De Seat Mii is de kleinste Seat sinds de Marbella en Arosa.
Een van de meest voordelige en eenvoudige kleine auto’s in de jaren ’90 was de Seat Marbella. In principe was dit gewoon een in licentie gebouwde Fiat Panda. Sterker nog, de auto begon zijn carrière als Seat Panda. Van 1980 tot 1986. Daarna was de auto van 1986 tot 1998 leverbaar als Seat Marbella. Het was een van de voordeligste nieuwe auto’s die je kon kopen destijds.
Inhoudsopgave
Van Marbella naar Arosa
In 1998 werd de Marbella opgevolgd door de Seat Arosa. Dit was een veel betere auto. Sterker nog, gevoelsmatig mis je tussen de Marbella en Arosa een generatie (of twee). Zo groot is het verschil met die auto’s. Ondanks dat Seat het ‘sportieve zusje’ van Volkswagen moest worden, was de Arosa een saaie Lupo. Pas na de facelift met nieuwe snuit werd het wat.
De Arosa en Lupo waren in principe een kleine Polo/Ibiza en ongeveer net zo duur om te product eren. Niet een wenselijke situatie. De Arosa ging in 2004 uit productie, de VW Lupo volgde in 2005. De Seat Arosa kreeg niet direct een opvolger. De Braziliaanse VW Fox diende als opvolger voor de Lupo.
Drieling
Het nadeel van een A-segment auto is dat de ontwikkelingskosten alsnog relatief hoog zijn, maar de marges heel erg klein. Om een goede en winstgevende A-segment auto te maken moet een fabrikant dus ‘anders’ te werk gaan. Dat kan bijvoorbeeld door een model erg lang te produceren: zoals de Renault Twingo en Ford Ka. Een andere optie is om samen te werken zoals Citroen, Peugeot en Toyota hebben gedaan voor de C1, 107 en Aygo. In principe deed de Volkswagen Group het niet anders met de VW Up, Skoda Citigo en Seat Mii.
Seat Mii introductie
De Seat Mii kwam in 2012 op de markt. De Seat Mii is bijna identiek aan de Skoda Citigo en VW Up. Alleen bij de driedeurs hebben de Mii en Citigo de oplopende raamlijn niet die de Up wel heeft. De consument mocht kiezen uit een driedeurs en vijfdeurs hatchback. De Seat Mii is leverbaar met slechts een motor, een 1.0 liter grote driecilinder.
Echter, er zijn diverse varianten van te verkrijgen. De instapper heeft 60 pk en 92 Nm. De twaalfklepper is ook leverbaar met 75 pk. Op papier lijkt 15 pk niet heel erg veel, maar met name boven de 3.000 toeren is dit blokje beter bij de los. Qua koppel (95 Nm) scheelt het bijna niets. Er is ook een EcoFuel-versie op Aardgas. Deze levert 68 pk en 90 Nm.
Uitvoeringen Seat Mii
Qua uitvoeringen is er wél erg veel keuze bij de Seat Mii. De Mii was diverse malen de goedkoopste auto van het jaar. Daar is op zich niets mis mee, ware het niet de uitvoering is die je eigenlijk wil hebben. De goedkoopste Mii is namelijk de zogenaamde ‘Entry’. Hierbij was stuurbekrachtiging niet eens een optie. Een stapje hoger staat de Reference, waarbij stuurbekrachtiging niet standaard, maar wél een optie was. De Style met elektrische ramen, spiegels, radio en stuurbekrachtiging is dus eigenlijk het minimale dat je wil hebben.
Mocht je kijken naar een Seat Mii, houd dam goed de actiemodellen in de gaten. In principe werd er bijna altijd wel gestunt met de Set Mii. Als het niet was met de vraagprijs (heeft de occasion consument nu niets meer aan), dan was het wel met de uitrusting (waar je als consument wel lol aan kunt beleven). Dit zijn modellen als de ‘Connect’, ‘Cosmopolitan’, ‘Intense’, ‘Chill Out’ en ‘by Mango’.
Facelift Seat Mii
De Seat Mii wordt in 2016 ‘gefacelift’. Wederom krijg de Volkswagen Up meer aandacht. Dat model wordt daadwerkelijk voorzien van een nieuw neusje. Bij de Seat Mii zijn het eigenlijk meer detailwijzigingen. De Mii heeft nu dagrijverlichting met LEDs, een andere radio, iets ander dashboard en wat andere uitvoeringen. Daarnaast zijn er wat nieuwe kleuren, voor zowel de auto als de dak van de auto. In motorisch opzicht wijzigt er niets.
Seat Mii Electric
Dat gebeurt pas in 2019. Dan wordt namelijk de Seat Mii Electric aangekondigd. Zoals de naam natuurlijk al verklapt gaat het om een geheel elektrische Seat Mii. Het is niet een auto voor mensen met heel erg veel haast of globetrotters. Op zich is de elektromotor sterk voldoende in vergelijking met de andere benzinemotoren. Sterker nog, met 83 pk en 212 Nm is het zelfs de sterkste en Mii tot nu toe. De motor wordt gevoed door een 36,8 kWh accupakket. Hierdoor is de actieradius 260 km volgens de WLTP. Snelladen is tot 40 kW mogelijk. Met 1.235 kg is het tevens de zwaarste Seat Mii.
Geen benzine en aardgas meer
In 2019 haalt Seat de stekker uit de benzine- en aardgasversies van de Seat Mii. Deze komen allemaal te vervangen. Dat komt voornamelijk door de uitstoot. Jarenlang waren het de schoonste auto’s, waardoor de reden van het schrappen van de auto’s ironisch is. De EU-richtlijnen zijn anno 2019 dermate scherp, dat een vorm van elektrificering vereist om gunstig te scoren. Dat lukt uitstekend bij grotere auto’s, maar voor auto’s als de Seat Mii is dat te kostbaar. De Seat Mii electric is nog altijd de kleinste Seat, de Ibiza is nu de goedkoopste.
Artikelen Seat Mii
Artikelen over de Seat Mii lees je hieronder.