De Skoda Citigo-e iV is een elektrische stadsauto van Skoda die de snelweg op mag.
Wellicht zonder dat het de bedoeling is geweest, is Skoda uitgegroeid van oostblok-communistisch merk uitgegroeid tot bouwer van ware volkswagens. Inderdaad, met een kleine ‘V’, alhoewel een grote ook had gekund. Skoda heeft een groot stuk van de markt met autotypes die we voorheen associeerden met Volkswagen: degelijk, deugdelijk en betaalbaar. Volkswagen is met de tijd wat hoger in de markt gaan staan, terwijl Skoda ook een paar stapjes gedaan heeft.
Inhoudsopgave
Volkswagen
We zitten nu op het punt waarbij Skoda gewoon de standaardkeuze is, eigenlijk. Net als Opel en Ford kun je met een Skoda niet verkeerd gaan. Zoals je oom altijd vertelt op verjaardagen: het zijn gewoon Volkswagens. In het geval van de Citigo heeft hij overigens een punt, want de de Volkswagen Up en de Skoda Citigo zijn grotendeels gelijk. Alleen de grille, koplampen en bumpers zijn afwijkend, plus de logo’s uiteraard. Dit geldt ook voor de Seat Mii, waarmee de Volkswagen Group een soort eeneiige drieling heeft geconcipieerd.
Blauwdruk
PSA en Toyota heeft eigenlijk de blauwdruk gelegd voor dit soort auto’s. De Toyota Aygo, Citroen C1 en Peugeot 107/8 waren technisch identiek en kwamen uit dezelfde fabriek. Ook deze auto’s werden gebouwd tegen een zo laag mogelijke prijs. De Volkswagen-drieling is aanzienlijk moderner. Niet alleen zijn ze gewoon een generatie jonger, maar in dit geval is de aandrijving ook gevarieerder. Want naast een 1.0 driecilinder kun je kiezen voor een versie op CNG, wat een afkorting is voor Compressed Natural Gas, oftewel aardgas. Maar er is nog een variant: de elektrische.
Skoda Citigo E iV
In tegenstelling tot de Volkswagen e-Up, duurde het even voor de Skoda Citigo-e iV op de markt kwam. De eerste serie elektrische dreumesen bleven voorbehouden aan de Up. Dat is op zich niet erg. Qua prestaties maakte het niet zoveel uit. Allemaal hebben ze om en nabij de 80 pk en 210 Nm. De eerste eUp had een 18,7 kWh accupakket. Daarmee kon je 160 km op een volle lading halen, aldus de NEDC! Dus je mag blij zijn als je 100 km haalt. Ook de facelift-versie had nog deze te kleine batterij.
2019
Pas in 2019 werd alles rechtgezet voor de eUp. Daarnaast kreeg de eUp een Spaans en Tsjechisch zusje, respectievelijk de Seat Mii Electric en de Skoda Citigo E iV. Alle drie de auto’s maakten hun debuut op de IAA in Frankfurt in de herfst van 2019. De aanduiding ‘iV’ Skoda Citigo-e iV staat bij Skoda voor de ge-elektrificeerde modellen. De Octavia en Super met deze toevoeging zijn de plug-in varianten. Deze ontberen de de ‘streepje e’ achter de naam, wat aangeeft dat de auto volledig elektrisch is. Fabrikanten zijn dus flink in de weer om de namen van hun nieuwe technieken te bedenken.
Introductie Skoda Citigo-e iV
De Skoda Citigo-e iV komt één maand later dan de elektrische Up op de markt. Hetzelfde geldt voor de Seat Mii electric. De motor is een elektromotor met 83 pk en 212 Nm. Dat vermogen is nog niet zo heel erg vreemd, de benzine Citigo heeft 60 of 75 pk. Het maximum draaimoment van 212 Nm is wel een hele hoop, meer dan 100 Nm méér dan de benzineauto’s en dan is dat koppel ook nog eens per direct verkrijgbaar.
Serieus zwaar
Met 1.235 kilogram is de auto wel serieus zwaar voor een A-segment auto. Voor de context, een Skoda Octavia 1.0 TSI met handbak weegt ongeveer 1.125 kg, maar is aanzienlijk groter. De Fabia en Scala zitten er nog tussenin. De prestaties zijn daarom niet meer dan acceptabel. Van 0-100 accelereren neemt alsnog 12,3 seconden in beslag. De topsnelheid is begrensd op 130 km/u. De grote schuldige is dat 36,8 kWh grote accupakket. Hetzelfde accupakket is overigens de reden dat de Skoda Citigo-e iV een behoorlijke actieradius heeft voor zo’n kleintje: op een volle accu kun je 260 km halen, aldus de WLTP. Met normaal gebruik haal je er met gemak 200 km mee.
Verschillen e-Up en Mii Electric
Zeker als je de auto gaat gebruiken waarvoor deze bedoelt is: stedelijk verkeer. Dan is de Skoda Citigo-e iV onverslaanbaar. Ook qua prijs, want de Skoda is goedkoper dan de Seat Mii Electric en Volkswagen eUp. Veel scheelt het niet. In vergelijking met de Mii scheelt het iets meer dan 100 euro. De Volkswagen is wel ietsje prijziger met zo’n 600 euro. De verdere specificaties zijn ook identiek. De vriendelijkheid van de verkoper en de afstand naar de dealer van huis kunnen dus de doorslaggevende factor zijn.
Einde Skoda Citigo-e iV
De Skoda Citigo-e iV is er in twee smaakjes: de Ambition en de Style. De Style is dik 1.000 euro duurder. Daarvoor krijg je cruise control, een lederen stuurwiel (multifunctioneel), 16” lichtmetalen wielen, mistlampen aan de voorzijde, een licht- en regensensor plus elektrisch verstelbare spiegels. Redelijk luxe voor zo’n stadsautootje, de standaard Ambition heeft al automatische airco, bluetooth voorbereiding en LED-verlichting. Op zich meer dan voldoende dus, voor een dergelijke auto. In de herfst van 2020 wordt de stekker uit het Skoda Citigo iV-project getrokken.