De nuchtere Polo voor nuchtere mensen voor een nuchtere prijs. Dat is de Skoda Fabia.
Voor lange tijd in de jaren ’90 zat Skoda in een soort sleur. De Skoda Felicia (opvolger van de Favorit) was naar Skoda begrippen een enorm gedoe en briljante auto. De auto zat alleen in een soort vagevuur: Er hing nog een zweem van het Oostblok Skoda aan vast, terwijl de auto’s ook niet meer echt goedkoop waren, mede dankzij degelijke Volkswagen-techniek.
Inhoudsopgave
Belegen
De Felicia was, in automobiele termen te spreken: een beetje belegen. Kortom, de opvolger mocht wel een beetje vlotter, zonder dat het frivool wordt. Skoda had in 1997 de Octavia onthuld: een keurige C-segment liftback (later ook stationwagon) die gebruik maakte van Volkswagen techniek (PQ34-platform). De door Dick van Braeckel ontworpen auto is een schot in de roos: zakelijk, ingetogen en strak. Eigenlijk herhaalde Skoda het trucje van de Octavia met de Fabia.
Van Braeckel
De Fabia was namelijk ook door de Belg Dick van Braeckel ontworpen. De Fabia was overduidelijk familie van de Octavia, zij het een formaat kleiner (B-segment). De eerste generatie Fabia (6Y)) was de eerste van de VAG-groep die gebruik kon maken van het nieuwe PQ24-platform, waar later de Volkswagen Polo en Seat Ibiza uit voortkwamen.
Vijf deuren
Een USP van de Fabia was dat de auto standaard beschikt over vijf deuren: er was geen driedeurs variant zoals je bij veel concurrenten wel zag. In een later stadium kwamen er en sedan en stationwagon bij. Leuk weetje: dankzij een gunstige stroomlijn was de stationwagon qua topsnelheid iets sneller dan de andere twee. Qua motoren was het vrij overzichtelijk: diverse 1.4 benzinemotoren en diverse diesels. De leukste was de Skoda Fabia RS, een sportieve uitvoering die was voorzien van dikke bumpers, grote velgen, sportstoelen een 130 pk sterke motor, waarvan het meest opvallend was dat het een diesel betrof.
Subtiele facelift
De facelift in 2004 was zeer subtiel. De koplampen, (eventuele) mistlampen en grille zijn iets anders. In het interieur zag je een compleet nieuw stuurwiel. In 2006 vind er een nog subtielere update plaats. De Sedan wordt dan gedropt wegens een ernstig tekort aan interesse. In 2007 worden er wat actiefexemplaren zoals de ‘Spirit’ en ‘Spirit Plus’ aan de man gebracht.
‘Compleet’ nieuwe Fabia
Tevens wordt in 2007 de ‘compleet’ nieuwe Fabia (5J) gelanceerd. Ondanks het compleet nieuwe exterieur en interieur, staat de auto nog steeds op hetzelfde PQ-24 platform. Dat is meteen de reden waarom Skoda al in 2007 met een nieuwe B-segment auto verschijnt en merken als Volkswagen (Polo) en Seat (Ibiza) nog eventjes moeten wachten. De Skoda Fabia was er in eerste instantie als vijfdeurs hatchback, maar de Combi volgde niet veel later. In de klasse is een stationwagon zeker geen gemeengoed, dus daar kon Skoda punten (en klanten) pakken.
Eenvoudig
In motorisch opzicht was de Fabia leverbaar met eenvoudige motoren. De meeste waren overgekomen van het oude type. De 1.2 6-klepper is voor hen die écht nooit haast hebben en bovendien geen behoefte hebben aan een flinke uitrusting: de 60 pk ‘sterke’ motor kwam er alleen met eenvoudige uitvoeringen. De 1.2 12v (70 pk) was al iets beter, maar de 1.4 en 1.6 zijn aanzienlijk prettiger. In principe zijn alle diesels ook prima. Deze hebben relatief veel trekkracht onderin waardoor je ze ‘op koppel kunt rijden’. Qua uitvoeringen: als je de Classis, Go en Comfort ontwijkt, zit je altijd goed. Anders moet je even checken of alles erop zit wat je wenst.
1.2 TDI Greenline
De Skoda Fabia wordt in 2010 voorzien van een facelift. De uiterlijke wijzigingen zijn subtiel. Er is een andere voorbumper, de mistlampen zijn anders en dat was het eigenlijk wel. Belangrijker zijn de technische wijzigingen. De downsize technologie heeft nu ook zijn weg gevonden naar de Fabia. Hierdoor zijn bijna alle motoren een 1.2. De 60 en 70 pk versies zijn nog gewoon de oude, de 1.2 TSI met 86 en 100 pk zijn nieuw. Verreweg de bestverkochte Fabia was de 1.2 TDI Greenline, een extra zuinige variant met een 75 pk sterke driecilinder. De leukste was echter de Skoda RS. Deze had een 180 pk sterke 1.4 TSI met turbo en compressor, gekoppeld aan een zeventraps DSG. Je kon deze zelfs als Combi krijgen!
