De Seres 3 is een compacte elektrische crossover uit China. Ja, nog een.
De opkomst van de Chinese automerken sinds 2020 niet te houden. In relatief korte tijd wordt de Nederlandse automarkt overspoelt met nieuw merken die ons natuurlijk helemaal niets zeggen. Merken als XPeng, Nio, Lynk & Co, JAC, BYD en Aiways komen ineens vechten om de klanten. In dat rijtje kun je Seres ook plaatsen. Seres is een doorontwikkeling van SF Motors. Het is weliswaar Chinees, maar heeft zijn wortels gedeeltelijk in Californië liggen. Sterker nog, het merk is opgericht in de Verenigde Staten. De ontwikkelingscentra van het merk staan naast in China en de Verenigde Staten ook in Duitsland en Japan.
Twee modellen
In Nederland krijgen we twee modellen, de Seres 3 en de Seres 5. De Seres 3 valt meteen in het best mogelijk segment, namelijk dat van de compacte crossover. Dat is voor een fabrikant een geweldig segment. Er worden veel auto’s verkocht en dat ook nog eens tegen relatief hoge marges. Perfecte cashcows dus. De Seres 3 is stiekem niet een eigen product van het Chinees-Amerikaanse merk. Heel erg stiekem is het eigenlijk een Dongfeng E3 met eigen badges en logo’s erop.
Daarmee komen we op een interessant aspect dat we vaker zien bij Chinese elektrische crossovers. Ondanks dat ze in Nederland enkel en alleen verkocht worden met een elektrische aandrijflijn, is de basis van het platform niet een ‘EV-only’. De Dongfeng E3 is namelijk veel gedaantes verkrijgbaar en in sommige gevallen ook met een 1.5 viercilinder motor. Een plug-in hybride is ook mogelijk en dus tevens een elektrische versie. Maar de basisarchitectuur is niet enkel elektrisch en dat zie je vaak aan een ietwat onhandige indeling van de ruimte. Bij een elektrische auto hoef je geen rekening te houden met dingen als een cardan, uitlaat, brandstoftank, transmissie en een grote verbrandingsmotor. Die ruimte wordt wel gereserveerd, maar niet gebruikt.
Afmetingen Seres 3
De Seres 3 is 4,39 meter lang, 1,94 meter breed en 1,77 meter hoog. Die breedte is vrij fors voor het segment. De wielbasis is dan weer een relatief bescheiden 2,67 meter. Daaraan zie je wederom dat dit in de basis geen 100% elektrische auto was. Die hebben veelal een grotere wielbasis.
Qua wielophanging is het verder ook geen exoot. Voor is er een McPherson ophangen en achter is er een torsieas met semi-onafhankelijke ophanging. Niet heel erg hoogstaand, maar voor het segment heel acceptabel.
De motor van de Seres levert 163 pk en 300Nm. Daarmee kun je in een heel ordentelijk 8,9 seconden naar de 100 km/u zoeven. Niet echt snel voor een elektrische crossover, maar op zich prima. Omdat het een elektrische auto is, heb je direct beschikking over dat vermogen en koppel, waardoor de auto sneller aanvoelt dan dat ‘ie is. Vanuit stilstand accelereren is dan ook zo gedaan. Ondanks de SUV-achtige looks is de Seres 3 gewoon een voorwielaandrijver. De topsnelheid bedraagt 165 km/u, uiteraard is deze begrensd om zo de accu niet te snel leeg te laten lopen.
Accu
Over de accu gesproken. Deze heeft een capaciteit van 52 kWh. Dat is de nettocapaciteit, de brutocapaciteit is 53,6 kWh. Daarmee is een range mogelijk van 320 km, aldus de WLTP. In een halfuurtje kun je de accu snelladen van 20 naar 80 procent. Als je de Seres 3 thuis aan de lader zet, kun je maximaal 6,6 Kw laden en duurt het meer dan 5 uur om van 20 naar 80 procent te gaan. Het is dus niet de meest geavanceerde accu.
Het is verder wel een keurige crossover. De bagageruimte is met 526 liter behoorlijk fors te noemen. De binnenruimte is behoorlijk goed voor elkaar. De Seres 3 is ietsje ruimer dan dan de MG ZS EV, die andere elektrische Chinese crossover (die in het thuisland ook met verbrandingsmotoren verkocht wordt).
Uitrusting Seres 3
Waar de Seres 3 het beste scoort, is zijn standaarduitrusting. De prijs van 38 mille is niet extreem competitief, maar wel als je in het achterhoofd houdt wat er standaard allemaal al op zit. Denk aan een panoramadak, climate control, parkeerassistentie rondom, privacy Glass, stoelverwarming voor, draadloze laadfunctie voor je smartphone en een 10,25 inch groot infotainmentsysteem. Oh, en die 18 inch wielen die je op de persplaten zit, krijg je ook standaard mee. Daarbij is er ook niet bezuinigd op veiligheidssystemen om je op de weg te houden. Denk aan Lane Departure Warning, Forward Collision Warning en diverse systemen om je een heuvel op te laten rijden. Met name bij de Duitse merken zijn de elektrische crossovers standaard (erg) kaal uitgerust. Als je de uitrusting gelijk trekt, zijn ze ineens 5- tot wel 10.000 euro duurder.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Seres 3.