De Seat Leon is de leukste Volkswagen Golf
Begin jaren ’90 was Seat een kleine fabrikant met de geinige en kekke Ibiza en dat was het. Nadat Volkswagen de boel had overgenomen en de samenwerking zijn vruchten begon af te werpen, werd Seat steeds meer een merk om rekening te houden. De eerste generatie Toledo was een auto met bijna-Passat ruimte voor minder dan Golf prijs.
Inhoudsopgave
Spaanse Alfa Romeo
Echter, Seat moest niet te veel de kant op van ‘value for money, want daarvoor had Volkswagen Skoda al gekocht. Het concept van de Toledo zie je dan ook terug komen bi de eerste generatie Skoda Octavia en eigenlijk ook d generaties die erop volgde. Nee, Seat moest het Spaanse Alfa Romeo worden. De expansiedrift van VW onder de bezielende leiding van Ferdinand Piëch kende geen grenzen. De Seat Ibiza was aantoonbaar leuker dan een Polo. Niet alleen qua design en prijs, maar ook qua sportieve uitvoeringen.
Toledo
De tweede generatie Toledo was nu echt een sedan in plaats van een liftback. Wel was de door Giugiaro getekende auto aanzienlijk stijlvoller. De platte koplampen met enkele nier in de grille en enorm Seat-logo geven de auto een herkent aar voorkomen. De In feite is de Seat Leon van de eerste generatie (de 1M voor intimi) de hatchback versie van die Toledo. De neus was immers identiek. Na de B-stijl was alles anders, de Leon had namelijk een enorm grote C-stijl die de auto een herkenbaar voorkomen gaf. Sommigen maakten de vergelijking met de Alfasud. Dat was overigens niet vreemd, want ook die werd door Giugiaro getekend.
Eerste generatie Seat Leon (1M)
Naast de eenvoudige 1.4 en 1.6 uitvoeringen en een paar TDI-dieseltjes, waren er natuurlijk de nodige sportieve versies die het vermelde meer dan waard zijn. Denk aan de 1.8 20TV Sport, dat was in 1999 de snelste en krachtigst Seat ooit gebouwd. Een award die Seat meerere kon uitreiken. De Seat Leon Cupra met 2.8 V6 en vierwielaandrijving was in feite een Golf V6, maar dan met Seat-aankleding. Dus een heftige bodykit met dikke bumpers en grote velgen. Dat was echter niet de heetste Cupra. In 2001 verscheen namelijk de door Seat Sport ontwikkelde Cupra R.
Leon Cupra R
Deze combineerde de motor uit de Audi S3, maar dan met enkel voorwielaandrijving. Dit vanwege het lagere gewicht (en waarschijnlijk voor onderscheid met de andere producten). Een jaar later kreeg de Cupra R zelfs 225 pk en 280 Nm tot zijn beschikking. Naast Cupra’s en Sport-uitvoeringen waren er ook Topsport modellen en FR-versies. Die Topsport was een marketingdingetje dat geen navolging zou krijgen. FR, van Formula Racing, werd het label onder Cupra (Cup Racing).
Tweede generatie Seat Leon (1P)
De tweede generatie Seat Leon was arriveerde in 2006. De auto werd door Walter da Silva getekend. Het model was bijzonder strak vormgegeven. Wederom was de Leon er nu alleen als vijfdeurs. De auto deelde veel onderdelen en visuele gelijkenissen met de Altea en Toledo. Aanvankelijk was de leukste Leon de Sport met 2.0 TFSI en 185 pk. Niet veel later werd er een Leon FR aan de range toegevoegd, goed voor 200 pk dezelfde motor.
Leon Cupra 310 Limited Edition
Dit was in feite de Golf GTI van Seat. Een stap hoger stond de Leon Cupra, met 240 pk uit een sterkere en krachtigere variant van die 2.0 TFSI motor. Speciaal voor Nederland werden er 100 stuks gebouwd van de Seat Leon Cupra 310 Limited Edition. Dit waren Cupra’s met ABT-software en extra uitrusting. Seat Sport kwam zelf met de Cupra, maar niet na de facelift, dat meer een milde modelupdate was, dan een grote ingreep. De Seat Leon Cupra was voorzien van de 265 pk sterke 2.0 TFSI, die we ook kennen van de Audi S3 en Volkswagen Scirocco R.
Derde generatie Seat Leon (5F)
Een compleet nieuwe Seat Leon stond klaar in 2013. De auto stond op het MQB-platform, waardoor de auto iets lichter werd. Qua styling ging de auto er sowieso enorm op vooruit. Het ietwat MPV-achtige uiterlijk maakte plaats voor een kloeke hatchback-verschijning. Naast als vijfdeurs hatchback, kon je de Leon nu bestellen als driedeurs (Leon SC) of stationwagon (Leon ST). Alle motoren waren nu TSI of TDI motoren. De 1.8 TSI in combinatie met FR-uitrusting (het was geen sportieve variant meer) is een leuke allrounder, maar het zijn de Cupra-modellen die het meest tot de verbeelding spreken.
Cupra 265, Cupra 280, Cupra 290 en Cupra 300
De Seat Leon Cupra is een van de best bewaarde geheimen voor petrolheads. Qua prijs zat deze dicht bij de Golf GTI, maar de motor is de EA888 uit de Golf R. Tevens is de hardware zeer serieus, mede dankzij een standaard aanwezig sperdifferentieel. De Seat Leon Cupra kon besteld worden met 265 of 280 pk. In Nederland begon het minimaal met 280 pk. Het mooie is dat je ook kun kiezen voor een SC en ST Cupra. Latere werden de motoren in de Cupra gekieteld tot 290 en zelfs 300 pk. De Leon Cupra R heeft altijd voorwielaandrijving, maar in het geval van de Leon ST kon je vanaf 2017 kiezen voor 4Drive-vierwielaandrijving. De Seat Leon bleef tot 2019 in productie.
Vierde generatie Seat Leon
In 2019 kwam namelijk de vierde generatie uit. Deze is er als vijfdeurs en als stationwagon, die nu ‘Sportstourer’ heet. Dat je het weet. De Leon staat net als de Golf VIII op het MQB-Evo platform. Qua design heeft de auto nog meer een eigen smoel gekregen. Qua techniek is het uiteraard VW dat klok slaat. De automaten hebben een standaard een 48V generator, deze herken je aan de ‘eTSI’-aanduiding. De Cupra-uitvoeringen zijn het leukste, maar worden nu onder de merknaam Cupra verkocht.
Artikelen over Seat Leon
Meer artikelen