Nieuwe generatie Fabia
In 2015 verschijnt er een compleet nieuwe Fabia. De Fabia (NJ) staat nu op het PQ26 platform, want een soort hybride is van het oude Polo-platform en het MQB-platform. De verhoudingen van de Fabia zijn compleet anders. Het nieuwe model is een paar millimeter korter en een stukje lager, echter in de breedte is het verschil behoorlijk: 9 centimeter. De 1.0 driecilinders zonder turbo (60 en 75 pk) komen uit de Citigo. De 1.2 TSI benzinemotoren (90 en 105 pk) zijn alsnog het prettigst. De 1.4 TDI motoren zijn zuinig, doch rumoerig. De Fabia is er als vijfdeurs hatchbach en natuurlijk als stationwagon.
Monte Carlo
In 2018 worden zowel de hatchback als de stationwagon opgefrist. De grille is nu iets breder en de koplampen zijn iets anders vormgegeven. Het is wederom niet heel erg ingrijpend. Wel ingrijpend zijn de motorische wijzigingen. Zo zijn alle diesels komen te vervallen.
Dat niet alleen, ook alle viercilinder benzinemotoren. De instapper is nu een 1.0 (75 pk) zonder turbo. Dan zijn er twee 1.0 TSI motoren met 95 en 110 pk. Ook nieuw is de ‘Monte Carlo’-uitvoering. Dit is geen extra snelle Fabia in de geest van de Fabia RS, maar ziet er wel wat sneller en sportiever uit.
Vierde generatie Skoda Fabia
De vierde generatie Skoda Fabia komt in 2021 op de markt. Eindelijk staat dan de auto op het hedendaagse platform dat de andere compacte VAG-modellen ook gebruik. Dat is namelijk het MQB-A1-platform. Deze bodemsectie gebruikt de Volkswagen Group voor Audi (A1), diverse Seats (Ibiza, Arona), Skoda’s (Kamiq, Scala en dus de Fabia) en natuurlijk een lading Volkswagens als de Taigo, Polo en T-Cross.
De Skoda Fabia is nu een behoorlijke hatchback aan het worden met een lengte van 4,11 meter, een breedte van 1,78 meter en een hoogte van 1,46 meter. De wielbasis bedraagt 2,54 meter. Dat is 3 centimeter groter dan de eerste generatie Octavia, voor de context. Ten opzichte van het oude model is de nieuwe Fabia flink gegroeid. Die wielbasis is dik 9 centimeter langer en de breedte is 5 centimeter verschil met de oude. Het mag duidelijk zijn dat dit ook een positief effect heeft op de ruimte die de auto biedt. Zo is de bagageruimte 50 liter gegroeid (nu 380 liter).
Skoda Fabia alleen als hatchback
Het leveringsprogramma is heel eenvoudig. Ten eerste is de vijfdeurs stationwagon verdwenen. Mensen die een ruimere of praktischere auto zoeken, kunnen terecht bij de Skoda Scala, Kamiq of Octavia. Qua motoren is het ook erg eenvoudig. Er zijn twee opties. De instapper krijgt een 1.0 TSI driecilinder turbo met directe injectie een maximum vermogen van 95 pk en een koppel van 175 Nm. Deze motor werkt samen met een handgeschakelde zesbak. Daarmee kun je in 10,6 naar de 100 km/u sprinten en een top halen van 195 km/u. Absoluut niet verkeerd voor een instap-model, zeker als je bedenkt dat cruise control, airco en een radio gewoon standaard zijn.
Een stapje hoger staat wederom een 1.0 TSI, maar dan met een zeventraps automaat met dubbele koppeling, die bij VW-, Skoda- en Seat-producten DSG genoemd wordt. De basis van de motor is in principe gelijk, maar de motor is nu goed voor 110 pk en 200 Nm. De Skoda Fabia is dan ook ietsje sneller met deze aandrijving, die bovendien profiteert van een 48V-generator. De 0-100 km/u standaardsprint is nu in 9,7 seconden voorbij, de topsnelheid is nu 205 km/u.
Toegegeven, met prijzen van dik 22 mille is het niet meer de prijspakker die het ooit was. Die prijs geldt dan ook voor de 95 pk versie in Active-uitvoering. De 110 pk-versie is er niet als Active, dan krijg je meteen de Ambition en mag voor dik 26 mille mee. De leukste uitvoering is uiteraard de Monte Carlo, die ook bij de vierde generatie Skoda Fabia terugkeert.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Skoda Fabia.