De Saab 9-3 is een Zweedse middenklasser.
Saab is altijd een relatief klein merk geweest met maar een paar modellen. Ondanks dat het merk klein was, was de fanschare erg fanatiek. Als een van de weinige merken probeerde Saab echt vast te houden aan al hun eigenwijze methoden en technieken om auto’s te produceren.
Inhoudsopgave
Die periode was eindig, want het merk verdiende simpelweg te weinig geld. Daarom werkte Saab met Fiat Auto aan het Tipo 4-project, waaruit de Saab 9000 ontstond. Dat was een enorme schok voor veel Saab-rijders. De tweede generatie Saab 900 was een zo mogelijk nog grotere schok. In de tussentijd had namelijk General Motors het Zweedse luxemerk overgenomen.
Saab 900 ‘NG’
Het idee was dat General Motors zo een luxemerk had dat ook in Europa scoorde. Cadillac was zeer beperkt actief in Europa en het modelgamma sloot totaal niet aan bij De Oude Wereld. Op deze manier had General Motors ineens een voet aan de grond in het Europese premium-segment. De eerste GM Saab was de 900 ‘NG’ (New Generation), zoals de auto door liefhebbers wordt aangeduid. De 900 kreeg in 1997 gezelschap van de 9-5, een E-segment auto op basis van het GM2900-platform. Toen het tijd was voor de facelift van de Saab 900, werd de naam meteen omgezet naar 9-3.
Introductie eerste generatie Saab 9-3
De 9-3 lijkt sterk op zijn voorganger, aan de achterzijde kun je de 9-3 het meest eenvoudig herkennen. Niet alleen door het typeplaatje, maar ook aan de plaatsing van het kenteken, tussen de achterlichten in plaats van laag onder een reflectorbalk. Naast een hoop kleine technische wijzigingen maakte Saab ook gebruik om het motorengamma aan te passen. De 2.0 zonder turbo (130 pk), 2.3 zonder turbo (150 pk) en 2.0 mét turbo (185 pk) mochten blijven.
Belangrijker was echter de komst van de Saab 9-3 2.2 TiD, de eerste diesel van Saab. In de jaren ’90 begonnen diesels alsmaar populairder te worden, ook in het premium segment. Net als met de 900 kun je de 9-3 krijgen als vijfdeurs liftback, driedeurs coupé en tweedeurs cabriolet. Al heel snel wordt de atmosferische 2.3 vervangen door een 2.0 LPT, terwijl de 2.0T nu 205 pk heeft. Deze kun je eventueel als Aero krijgen, met sportstoelen, frontlip, sideskirts, 16 inch velgen en achterspoiler.
Viggen
Het echte topmodel is echter de 9-3 Viggen die ook in 1999 verschijnt. De motor is een 2.3 met hogedruk turbo, goed voor 225pk en 342 Nm. Dat wordt ietsje later zelfs 230 pk en 350 Nm. In combinatie met de korte overbrengingen van de vijfbak resulteert het in een auto die supersnel is op de tussensprint. Zowel de Saab 9-3 Aero als de Viggen zijn te bestellen als coupé, liftback of cabriolet. De Viggen gaat in Nederland in 2000 al uit het gamma, maar zal in de VS nog even leverbaar zijn. Om het gat op te vullen krijgt de Aero de bumpers van de Viggen.
Tweede generatie Saab 9-3
In 2002 verschijnt de tweede generatie 9-3. Wederom staat deze op een GM-platform. De auto deelt veel techniek met de nieuwe Opel Vectra. In principe geen probleem, daar de Jaguar X-Type en Ford Mondeo ook nauw verwant zijn, net als de Audi A4 B5 en Passat B5. De oude 9-3 cabrio blijft nog even in productie. Saab heeft wel een leuke actie om het oude model te slijten. Mensen die nog snel een oude kopen, maken namelijk aanspraak op een nieuwe die op de Salon van Genève in 2003 staat te schitteren.
Saab 9-3 Cabrio en Sport Estate
In tegenstelling tot de vorige generatie is de nieuwe 9-3 er alleen als sedan (Sport Sedan heet ‘ie in de folder) en een jaar later dus als cabrio. Qua benzinemotoren is er een 1.8i, 1.8t, 2.0t en 2.0T met respectievelijk 125, 150, 175 en 200 pk. Er zijn nu ook nieuwe namen voor de luxe-niveau’s. Geen S of SE meer, maar Lineair, Vector en Arc. Uiteraard blijft de naam Aero behouden voor de sportieve varianten.
De 2.2 TiD met 125 pk keert ook terug. Qua motoren verandert Saab een hele hoop aan de 9-3. Zo komen de Fiat-diesels in 2004 beschikbaar, de 1.9 TiD zijn eigenlijk gewoon JTD’s. Misschien wel belangrijker in 2005 is de komst van de Saab 9-3 Sport Estate. Eindelijk heeft Saab een stationwagon in het D-segment, onmisbaar om aantallen te scoren in Europa.
Zescilinders en Cadillac BLS
In 2006 keert de V6 weer terug, zij het ditmaal met een turbo. De V6 is meteen de nieuwe Aero, de 2.0T Aero heet nu ineens 2.0T Vector. Verwarrend? Ja, nogal. In 2006 kunnen de dieselmotoren ook in de cabrio geleverd worden. De basis 1.8i is overigens niet leverbaar in de Cabrio. Ook apart is dat General Motors de Saab 9-3 gebruikt als basis voor de Cadillac BLS. Dat is in principe een 9-3, maar dan met een iets afwijkend koetswerk en nauwelijks afwijkend interieur. De Cadillac BLS is niet leverbaar in de VS, maar wel in Europa. Een succes wordt het echter niet.
Facelift Saab 9-3
In 2007 verschijnt de eerste facelift voor de Zweed. Deze kun je eenvoudig herkennen aan de nieuwe grille, koplampen en bumpers. De achterlichten zijn nu wit. Op motorische gebied blijft alles in grote lijnen gelijk. Wel komen er schone BioPower-versies van de 1.8t. Ook handig zijn de XWD-varianten met vierwielaandrijving. Dat is optioneel op de Aero (die weer als 2.0T en 2.8 V6 leverbaar is). Er is nu een nieuw topmodel, de 9-3 Aero X, met standaard vierwielaandrijving.
Deze is voorzien van een 280 pk en 400 Nm sterke V6 en is de snelste Saab ooit gemaakt. Een 9-3X komt in 2009, een allroad-versie van de 9-3 Sport Estate. In deze periode gaat het al hard achteruit met Saab. Spyker heeft de boel overgenomen en alle hoop is gevestigd op de nieuwe 9-5, de 9-3 is immers al 7 jaar oud. In 2010 krijgt de 9-3 nogmaals een facelift om in 2011 uit productie genomen te worden. Vervolgen gaan Chinese partijen mee aan de slag, maar ook dat loopt uiteindelijk op niets uit.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Saab 9-3.