De Seat Tarraco is de grootse crossover van de Spanjaarden.
Raar maar waar: het was ooit de bedoeling om van Seat het Alfa Romeo van Volkswagen te maken. Althans, dat waren de woorden van Ferdinand Piëch. De charismatische leider van het enorme concern had voor elk merk een specifiek doel voor ogen. Van Seat een sportief merk maken lukte niet helemaal. Uiteraard waren er leuke modellen en met name de sportieve uitvoeringen van de Seat Ibiza en later ook van de Leon. Maar gek genoeg stond bij Seat ook de Alhambra in de showrooms. Ook niet voor eventjes, nee: voor heel erg lang! De auto stond meer dan 20 jaar in de prijslijsten!
Inhoudsopgave
Vervanger voor Alhambra
Nu is een MPV niet zozeer minder sportief dan een SUV, net zo min als een bamischijf en een kroket bijdragen een betere cholesterolspiegel. De markt voor MPV’s was in elk geval vrij snel opgedroogd. In de jaren ’90 waren de auto’s enorm populair en ook na het nieuwe millennium waren er enkele merken die met dergelijke modellen de viriele klanten beleven bedienen. De Seat Alhambra wist het zelfs uit te zingen tot 2020.
Derde crossover van Seat
De middenklasse Ateca en compacte Arona stonden al een tijdje in de prijslijsten alvorens er een derde model bijkwam voor gezinnen met voortplantingsdrang. Die auto was de Seat Tarraco. Het is een grote crossover-SUV van 4,73 meter lang, 1,83 meter breed en 1,68 meter hoog (beetje afhankelijk van de uitvoering). De auto staat op de ‘A2’-variant van het MWB-platform. Hierop staan ook auto’s als de Audi Q3 en Volkswagen Tiguan. Echter, de Tarraco staat op een verlengde versie daarvan, net als de Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tiguan Allspace.
Spaanse naam
Nog twee ‘bijzondere’ dingen aan deze Seat Tarraco. Ten eerste de naam, die werd gekozen door het publiek. Seat had wel twee beperkingen: het moest een Spaans gebied zijn (of plaats) met drie lettergrepen. Daarnaast is de Tarraco de eerste Seat met de nieuwe vormtaal. Deze zagen we al op diverse concepts, maar de koplampen en zeshoekige grille moeten kenmerken gaan worden voor het Spaanse merk. De Seat Leon heeft ook een dergelijke neus en ook de Cupra Formentor (de eerste Seat zonder VW-alternatief in lange tijd) heeft ‘m ook.
Marktintroductie
De Seat Tarraco kwam in 2019 op de markt. De ruime crossover van Seat was leverbaar met twee benzinemotoren en twee diesels. De instapper was de 1.5 TSI met 150 pk en 250 Nm. Dat is op zich niet overbemeten voor een grote wagen waarvan het kentekengewicht minimaal 1.500 kilogram bedraagt. Standaard kreeg je een handgeschakelde zesbak, een zeventraps S Tronic was optioneel mogelijk, een jaar later in 2021. Een stapje hoger stond de 2.0 TSI. Deze was aanzienlijk duurder. De reden was simpel, de 190 pk en 320 Nm sterke 2.0 viercilinder was gekoppeld aan een automaat (wederom de DSG) én verdeelde deze krachten over alle vier de wielen (4Drive bij Seat genaamd).
Voor de Tarraco-prospects die heel veel kilometers maken was de diesel een optie. Er waren twee mogelijkheden, beide gebaseerd op de 2.0 TDI. De instapper kreeg 150 pk en 340 Nm mee. De handbak was voorwielaangedreven, wilde je een automaat dan kreeg je automatisch vierwielaandrijving erbij. Het nadeel: die was dan ineens 8 mille duurder. Het topmodel was de Tarraco 2.0 TDI 4Drive met 190 pk. Dan had je 190 pk, 400 Nm, vierwielaandrijving, automaat en de meest luxe en stoere uitvoering.
Style, FR of Xcellence
Over uitvoeringen gesproken. Voor de Tarraco waren er drie. Als basis stapte je lekker in met het ‘Style’ niveau. Een stukje sportiever was de FR en de Xcellence was iets stoerder in de geest van Allroads en Outbacks. Een beetje vreemd op een crossover die van zichzelf eigenlijk al stoer moet zijn, maar er was kennelijk vraag naar en wie was Seat om daar niet aan te voldoen? Zoals vermeld kwam de automaat ietsje later. Seat zag meteen kans om in 2020 schoon schip te maken. De 2.0 TSI was nu alleen leverbaar als FR. Alle 2.0 TSI’s in Xcellence-trim en alle diesels werden geschrapt. In 2021 wordt ook de de laatste 2.0 TSI uit het gamma gehaald. De grootste crossover van Seat is amper een jaar na zijn introductie alleen leverbaar met een kleine viercilinder motor. Er zijn (nog) geen milieuvriendelijke versies met een plug-in hybride aandrijving of andere alternatieven.
Verkoopcijfers Seat Tarraco
De Seat Tarraco is dan ook geen enorm succes. Een flop is het allerminst gezien de omstandigheden. In 2018 zet Seat Nederland er slechts twee op gele platen, waarschijnlijk als demo-exemplaren zodat de pers en klandizie er al een rondje mee kon rijden. In 2019 werden er dik 500 van afgeleverd en in 2020 zelfs 600. In absolute zin geen monster-aantallen, maar voor een non-premium auto met conventionele aandrijflijn allerminst behelpen. Nu is het wachten op een eDrive uitvoering en Cupra-derivaat. De eDrive werd in 2020 al aangekondigd en moet in 2021 dan eindelijk verkrijgbaar worden.
Artikelen Seat Tarraco
Meer lezen over de Seat Tarraco? Lees dan de artikelen hieronder.