De Rolls-Royce Wraith is een bijzondere en enorme coupé.
Ze hebben een lange historie samen: Rolls-Royce en grote tweedeurs modellen. In veel gevallen is een Rolls-Royce een sedan. Op zich ook wel logisch, daar het uitstekende limousines zijn. Perfect om je te laten rijden. Als je zelf wil gaan rijden, pak je maar een andere auto die ongetwijfeld bij een Rolls-Royce-eigenaar in de garage staat. De tweedeurs modellen kennen een lange historie en zijn voor de mensen die juist zelf willen gaan rijden. Het zijn veelal vrij aristocratische, excentrieke en opulente voertuigen. Ze dienen geen enkel nut, behalve dan om de eigenaar heel bijzonder te laten voelen.
Inhoudsopgave
Bijzondere tweedeurs Rollsen
In de jaren ’60 was daar de 2 Door, die speciaal door Mulliner Park Ward werd gemaakt. Dit waren absoluut geen sportieve coupés (of cabriolets), maar enorme cruisers met een fraaier koetswerk en exclusievere uitstraling. In 1975 verschijnt de Camargue, een bijzondere coupé op basis van de Silver Shadow. Waar je bij de Corniche (de open versie) duidelijk kon zien dat dat het geval was (het front kwam redelijk overeen), was dat bij de Wraith niet het geval. De Camargue had een uniek ontwerp, getekend door Paolo Martini onder regie van Pininfarina. De Camargue was elf jaar in productie en in die periode werden er iets meer dan 500 exemplaren gebouwd. Het was in die periode een van de meest stijlvolle manieren om je exclusief te laten vervoeren.
In de jaren ’90 richtte Bentley zich meer op de tweedeurs auto’s (zoals de Continental R en T), terwijl Rolls-Royce zich op de sedans en limousine-markt mocht richten. Toen Volkswagen en BMW om de hoek kwamen kijken, leek dat niet te veranderen. Het eerste wat BMW deed was de Rolls-Royce ontwikkelen en Volkswagen concentreerde zich op de Bentley Continental GT. Ondanks dat het geen concurrenten van elkaar waren, was de Continental GT vele malen populairder. Opmerkelijk genoeg zou het vrij lang duren voordat Rolls-Royce een dergelijke concurrent voor dat specifieke model zou bouwen.
Introductie Rolls-Royce Wraith
Pas in 2014 komt Rolls-Royce met een dergelijk model, Rolls-Royce Wraith genaamd. Deze maakt zijn debuut op de Salon van Genève in 2013 en verschijnt op de meeste markten in 2014. De auto heeft niets van doen met de Silver Wraith uit de jaren ’40, ’50, ’60 en ’70. De Wraith is in feite de coupé-versie van de Rolls-Royce Ghost, de ‘kleine’ sedan van de Britten. De basis hiervan komt overeen met de F01-generatie van de BMW 7 Serie. Uiteraard dan wel alleen het topmodel (de 760Li), want voor minder dan twaalf cilinders doen ze het niet bij Rolls.
De Rolls Royce Wraith is weliswaar een soortgelijke auto als de Continental GT, maar toch compleet anders. De Continental GT is iets sportiever en directer (allemaal heel erg relatief uiteraard). Ook een verschil is de layout, een Continental GT heeft altijd vierwielaandrijving en de mogelijkheid voor een V8. De Wraith heeft altijd achterwielaandrijving en altijd een V12. Ook is de prijs (flink) hoger dan die van de Bentley. Kortom, als het gaat om de concurrentiepositie begint de Wraith daar waar de Continental GT stopt. De Continental is er vanaf 230 mille (de GT V8) en de goedkoopste W12 is er al vanaf 275 mille. De duurste Continental ten tijde van introductie van de Wraith is de W12 Supersports, die 375.000 euro kost. Ter referentie, de Wraith kost minimaal 420.000 euro.
Motor
De Rolls-Royce Wraith moest ook wel iets bijzonders zijn, want de auto moest op termijn min of meer de Rolls-Royce Phantom Coupé vervangen. Die was nog veel duurder. De Wraith heeft bijzondere deuren die de verkeerde kant openen, waardoor je heel makkelijk kunt in- en uitstappen. Het is overigens vooral een fraai detail dan dat het echt nut heeft. De motor van de Wraith is de bekende N73 V12, een biturbo twaalfcilinder met 632 pk en 820 Nm.
Deze gaat in 4,6 seconden naar de 100 km/u en haalt een top van 250 km/u (begrensd). Een Bentley is sneller, maar in een Rolls moet je meer dan snel genoeg zijn, jakkeren is voor het plebs.
Rolls-Royce Wraith Black Badge
Dat wil niet zeggen dat er geen sportievere versie komt, want dat is in 2017 wel het geval met de Rolls-Royce Wraith Black Badge. Het idee hiervan is vrij simpel, een iets sportiever model zonder dat het tornt aan de Rolls-waarden. Veel chroom is in het zwart uitgevoerd en in het interieur is er zowaar koolstofvezel te aanschouwen. De Black Badge heeft niet meer vermogen (nog altijd 632 pk), maar wel meer koppel. Volgens Rolls-Royce is de Black Badge ook marginaal sneller: 0-100 km/u is nu in 4,5 seconden gepiept.
De Rolls-Royce Wraith blijft tot 2022 in productie. Daarna is het over en uit voor de BMW-afgeleide Rollsen. Ook de Dawn (in feite de cabrio-versie van de Wraith) wordt namelijk uit productie genomen. De opvolger wordt gelukkig in 2022 getoond, namelijk de geheel elektrische Rolls-Royce Spectre, die bewijst dat aristocratisch zoeven in stijl ook in het EV-tijdperk door zal blijven gaan voor de happy few.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Rolls-Royce Wraith.