De Skoda Karoq is de populairste auto die Tsjechen momenteel bouwen.
Een van de leukste auto’s van een niet al te leuk segment is de Skoda Yeti. De meeste crossovers in de middenklasse zijn allemaal inwisselbare, anonieme en een beetje treurige verschijningen. De Skoda Yeti was qua styling beduidend anders. Het was wat gewaagder en de hoge opbouw deed denken aan Matra Rancho en de Land Rover Discovery. De auto was ook daadwerkelijk heel erg praktisch. Ondanks dat de Yeti niet een overduidelijke SUV was maar een typische kruising van diverse stijlen, kon je ‘m bestellen met vierwielaandrijving.
Inhoudsopgave
Skoda Karoq
De Skoda Yeti werd opgevolgd door de Karoq in 2017. Volgens sommigen leek de Karoq behoorlijk veel op de Skoda Kodiaq, die een jaar eerder werd geïntroduceerd. Dat klopte ook, want in feite is de Karoq gewoon een korte versie van de Kodiaq. Waar je de Kodiaq het beste kunt zien als de Skoda-versie van de Volkswagen Tiguan Allspace, is de Karoq de Skoda-derivaat van de gewone Tiguan.
De Kodiaq kan worden geleverd als een zevenzitter, de Karoq is een vijfzitter. Verder zijn de verschillen niet enorm groot, maar als je ze naast elkaar zet, zie je dat de neus iets anders is. Aan de achterzijde is duidelijk dat de achterlichten anders zijn. Naast de badge een duidelijke indicatie met welke auto je van doen hebt.
De Karoq is een andere auto dan de Yeti: de Karoq is namelijk een heel stuk langer, ietsje breder en vooral een heel stuk lager. De Karoq is daarmee minder praktisch, maar op deze wijze kan de compacte Skoda-crossover het publiek beter aanspreken.
Motoren Skoda Karoq
De Skoda Karoq is leverbaar met een hele reeks aan motoren die we kennen van andere Skoda-producten. Plus andere Seats en Audi’s uiteraard. Er zijn drie benzinemotoren. Het feest begint met de 1.0 TSI driecilinder turbo. Deze is goed voor 115 pk en 200 Nm en zorgt voor acceptabele prestaties, het kentekengewicht is namelijk al meer dan 1.250 kilogram. De 1.5 TSI is nauwelijks zwaarder, maar heeft wel een 1.5 TSI viercilinder met turbo. Deze levert 150 pk en 250 Nm. Dat niet alleen, het koppel wordt ook veel eerder geleverd.
Skoda Karoq 2.0 TSI 4×4 DSG
Voor de Karoq-klanten met haast er maar één oplossing: de Skoda Karoq 2.0 TSI 4×4. Dit is de Karoq met alles erop en eraan. De 2.0 TSI viercilinder turbomotor is goed voor 190 pk aan vermogen en 320 Nm aan koppel. Standaard krijg je automatisch een zeventraps DSG automaat met dubbele koppeling. Deze verdeelt de krachten via een Haldex koppeling over alle vier de wielen. De prestaties zijn meer dan in orde. Van 0-100 km/u sprinten duurt 7 seconden. De topsnelheid is gek genoeg vrij laag: 211 km/u, slechts 7 km/u sneller dan de 1.5 TSI.
Zelfontbranders
De Skoda Karoq is aanvankelijk leverbaar met twee dieselmotoren. De 1.6 TDI met 115 pk en 250 Nm is de meest voorkomende. Naar wens kan deze worden uitgerust met een handgeschakelde zesbak of een automaat met dubbele koppeling. Mocht de Skoda Karoq 1.6 TDI niet voldoende zijn, dan kan er gekozen worden voor de 2.0 TDI. De Skoda dealer ging er wel van uit dat je dan meteen alles wilde, want een automaat en vierwielaandrijving zijn automatisch standaard op de 2.0 TDI, goed voor 150 pk en 340 Nm. Wel lekker: deze variant mag 2.000 kilogram trekken.
Heel populair was deze optie waarschijnlijk niet, want een paar maanden later haalt de importeur ‘m uit het gamma. Diesel is simpelweg niet meer populair, waardoor het hele gamma in 2019 wordt uitgedund.Alleen de ‘Business Edition’ en Sportline zijn verkrijgbaar. In beide gevallen met automaat. Echter, begin 2021 worden ze allemaal geschrapt en kun je alleen kiezen voor benzine. Qua benzine uitvoeringen verandert er ook het een en ander. De 1.5 wordt vervangen door een een nieuwe 1.5 met cilinderuitschakeling.
Enorm populair
De Skoda Karoq is in Nederland behoorlijk populair. In 2017 werden er een handjevol demomodellen op kenteken gezet. Waarschijnlijk enkel dealers en de importeur. In 2018 werden er meer dan 1.800 van aan de avontuurlijke man gebracht. In 2019 zelfs meer dan 2.500 keer. In 2020 alsnog 2.000 exemplaren, alhoewel corona niet heel erg meewerkte. De Karoq is sowieso de populairste auto voor Skoda.
Al in 2019 werden er meer dan 250.000 van verkocht wereldwijd. De vraag naar de Karoq is dermate groot dat de auto ook tijdelijk in het Duitse Osnabruck gebouwd wordt. Leuke toevoegingen zijn de Scout (avontuurlijk) en Sportline (sportief). De Skoda Sunroq is een vierdeurs cabriolet op basis van de Karoq, die uiteraard niet het levenslicht gaat zien. In 2020 wordt het gamma licht herzien, maar een echte facelift laat nog eventjes op zich wachten. Op andere markten dan de Nederlandse wordt de 1.6 TDI met 115 pk vervangen door een 2.0 TDI met evenveel ‘power.