De Skoda Citigo is de betere budget-up.
Skoda is al sinds de jaren ’90 het ‘budget’ familie merk voor de Volkswagen Group. De keuze van het moederconcern om Skoda vervolgens geen MPV te geven was een vreemde (de Seat Alhambra had immers niets te zoeken bij het ‘sportieve’ Seat). Een andere missie was een echte kleine goedkope auto. Ja, er was wel een Volkswagen Lupo en Seat Arosa (het eenvoudige zustermodel), maar geen Skoda-derivaat. Van de Braziliaanse VW Fox was ook geen Skoda-versie, noch van Seat overigens.
Inhoudsopgave
Gelukkig pakte Volkswagen het anders aan nadat de Fox van het toneel verdween. Inmiddels hadden PSA en Toyota samen aangetoond hoe je het beste een kleine auto kunt ontwikkelen en verkopen. De C1, 107 en Aygo zijn dus danig ontworpen dat ze goedkoop zijn om te fabriceren, wat een competitieve en gunstig geprijsde auto oplevert. Aangezien Volkswagen drie (enigszins) betaalbare merken in het gamma heeft, kon VW de modellen daarover uitsmeren.
Volkswagen Up en Seat Mii
In het geval van Volkswagen werd dat de Up. Seat kreeg de Mii en de derde variant was de Skoda Citigo. Net als de Up en Citigo staat de auto op het NSF-platform. De Skoda Citigo wordt in 2011 onthuld en komt in 2012 op de Nederlandse markt. Er is keuze uit een versie met drie of met vijf deuren. In Nederland is de auto beschikbaar in verschillende uitvoeringen. De absolute instapper is de Citigo Easy.
Dit is echt een kale huurauto specificatie en heeft geen eens stuurbekrachtiging. De instapper bij de vijfdeurs is de ‘Active’. Deze heeft wel stuurbekrachtiging, maar dat is het dan wel. De volgende stap in de Skoda Citigo-range is de Ambition, die items als elektrische ramen, een toerenteller en centrale deurvergrendeling biedt. De topversie is de Elegance. Deze heeft lichtmetalen wieltjes, een met leer bekleed stuurwiel en fabrieksradio, onder andere.
Motoren Skoda Citigo
Alle motoruitvoeringen zijn gebaseerd rondom dezelfde 1.0 driecilinder motor. Het begint met de 1.0 Greentech met 60 pk. Dat is de zuinige variant, er is ook een gewone 1.0. Beide hebben evenveel vermogen. Omdat de zuinige Greentech net even iets goedkoper is in Nederland vanwege een lagere CO2-taks, kiest iedereen voor die versie. Een stapje hoger staat de 1.0 met 75 pk. Het lijkt een kleine sprong in vermogen, maar qua presties is deze aanzienlijk vlotter. 0-100 km/u scheelt zo’n twee seconden en de topsnelheid ligt 11 km/u hoger. De derde motorvariant is wéér een 1.0, ditmaal met 68 pk. Dit is de CNG-versie, die rijdt op Compressed Natural Gas. De CNG komt beschikbaar in 2013.
Special Editions en updates
In de tussentijd komen er, net als bij de PSA Toyota drieling, een hele hoop speciale uitvoeringen met klinkende namen als ‘Active Pro’, ‘Sprint’, ‘Tour’ en ‘Edition’. In 2014 komen er twee sportieve toevoegingen, de ‘Sport’ en de ‘Monte Carlo’. Al deze versie zijn een ander uitrustingsniveau. Ze rijden allemaal exact hetzelfde. Een automaat komt later beschikbaar.
In 2016 wordt de Skoda Citigo heel voorzichtig strakgetrokken. De uitrusting wijzigt iets en de koplampen zijn anders. Verder zijn de wijzigingen erg subtiel. In 2017 komt dan de echte facelift. Er is een nieuwe grille en zelfs de motorkap is iets gewijzigd, evenals de bumpers. Daarnaast is het interieur iets opgefrist. Zekers als je een luxere Skoda Citigo hebt, kun je dat zien. Het interieur is dan in two-tone uitgevoerd. De motoren blijven identiek, maar krijgen een andere naam. Er is een 1.0 MPI met 60 of 75 pk. De versie op aardgas heet nu geen CNG, maar G-TEC. Die levert alsnog 68 pk. Opvallend: de driedeurs is komen te vervallen. Het aantal uitvoeringen wordt ook drastisch teruggebracht.
Elektrische Skoda Citigo E iV
In 2019 komt er een nieuwe versie bij, de Skoda Citigo E iV. Dit is de volledig elektrische versie van Skoda’s stadsauto. Met 83 pk is het de sterkst mogelijk Citigo ooit, evenals het hoge koppel van 212 Nm. Daarmee sprint de Citigo E iV in 12,3 tellen naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 130 km/u om de accu te sparen. Over accu’s gesproken, dat is een 36,8 kWh-accupakket. Op een volle lading moet je volgens de WLTP zo’n 260 km halen. Je kunt kiezen uit een redelijk uitgeruste ‘Ambition’ of een luxere ‘Style’.
Een jaar later, in 2020, is het plotseling afgelopen met de Skoda Citigo. Zowel de versie op benzine als de elektrische variant worden uit het leveringsprogramma gehaald. Nu werd de auto al wat ouder, maar een opvolger kwam er niet. Wellicht waren de marges dermate klein dat het goedkoper is om wat klanten te verliezen die niet de stap kunnen maken naar een Fabia. De Seat Mii is hetzelfde lot vergaan. Alleen de Volkswagen Up is in zeer beperkt aantal uitvoeringen beschikbaar gebleven, maar kreeg uiteindelijk ook geen opvolger.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Skoda Citigo.