De Saab 900 is misschien wel de meest legendarische Zweedse auto.
Elk merk heeft zo zijn legendarische model. Zo’n auto waarbij alles perfect op zijn plaats viel. Bij Saab is dat ongetwijfeld de 900. Saab heeft er altijd een handje van gehad om zijn auto’s net iets te bijzonder te maken, waardoor het grote publiek niet heel erg vel interesse had. Sommige modellen waren juist veel te normaal en werden door niemand opgemerkt. Bij de 900 was dat precies de goede balans.
Inhoudsopgave
Introductie Saab 900
De eerste generatie verschijnt in 1978 op de markt. Het is de opvolger van de Saab 99. In veel opzichten is de verwantschap vrij duidelijk. De layout is identiek, sterker nog, de bodemplaat is hetzelfde. Dat betekent een viercilinder benzinemotor die over de vooras geplaatst is, in de lengte onder een hoek van 45%. Dat is niet logisch, maar Saab deed veel dingen die niet logisch waren. De Saab 900 is verkrijgbaar in vier carrosserievarianten: tweedeurs sedan, driedeurs hatchback, vierdeurs sedan en als vijfdeurs liftback.
In motorisch opzicht zijn het allmaal viercilinders van tweeliter (of 2.1 liter) groot. Uiteraard is er ook weer een Turbo leverbaar. Deze vervangt de legendarische Saab 99 Turbo. Met 145 pk is de Turbo net zo krachtig als veel concurrenten met een zescilinder motor met een veel grotere cilinderinhoud.
Introductie 900 Cabrio
In 1986 toont Saab een wel heel bijzondere auto, de 900 Cabrio. Dat is dan nog een concept car. Ze hebben de tweedeurs sedan gepakt een daar het dak vanaf gehaald. Een meesterzet zou blijken, want de wereld staat namelijk te wachten op een Zweedse vierzits cabriolet die veilig, stijlvol en comfortabel is in plaats van sportief en spannend. Met de komst van de facelift wordt de cabriolet toegevoegd aan het gamma.
De Saab 900 krijgt met de facelift een nieuwe neus en achterzijde. Ook wordt het interieur vernieuwd. Opmerkelijk: sommige basis-modellen houden nog eventjes vast aan het oude uiterlijk. Het gaat dan om de sedan met twee en vier deuren. Die modellen zijn sowieso geen lang leven beschoren. De tweedeurs sedan blijft tot 1989 in productie, de vierdeurs sedan gaat er in 1991 uit. Dan blijven de driedeurs, vijfdeurs en cabriolet over. Deze blijven nog tot 1993 in productie. De Saab 900 is een van de meest bijzondere auto’s in zijn segment, maar veel winst maakt Saab er niet op. Dat komt mede door de bijzonder hoge productiekosten.
Nieuwe generatie Saab 900
General Motors heeft Saab intussen overgenomen. Die zijn er van plan wel winst mee te gaan maken. Dat moet gebeuren met de nieuwe 900. Deze is compleet anders dan de eerste generatie 900. Ten eerste de layout, ondanks dat de Saab 900 nog steeds voorwielaandrijving heeft, is de motor nu overdwars geplaatst. De auto staat op een platform van General Motors, het GM2900-platform. Dit wordt ook gebruikt door Opel voor de de Vectra. Dit doet iets afbreuk aan het bijzondere karakter van de vorige Saab 900.
In motorisch opzicht is er de keuze uit diverse motoren. Het begint bij een 2.0 viercilinder zestienklepper met 130 pk. Dat betekent dat er eigenlijk geen zwakke motor is. Vergeet niet dat dit de jaren ’90 zijn en een BMW 316i of Audi A4 1.6 met 100 pk zijn gangbare modellen op dat moment. Een stapje hoger staat de 2.3 met 150 pk. Het voorlopige topmodel is een bijzondere motor voor Saab, de 2.5 V6 met 170 pk. Deze komt rechtstreeks bij Opel vandaan. Vreemd, want vroeger was Saab juist een merk dat geen V6 toepaste omdat ze daarvoor juist de turbo hadden. In 1994 komt dat model er dan ook. De 2.0 Turbo is goed voor 185 pk en kan qua prestaties goed meekomen met de turbo’s van voorheen.
Carrosseriemodellen
De Saab 900 is er in drie vormen. De instapper is de driedeurs Coupé. Dan is er een vijfdeurs liftback. In principe is dat dezelfde carrosserie, maar dan met vijf deuren (plus het kenmerkende derde zijruitje). Een ander belangrijk model is natuurlijk de cabriolet. De vorige keer kwam vrij laat als Cabriolet, maar nu is Saab is er als de kippen bij om ‘m te voeren. Het model is legendarisch in meerdere opzichten, waaronder een bizar matige carrosseriestijfheid. Qua transmissies kun je bijna elke uitvoering met een vijfbak of viertraps automaat. Een bijzondere toevoeging is de Sensonic, een handbak die automatisch bediend wordt en bijzonder onhandig is in het dagelijks leven. Vandaar dat we er nooit meer van hebben gehoord.
De Saab 900 blijft tot 1998 in productie. Op dat moment wordt de auto opgevolgd door de Saab 9-3. Dat model is in heel veel opzichten de betere auto. Het is dan ook niet meer dan het faceliftmodel. De meest eenvoudige manier om ze uit elkaar te halen is via de achterzijde. De 900 heeft een dikke reflectorbalk tussen de achterlichten, met het kenteken eronder. De Saab 9-3 heeft het kenteken tussen de achterlichten.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Saab 900.