De Seat Ibiza is het Spaanse paradepaardje sinds 1984.
Elk merk heeft zijn huzarenstukje. Zo’n model waarbij alle merkwaarden perfect op zijn plaats vallen. De Seat Ibiza is zo’n auto. Dat kan ook niet echt anders, want Seat was tot dusver niet echt een merk met een eigen identiteit. De reden daarvoor is heel erg simpel. Het merk werd vooral in het leven geroepen om de Spaanse markt te voorzien van eenvoudig transport. De eerste Seats waren dan voornamelijk in licentie gebouwde Fiats.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Seat Ibiza (021A)
Dat was het geval tot 1984. In dat jaar kwam namelijk de Seat Ibiza. Het was de eerste Seat die compleet onder eigen regie werd ontwikkeld. Het platform was overigens gedeeltelijk overgenomen van de Seat Ronda, wat op zijn beurt weer een in licentie gebouwde Fiat Ritmo was. De aandrijflijnen en het koetswerk kwamen echter niet van Fiat. De auto was voorzien van motoren en bakken die in samenwerking met Porsche waren ontwikkeld. Op het blok stond dan ook System Porsche geschreven. De Ibiza ging er geen meter harder door, maar het stond wel indrukwekkend. Dat had Porsche overigens ook door, want ze rekenden 7 Duitse marken per verkochte auto om gebruik te mogen maken van de naam. Dat kwam Porsche goed uit, want Seat verkocht er een enorm aantal van: meer dan 1.342.001 exemplaren liepen in Barcelona van de band. De Ibiza combineerde Italiaanse flair (het koetswerk werd door Giugiaro ontworpen) en Duitse techniek van Porsche en Karmann.
Tweede generatie Seat Ibiza (6K)
De tweede generatie Ibiza was eigenlijk hetzelfde als de eerste: een Italiaanse koets, wederom van Giorgetto Giugiaro van Italdesign, met Duitse techniek. Die kwam bij Volkswagen vandaan. In de tussentijd had Volkswagen de Spaanse autobouwer overgenomen. De auto stond op het A03-platform, dat Volkswagen zelf gebruikte voor de Polo.
De Ibiza was er zelf als drie- en vijfdeurs, de andere versies kregen een andere naam mee, denk aan de vijfdeurs liftback (Cordoba), vijfdeurs stationwagon (Cordoba Vario), tweedeurs coupé (Cordoba SX) en bedrijfswagen (Inca). Een speciale vermelding voor de snelle GT, GTI en Cupra varianten. De Seat Ibiza kreeg namelijk de beschikking over de Golf GTI motoren tot wel 150 pk, terwijl bij de Polo toen nog 100 pk het maximum was. De Polo GTI zou in de buurt komen, maar toen keek de derde generatie al om de hoek.
Derde generatie Seat Ibiza (6K2)
Helemaal correct is het niet om het echt een compleet nieuwe generatie te noemen. Je zou het kunnen zien als een zeer ingrijpende facelift. Wel werden alle nadelen aangepakt. Het interieur was eerst veel te zakelijk en te veel ‘VW’. Seat moest een beetje het ‘Alfa Romeo van Volkswagen’ gaan worden en dat lukt niet met zulke saaie en grauwe interieurs. De neus en achterlichten waren ook nieuw, alsmede de bumpers.
Nog altijd maakte de Ibiza gebruik van Volkswagen-techniek. Aan de bovenkant van het gamma waren er wederom vrij dikke motoren. Denk aan de 110 pk sterke 1.9 TDI of de 1.8 20VT, een 1.781 cc grote viercilinder met KKK-turbo, goed voor 156 pk en 210 Nm. Deze versie werd later als Cupra leverbaar, met sportief interieur en dikke bodykit. Als topmodel werd op sommige markten de Seat Cupra R geleverd.
Vierde generatie Seat Ibiza (6L)
De vierde generatie van De Seat Ibiza borduurde voort op zijn voorganger qua styling, maar dan met iets meer sjeu. Walter de Silva, overgekomen van Alfa Romeo’s Centro Stile, mocht Seat een sexy vormtaal meegaan geven. Dat is gedeeltelijk gelukt. De Ibiza had een herkenbare Seat smoel met een soort ‘enkele nier’ in het midden, met een groot Seat-logo in het midden. Wederom waren er alleen drie- en vijfdeurs uitvoeringen. Een sedan (Cordoba) kwam er ook, maar een stationwagon bleef uit, evenals een bedrijfswagenversie.
Uiteraard zijn ook hier de leukste Ibiza’s de sportieve modellen. De 1.4 16v Sport met 100 pk was best aardig en stiekem leuker dan de 2.0 Sport, die ondanks het surplus van 600 cc slechts 15 pk meer had en een stukje zwaarder was. Nee, de leukste Ibiza’s kwamen in 2004 in de vorm van de Seat Ibiza Cupra met een 1.8 20v turbomotor met 180 pk en 235 Nm of de iets mildere Ibiza FR (wat staat voor Formula Racing, waarom weet niemand) met 150 pk. De snelle diesels waren bijna uniek in het segment. De Ibiza FR was voorzien van een 130 pk sterke diesel, de Cupra had zelfs 160 pk! De FR-modellen kon je ook als vijfdeurs krijgen, de Cupra alleen als driedeurs.
Vijfde generatie Seat Ibiza (6J)
De vijfde generatie Seat Ibiza kwam in 2008 op de markt. De auto werd ontworpen door de Belg Luc Donckerwolke, die voorheen verantwoordelijk was voor de Lamborghini’s Murciélago en Gallardo. De Ibiza stond op het PQ-25 platform waar de Audi A1 en Polo ook op stonden (de Skoda Fabia moest het op het oude platform uitzingen). Naast een vijfdeurs Ibiza verscheen er ook een driedeurs (Ibiza SC) én stationwagon (ST). De Cordoba kwam te vervallen.
Qua motoren werd er meer gebruik gemaakt van downsizetechnologie. Heel in het begin zijn er nog 1.4 en 1.6 motoren, maar die laatste word door een iets krachtigere 1.2 TSI (102 pk) vervangen. De 1.4 TSI FR is goed voor 150 pk, de Cupra heeft een 1.4 met turbo en supercharger en levert 180 pk. Deze is altijd gekoppeld aan een automaat. Een betrouwbare combinatie blijkt het echter niet. Na de facelift wordt de aandrijflijn overboord gekieperd ten faveure voor een 1.8 turbo met handbak. Leuk is de BocaNegra-versie met de zwarte neus.
Zesde generatie Ibiza (6F)
Een nieuwe Ibiza staat klaar in 2017. De Ibiza is nu altijd een vijfdeurs. Een stationwagon of driedeurs komen er niet meer. Op de 1.0 MPI driecilinder uit de Mii na, hebben alle motoren een turbootje. Qua prestaties en manieren zijn het fijne blokjes, met minimaal 95 pk heb je altijd voldoende power. De 1.5 TSI EVO FR met 150 pk is de leukste Ibiza, maar wordt na amper twee jaar van de markt gehaald. De motor keert later terug, nu standaard met automaat en 6 mille hoger prijskaartje.
In 2021 wordt de Ibiza subtiel gefacelift (voor zover je mag spreken van een facelift). Qua exterieur zijn er nauwelijks wijzigingen, maar in het interieur is een compleet nieuw dashboard te vinden. Hier zijn nieuwe ‘soft touch’-materialen gebruikt en er is een nieuw, hoger geplaatst infotainmentscherm. Qua motoren is er minder keuze, want de diesels worden geschrapt en de aardgasversie wordt niet meer in Nederland geleverd.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Seat Ibiza.