De Skoda Enyaq iV is de Tsjechische ID4.
Als het gaat om techniek, is Skoda nooit een voorloper geweest. Dat is vrij eenvoudig te verklaren, daar het merk in de hiërarchie lager op de ladder staat dan Volkswagen en Audi, om er een paar te noemen. Als het om de wetgeving gaat, heeft Skoda geen uitzonderingspositie. Ook dat merk moet zo spoedig mogelijk stoppen met het produceren van verbrandingsmotoren. Gelukkig kan Volkswagen de investering van de elektrische modellen uitsmeren over meerdere merken, dus ook Skoda.
Inhoudsopgave
Eerste elektrische Skoda
De eerste elektrische Skoda komt in 2019 op de markt, de Citigo E iV. Die auto beleeft zijn debuut op de IAA in 2019 en komt niet veel later op de markt. Amper een jaar later is het mooi geweest en gaat het model weer uit productie. Van de drieling gaat alleen de e-Up langer door. Voor Skoda staat er een veel belangrijkere elektrische auto op de planning. Het probleem met de Citigo E iV is dat dit in principe een ‘reguliere’ auto is die men heeft omgebouwd naar een elektrische. Als het gaat om packaging (indeling, lay-out) is dat niet ideaal.
Op diezelfde IAA staat er ook een concept op de Skoda stand, de ‘Vision iV’. Die maakte zijn debuut op de Salon van Genève eerder dat jaar. Het is een concept die alles is: sportief, ruim, elektrisch en geel. Over productieplannen wordt dan nog met geen woord gerept, maar het is duidelijk dat deze Vision iV hint op een middenklasse cross-over van Skoda.
Introductie Skoda Enyaq iV
Die komt in 2021 op de markt onder de naam Skoda Enyaq iV. Enyaq lijkt wat op de naam van de Ierse zangeres Enya en dat is geen toeval. Niet omdat Orinoco Flow standaard op de infotainment wordt afgespeeld, maar de herkomst is hetzelfde. Enya komt van het Gallische woord ‘eithne’, wat staat voor essentie, geest of principe.
De Enyaq iV is – zoals de inleiding al verklapt – een Skoda-versie van de ID4. Nu is het niet zomaar een ID4 met een Skoda-badge op de neus geplakt. Net als met andere auto’s heeft Skoda helemaal de vrije hand qua exterieur en interieur. De Enyaq iV is 4,65 meter lang, 1,88 meter breed, 1,62 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,77 meter. De Enyaq staat op het MEB-platform van Volkswagen, net als de Volkswagen ID4 en Audi Q4 e-tron.
Uitvoeringen
Skoda neemt het model eind 2020 in productie. Helaas komen ze net te laat voor de jaarwisseling om te kunnen genieten van enorm gunstige bijtellingsvoorwaarden. Gelukkig valt de Enyaq iV alsnog heel goed bij Nederlanders in de smaak. In Nederland krijgen we niet de instapper, de Enyaq iV 50 met 147 pk en 55 kWh-accupakket. Het feest begint voor ons bij de ’60’. Deze heeft een 180 pk en 310 Nm sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Het accupakket heeft een capaciteit van 60 kWh. Daarmee kun je in 8,9 seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Op een volle accu haal je 390 km volgens de WLTP.
Een stapje hoger staat de Skoda Enyaq iV 80. Deze is uitgerust met een 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor op de achteras. De prestaties zijn nauwelijks beter dan de 60. De topsnelheid is namelijk ook 160 km/u en van 0-100 km/u sprinten duurt 8,7 seconden. Dat komt door de zwaardere accu van 80 kWh. Daarmee haal je wel 510 km op een volle lading.
Vierwielaandrijving
Wil je sneller gaan in je Enyaq, zijn er gelukkig nog andere opties. Een jaar later komt namelijk de Enyaq iV 80X op de markt. Deze heeft niet één, maar twee elektromotoren: een op de vooras, de ander op de achteras. Daardoor heeft de auto ook automatisch vierwielaandrijving. Gezamenlijk leveren deze 265 pk en 425 Nm, waardoor de Enyaq 80X aanzienlijk vlotter naar de 100 km/u kan accelereren: in 6,9 seconden. Ook hier is de topsnelheid alsnog begrensd op 160 km/u.
Skoda Enyaq iV RS
Als je harder wilt dan 160 km/u in een Enyaq, dan is dat mogelijk. Dan moet je kiezen voor de Enyaq iV RS. De iV RS heeft de aandrijflijn van de 80X, dus met de twee elektromotoren die samen 299 pk en 460 Nm leveren. De 0-100 km/u-sprint is net eventjes iets sneller achter de rug: dit duurt 6,5 seconden en de topsnelheid is begrensd op 180 km/u.
Coupé
Vanaf 2022 kun je de Enyaq ook bestellen met een aflopende daklijn á la Volkswagen ID.5. Deze versie gaat als Enyaq Coupé door het leven. Het is een zogenaamde ‘Coupé SUV’, ondanks dat het in technische zin geen van beide is. De Enyaq Coupé wordt gelanceerd in RS-uitvoering, maar ook de minder potente varianten zijn als Coupé te krijgen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Skoda Enyaq.