De Seres 5 is een grote elektrische SUV Coupé, geheel volgens de mode, dus.
Je kan zeggen van de Chinese automerken wat je wil, maar het ontbreekt ze niet aan ambitie. Als we kijken naar Japanse en Zuid-Koreaanse merken, hanteerden ze allemaal dezelfde strategie. Dat betekent beginnen met relatief goedkope auto’s die functioneel zijn en erg veel waar voor hun geld bieden. Dan breidt je het gamma uit en langzaam maar zeker voeg je er een sportief of luxe sausje eraan toe voor om zo een hogere prijs te kunnen rechtvaardigen. Maar de Chinese automerken lijken die periode helemaal over te slaan.
In korte tijd is er een enorme stortvloed van nieuwe Chinese auto’s en daar zitten een hele hoop prijzige modellen tussen. De Nio ET7 kost bijvoorbeeld 95 mille. Toegegeven, dan krijg je een fullsize sedan met 650 pk, maar toch. Of wat te denken van de Honqi EHS-9, die enorme SUV kost ook een ton. Nu zullen ze het ongetwijfeld waard zijn, maar in dat soort prijssegmenten moet je het opnemen tegen de gevestigde (Duitse) orde en dat is bij voorbaat een lastige businesscase. Aan de andere kant, Tesla is het ook gelukt.
Seres 5
De Seres 5 is ook zo’n auto. De naam ‘Seres’ zegt niemand wat in 2023 (het jaar dat de auto in Nederland op de markt komt) en het getal ‘5’ vertelt ook niet echt hoe je ‘m in moet schalen. De Seres 5 is aanzienlijk groter dan de Seres. De totale lengte is 4,70 meter, de hoogte is 1,63 meter en de breedte een vorstelijke 1,93 meter. De wielbasis bedraagt 2,88 meter. Dit is dus een aanzienlijk grotere auto in vergelijking met de Seres 3.
Net als de Seres 3 is de Seres 5 wel een een elektrische auto, maar niet als zodanig ontworpen. Waar een Tesla Model Y, Kia EV6 of Volkswagen ID3 als elektrische auto ontwikkeld zijn, is de Seres stiekem een ouderwetsere auto. De auto is namelijk ook leverbaar als plug-in hybride met een 1.5 viercilinder turbomotor. Deze doet overigens dienst als generator die de accu’s voorziet van energie. Deze drijft dus niet de wielen aan. Overigens is deze versie voor Nederland niet relevant, want Seres levert dat model alleen op de thuismarkt.
Heel veel vermogen!
Qua aandrijving heb je het in de Seres 5 (veel) beter voor elkaar dan in de Seres 3. Die heeft een eenvoudige elektromotor met zo’n 160 pk, de Seres 5 slaat een paar stations over en begint meteen bij 585 pk! Het koppel van 940 Nm is zo mogelijk nog veel indrukwekkender. Uiteraard liegen de prestaties er niet om. De Seres 3 waggelt in 8,9 tellen naar de 100 km/u, de Seres 5 katapulteert in slechts 3,5 seconden naar de 100 km/u! Dat is echt belachelijk snel voor dit type auto en wellicht een beetje overkill. Aan de andere kant, de Kia EV6 GT heeft ook precies 585 pk tot zijn beschikking.
Het accupakket heeft een capaciteit van “minimaal” 80 kWh. Volgens de NEDC kun je op een volle lading 500 km halen. Echter, wij gebruiken in Europa al lange tijd de WLTP, waar bij introductie nog geen informatie over beschikbaar was. De NEDC geldt als enorm onhaalbaar en zelfs dan is 500 km niet echt heel erg denderend. Om het in perspectief te plaatsen, er zijn elektrische crossovers die met gemaak 500 km in de WLTP-cyclus halen.
Interieur Seres 5
Het interieur van de Seres 5 is ook van een kaliber. Het is een stuk hoogwaardiger. Centraal is er een enorm scherm waarop je zo ongeveer alles bedient. Inderdaad, precies zoals bij een Tesla het geval is. Ook de strakke designtaal doet er iets aan denken, alhoewel de Seres 5 net even wat meer ‘een auto’ is dan de wel erg kale Tesla’s. Zo zijn er knoppen op het stuurwiel bijvoorbeeld. Of wat te denken van de centrale knoppen tussen de voorstoelen. Oh, en er zijn gewoon bediening-stengels achter het stuurwiel, plus knoppen in de zijkant voor de ruiten en de spiegels. Dus een combinatie van ouderwetse handigheid en nieuwe technologie, Bijzonder is het rooster voor de ventilatie, die loopt namelijk optisch bijna over de gehele breedte door. Deze wordt alleen onderbroken door het – uiteraard digitale – instrumentarium.
Nog meer dikke modellen
Overigens houdt het met de Seres 5 niet op, want het Chinees-Amerikaanse merk is nog veel ambitieuzer dan dat. Tegelijkertijd met de aankondiging van de ‘5’ bevestigd het merk de komst van de Seres 7. Deze is nog groter, heet nog meer vermogen en zal ongetwijfeld nog duurder zijn. Zoals gezegd, aan ambitie ontbreekt het de Chinese automerken echt niet. Zo’n stap als tussen de 3 en 5 zit, zit er niet tussen de 5 en 7. De 7 lijkt meer een soort coupe-crossover-variant van de 5.