De Rolls-Royce Phantom is misschien wel de dikste auto die je in Nederland kunt krijgen.
Als iets heel erg goed is, dan zeggen we gekscherend dat het de ‘Rolls Royce onder de (producttype invoegen) is’. Maar bij Rolls-Royce heb je ook diverse gradaties, uiteraard. Zo zou je de Rolls-Royce Phantom kunnen zien als de Rolls-Royce onder de Rolls-Royces.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Rolls-Royce Phantom
De eerste Phantom verschijnt al in 1925, als opvolger van de Silver Ghost. De auto wordt zowel in Engeland als in de VS gebouwd. Productie was toen ook nog wat anders dan tegenwoordig. Vroeger kocht je een chassis en dan bracht je de auto naar een coachbuilder die er een koets opzette, zoals Park Ward, Mulliner, Hooper, Thrupp & Maberly of Barker. In de VS kreeg je standaard een Brewster & Co-koets, maar je kon ook terecht bij Fleetwood. De vroege Phantoms kun je dus qua uiterlijk eenvoudig herkennen, daar ze vaak afwijkend zijn.
Een tweede generatie Phantom (Phantom II) verschijnt in 1929. De motor is nog altijd de enorme 7,67 liter zes-in-lijn, zij het meer vermogen. Wederom is het een motor en chassis van Rolls-Royce. waar je je eigen koets opzet. De standaardwielbasis is een zeer genereuze 3,8 meter. Korter is eventueel mogelijk. Een Phantom II komt altijd uit het Verenigd Koninkrijk.
In 1936 verschijnt de Phantom III. Het is de laatste enorme Rolls voordat de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Bijzonder is de motor, een 7,32 liter V12. De productie eindige in 1939, maar dat was bij Rolls-Royce. De laatste versies werden aan klanten afgeleverd in 1941. Het is de laatste Rolls-Royce waarvan Henry Royce de ontwikkeling heeft meegemaakt. Er zijn er 727 van gemaakt. Het is de laatste Rolls-Royce met V12 tot 1998.
Speciale bestelling
Rolls-Royce gaf aan geen enorme limousines als de Phantom meer te bouwen. Daar kwamen ze in 1950 al op terug. Toen kwam namelijk de Phantom IV. Het was een extra grote limo die je alleen op speciale bestelling kon krijgen. Er zijn er dan ook slechts 18 van gebouwd in 6 jaar tijd. Ook verkocht men de auto alleen aan hoogwaardigheidsbekleders en leden van het Koninklijk huis. De motor is een achtcilinder lijnmotor.
In 1959 verschijnt de Rolls-Royce Phantom V. Dit model is aanzienlijk populairder. De motor is een 6.3 V8 met een GM-automaat. Ook hier kun je nog kiezen uit een eigen koetswerk. Bekende Britten als Queen Elizabeth, Elton John en John Lennon hadden een Phantom V. Dit model liep behoorlijk lang mee, van 1959 tot 1968.
Staatslimousine
In 1968 staat de Phantom VI klaar. Het is een typische staatslimousine. Ze worden dan ook zeer mondjesmaat verkocht. De productie start in 1968 en loopt mee tot 1990! Voor de context moeten we wel vermelden dat er de laatste tien jaar minder dan 40 exemplaren zijn gebouwd. In totaal bouwt Rolls-Royce 374 stuks. Een opvolger staat niet klaar.
Dat komt door de roerige jaren ’90 van Rolls-Royce. Het Britse merk is onderdeel van een vechtscheiding tussen Volkswagen en BMW. VW denkt Bentley en Rolls-Royce gekocht te hebben, maar uiteindelijk blijkt dat BMW aan het langste eind trekt. Tot 2002 is VW eigenaar, daarna mag BMW verder met Rolls-Royce. Een bijzonder schouwspel. Volkswagen investeert enorm in Bentley en laat Rolls-Royce voor wat het is. In het geniep is BMW druk bezig met de ontwikkeling van de opvolger van de Silver Seraph.
Terugkeer Rolls-Royce Phantom
In 2002 verschijnt de Rolls-Royce Phantom van de zevende generatie. Die naam is niet ontoevallig gekozen, want het is een enorm slagschip geworden. De lengte van het standaardmodel is 5,84 meter, de breedte is 1,99 meter (zonder spiegels) en de hoogte is 1,62 meter. De wielbasis van 3,57 meter is even indrukwekkend als hilarisch. Dat is het gewicht van 2.550 kg ook.
De motor van de Phantom is de N73B68 van BMW, een enorme V12 met een slagvolume van 6,75 liter (om zo te refereren aan de 6,75 liter V8 uit de oude Rolls-Royces). In 2005 verschijnt de Phantom EWB (Extended Wheelbase) met een langere wielbasis (3,82 meter!). In 2007 komt er een Phantom Drophead Coupé, een vierzits cabriolet. Een Phantom Coupé wordt toegevoegd aan de range in 2008. In 2012 krijgt de gehele range een facelift om het uit te zingen tot 2017.
Nieuwste generatie Rolls-Royce Phantom
De achtste generatie Phantom gaat verder waar de zevende stopte. Een belangrijk verschil is de motor. Het probleem bij de Phantom 7 was dat deze de atmosferische V12’s had, terwijl de kleinere Rolls-Royce Ghost gebruik mocht maken van de biturbo V12. Die krijgt de Phantom VIII eindelijk ook, dus eindelijk is er nu enorm veel koppel (900 Nm) voorhanden bij heel erg weinig toeren. Er is een standaardversie en een Extended Wheel Base. De coupé en cabriolet keren niet terug. In 2022 krijgt de Phantom VIII een minimale facelift in de vorm van de Series II.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Rolls-Royce Phantom.