De Seat Arona is de langverwachte ‘sportieve’ crossover.
Van alle merken in de Volkswagen-portfolio moest Seat het sportieve betaalbare merk worden. Een auto sportief maken kost meestal iets meer geld. In sommige gevallen kwam het er niet helemaal uit. Zeker de basismodellen ware niet echt sportief om te rijden of om naar te kijken. Ook was het bijzonder vreemd dat Seat een MPV als de Alhambra kreeg ‘toegewezen’ (het was een Sharan met Seat-logo). De Seat Altea was al iets meer de juiste richting, alhoewel een Midi-MPV alsnog niet heel erg sportief is.
De Toledo van de derde generatie was een redelijke mispeer (een Altea met gekke kont) en de Altea XL was interessant om compleet andere reden dan de waarden waar Seat voor stond. Ook duurde het vrij lang voordat Seat aan de cross-overs mocht gaan. Ja, er was een Altea XL Freetrack, maar dat was een vierwielaangedreven MPV op hoge poten. Dat terwijl de mode voorschrijft dat een cross-over er meer uit moet zien als een SUV, maar dan zonder de daadwerkelijke hardware.
Inhoudsopgave
Seat Arona
Pas in de tweede helft van het tweede decennium in het tweede millennium (2015 dus) kreeg Seat ein-de-lijk de langverwachte cross-overs. De Seat Ateca mocht het spits afbijten. Dit was in feite de Seat-versie van de Volkswagen Tiguan. In 2016 lanceerde Seat de tweede cross-over, genaamd Arona, niet te verwarren met Arosa, een klein model dat Seat vijftien jaar eerder in de showrooms had staan.
De Seat Arona staat op het MQB-platform van Volkswagen, het zogenaamde A0-platform. Op deze variant van het MQB-platform staan ook auto’s als de Audi A1, Seat Ibiza, Volkswagen T-Cross en Polo. De Seat Arona was echter een van de eerste die er gebruik van mocht maken. De Seat Arona is 4,14 meter lang, 1,78 meter breed en 1,52 meter hoog. Aanzienlijk compacter dan zijn voorkomen doet vermoeden. De wielbasis van de Seat Arona bedraagt 2,56 meter.
Motoren Seat Arona
Uiteraard kan de Seat Arona gebruik maken van de vele motoren die Volkswagen in de magazijnen heeft liggen. De instap benzinemotor is de 1.0 TSI, een driecilinder turbomotor met 95 briesende pk’s. Deze heeft altijd een handgeschakelde versnellingsbak. Als je niet zelf wilt schakelen, moet je kijken naar de 1.0 TSI met 115 pk. Deze kan optioneel verkregen worden met een DSG automaat met dubbele koppeling. In 2018 voegt Seat de 1.5 TSI Evo aan het gamma toe. Dat is met 150 pk de sterkste Arona tot nu toe.
De Seat Arona is ook verkrijgbaar met enkele dieselmotoren. Er is een 1.6 TDI viercilinder met 95 pk. Deze kan met een automaat uitgerust worden. Dat geldt niet voor de sterkste dieseloptie: de 115 pk sterke 1.6 TDI heeft altijd een handbak. In de compacte klasse scoren diesels niet meer zo heel erg goed in Nederland. Reden voor de importeur om het dieselgamma flink uit te dunnen. Die 115 pk sterke diesel wordt een jaar later al geschrapt en de keuze qua uitvoeringen voor de 95 pk sterke 1.6 TDI wordt ernstig beperkt. Begin 2021 is het voor Seat wel mooi geweest en is een zelfontbrander niet meer mogelijk.
Milieuvriendelijke Seat Arona
Mocht je per se geen benzine wensen, is er kortstondig een ‘TGI’ leverbaar geweest. De 1.0 TGI heeft in basis dezelfde motor als de 1.0 TSI. Het vermogen is zelfs gelijk, alleen het koppel is iets lager (160 Nm in plaats van 175 Nm). Het belangrijkste is dat de TGI loopt op aardgas. De prestaties zijn wel iets minder: van 0-100 km/u duurt bijna 2 seconden langer (13,2 voor de TGI, 11,5 voor de TSI) en de topsnelheid is precies 10 km/u lager (172 km/u in plaats van 182 km/u). Het is de enige milieuvriendelijke variant van de auto. Een plug-in hybride is bijvoorbeeld niet leverbaar.
Uitvoeringen
Qua uitvoeringen kun je een paar kanten op met de Arona. Er zijn vier smaakjes; Reference, Style, FR en Excellence. Die eerste moet je eigenlijk ontwijken, want de uitrusting is zeldzaam kaal. Zo is airco niet standaard aanwezig. De Style is de ‘reguliere’ variant. De FR en Excellence voegen niet zozeer uitrusting toe, maar zien er anders uit. De FR (wat ooit stond voor Formula Racing) is nu geen sportuitvoering, maar een sportievere aankleding. De Xcellence is juist een wat stoerdere en ruigere variant. Qua prestaties maakt het in beide gevallen niets uit: op het circuit of in het terrein zul je niet veel potten breken met de Seat Arona.
Verkoopcijfers Seat Arona
Dat maakt het Nederlandse publiek uit niet, want die zijn er redelijk gek op, hoewel er in het eerste jaar slechts een dikke 80 verkocht worden. De reden is simpel, de Seat Arona kwam pas op het einde van 2017 op de markt. De meeste leasemaatschappijen en particulieren wachten dan toch liever op levering ná de jaarwisseling. Dat gebeurde ook, in 2018 werden er meer dan 2.100 verkocht en in 2019 kon Seat Nederland er zelfs meer dan 2.303 op kenteken zetten. In 2020 zakte dat aantal naar zo’n 1.600 stuks, maar dat is op zich een aardige score als je het hele Covid-19 verhaal in het achterhoofd houdt.
Facelift
In 2021 krijgt de Seat Arona een facelift. Wat vooral opvalt zijn de mistlampen die nu direct onder de koplampen zijn gepositioneerd. Verder zijn er aangepaste voor- en acherbumpers en een iets andere grille. De grootste veranderingen zijn echter binnen te vinden: de Arona krijgt een compleet nieuw dashboard, met ‘soft touch’-materialen, en een hoger geplaatst infotainmentscherm. Qua uitvoeringen vervalt de Xcellence, terwijl er een nieuwe Xperience-uitvoering bij komt. Dit is de meest rijk uitgeruste uitvoering. Op het gebieden van motoren is er minder keuze, want de dieselversies komen te vervallen.
Meer lezen?
De laatste artikelen over de Seat Arona vind je hieronder.