De Skoda Kamiq is de kleinste crossover van de Tsjechen.
Skoda was relatief laat met crossovers. Zeker als je het vergelijkt met de Zuid-Koreaanse concurrentie. Uiteraard kwam dat door het moederbedrijf Volkswagen. De VW Group was relatief laat met het uitrollen van een range van crossovers. De Volkswagen Tiguan was de eerste en op basis van die bodemplaat verschenen de Audi Q3 en de Skoda Yeti. De Skoda Yeti was verreweg de leukste en had een heuse ‘Matra Rancho’-vibe. De auto was echter niet een enorm succes.
Inhoudsopgave
VW Crossovers
Gelukkig zette VW door en kwam er in relatief korte tijd een enorm aantal crossovers bij voor Volkswagen, Seat en dus ook Skoda. De Skoda Kadiaq was in 2016 de eerste van de nieuwe stijl Skoda SUV’s. De conventioneel gestileerde Skoda Karoq (een maatje korter) was de tweede en volgde de Yeti op. De derde Skoda crossover (de Skoda Kamiq dus) arriveerde in 2018.
Skoda Vision X
Eerst nog onder de Vision X noemer. Het was duidelijk dat de auto al in een ver stadium zat van de ontwikkeling. De bijzondere felgroen-gele lak gaf de auto een moderner voorkomen. In technisch opzicht was het best een interessant apparaat. De Vision X combineerde namelijk een plug-in hybride aandrijflijn met niet een reguliere benzinemotor, maar een G-TEC. Dat is de benoeming van Skoda voor aardgas.
Chinese Skoda Kamiq
Een productieversie van de Skoda Kamiq arriveert in 2018 op de Beijing Motor Show. Ondanks dat het duidelijk een Skoda crossover is, lijkt de auto niet heel erg veel op de Vision X. Sterker nog, de Vision X zag er veel moderner uit. De reden is vrij logisch: het betreft de Kamiq voor de Chinese markt. Ondanks dat de Skoda Kamiq ook in China een kleine crossover is, is de de auto compleet anders dan de Kamiq die wij in Europa mogen gaan verwelkomen.
De Skoda Kamiq in Europa is een stukje kleiner. De lengte is 4,24 meter, de breedte 1,79 meter en de hoogte 1,55 meter. De wielbasis bedraagt 2,61 meter. Voor de vergelijking: de Chinese Kamiq is een stukje langer, maar heeft een kleinere wielbasis én is smaller. Ook staat de Chinese versie op een ouder platform dan de Europese Kamiq, die op het nieuwste MQB-01-platform staat.
Europese Skoda Kamiq
De Skoda Kamiq beleeft zijn wereldpremière op de Salon van Genève in 2019. Aan het einde van 2019 staat de auto te schitteren in de Nederlandse Skoda-dealers. Qua motoren valt er een ding duidelijk op: er zijn geen dieselmotoren meer. Dankzij diverse belastingmaatregelen en de uitwassen van het dieselgate-schandaal zijn diesels niet meer bon ton. Ook de plug-in hybride versie en G-Tec aardgas variant waarmee de Vision X verrassen, is er vooralsnog niet.
Motoren Skoda Kamiq
De instapper is een 1.0 TSI. De basisuitvoering heeft slechts 95 pk en 175 Nm. Er is maar één transmissie mogelijk: een handbak met vijf versnellingen. Ook is er maar één uitvoering mogelijk, de ‘Active’. Een stapje hoger staat de Kamiq 1.0 TSI, maar nu met 116 pk en 200 Nm. Ook is de transmissie anders, want je hebt namelijk een zesversnellingsbak. Optioneel kun je deze versie uitrusten met een DSG automaat met dubbele koppeling.
De topper van de range is de 1.5 TSI. Deze heeft 150 pk en 250 Nm. Daarmee is de relatief lichte Kamiq behoorlijk vlotjes: 0-100 km/u duurt slechts 8,3 tellen en de topsnelheid is 213 km/u. Ook deze Kamiq kan worden uitgerust met een DSG automaat. Overigens is er wel een aardgas variant (de Kamiq G-TEC), maar deze is (nog) niet beschikbaar in Nederland.
Aanpassingen
Een jaar later wordt de 1.0 TSI vervangen door een vernieuwde versie van die motor. Het nieuwe vermogen is 110 pk, waardoor de Skoda Kamiq met dit blok ietsje trager is dan voorheen. Wel blijft de optie voor een zesbak of een automaat. De Kamiq met 1.5 is in 2020 niet meer met een handbak te bestellen. Over bestellen gesproken, er zijn diverse uitvoeringen te bestellen: de eerder genoemde Active met daarboven de Ambition, Sport en Style. Op sommige markten is er ook een Skoda Kamiq Monte Carlo en Kamiq Scoutline (stoerdere aankleding) mogelijk. De Monte Carlo is een sportievere uitvoering, een beetje gelijk met de Sportline. Dus met sportstoelen, zwarte details en grote velgen.
Skoda Kamiq Monte Carlo en Scoutline
De Scoutline moet juist wat stoerder overkomen, met zwarte bumpers. Het is overigens puur cosmetisch. De Monte Carlo gaat geen streep harder dan de gewone Kamiq en de Scoutline presteert in het terrein niets beter dan de reguliere versie. Voor de kopers maakt dat niets uit. De Skoda Kamiq is in Nederland best populair. In 2019 zet Pon er 80 op kenteken. Waarschijnlijk voor alle dealers eentje. De meeste komen in 2020 op de Nederlandse wegen. Qua autoverkopen is dat niet het beste jaar, maar toch weet Skoda bijna 1.300 Skoda’s te verkopen aan Nederlanders.