De Rolls-Royce Ghost is de kleinere en goedkopere Rolls.
In de jaren ’90 waren Volkswagen en BMW aan het ruziën over de voogdij van Rolls-Royce. Beide concerns hadden onderdelen gekocht van het bedrijf, maar het werd een getouwtrek wie daadwerkelijk de auto’s mocht gaan bouwen. Uiteindelijk ging Bentley naar volkswagen en Rolls-Royce naar BMW. Beide merken hielden er een andere strategie op na. Bij Volkswagen werd ervoor gekozen om de Bentley Arnage te verbeteren en de ‘oude’ Bentley te gebruiken. De meeste moeite ging echter naar een nieuw model onder de Arnage, de Continental GT.
Bij BMW koos men ervoor door de Rolls-Royce Seraph te voorzien van een opvolger, de Phantom. Dit had zijn uitwerking op de autoverkopen. De Phantom was een serieus prijzige auto, terwijl de Continental GT juist vrij betaalbaar was naar Bentley-maatstaven. De Continental GT werd de Golf onder de rijken, terwijl de Phantom de Rolls-Royce onder de auto’s bleef. Op zich was het wel vreemd dat Rolls-Royce zich zo lang enkel en alleen richtte op de een grote limousine en afgeleiden (denk aan de Phantom Drophead Coupe en Coupe).
Bentley Continental
De Continental GT stond namelijk op het D1-platform van de Volkswagen Group. Die architectuur werd ook gebruikt voor de Volkswagen Phaeton en Audi A8. BMW zou in principe een zelfde strategie kunnen toepassen. Er was immers voldoende ruimte tussen de meest luxe BMW 7 Serie en de meest eenvoudige Rolls-Royce Phantom (voor zover er iets als dat bestaat, uiteraard).
Dat was gelukkig precies wat er gebeurde op de Salon van Genève in 2009. Daar werd namelijk de Rolls-Royce 200EX Concept getoond aan de wereld. De auto was overduidelijk een Rolls-Royce, maar dan iets bescheidener. Een maandje later maakt Rolls-Royce met gepaste trots bekend dat de naam van het kleine model de Ghost zal worden. Op de IAA in 2009 werd de Rolls-Royce Ghost officieel onthuld.
Onthulling Rolls-Royce Ghost
De basis voor de nieuwe Ghost is de eveneens vrij verse BMW 7 Serie van de F01-generatie. Deze sedan kwam in 2008 op de markt. Je zou kunnen zeggen dat de Ghost tussen de BMW 760li en Phantom geplaatst is. Waar je bij de Bentley nog vrij duidelijk de VW en Audi invloeden kunt zien, is dat bij de Ghost al een stuk beter voor elkaar. De Ghost staat weliswaar op hetzelfde platform, maar heeft een grotere wielbasis én is een stuk langer. De motor is in basis dezelfde V12, maar in de Ghost is deze 6.6 liter groot en levert deze 563 pk en 780 Nm.
In 2013 wordt de Ghost voorzien van een Coupé-versie. Eindelijk heeft Rolls-Royce een directe concurrent voor de Bentley Continental GT. De Wraith (zoals de coupé heet) is echter luxer, groter en enkel en alleen verkrijgbaar met een V12. In 2014 wordt er een versie met een grote wielbasis aan het gamma toegevoegd, de Rolls-Royce Ghost ‘EWB’ (Extra Wheel Base).
Series II
In 2014 wordt de Rolls-Royce Ghost ‘Series II’ geïntroduceerd, eveneens op de Salon van Genève. Het is een vrij bescheiden facelift. Er zijn nieuwe koplampen en motorkap. Tevens zijn er nieuwe kleuren en velg-designs beschikbaar. Om te appelleren aan de jongere Rolls-Royce-koper (waar de auto toch voor bedoeld is), is er een compleet nieuwe versie, de Rolls-Royce Ghost Black Badge. De motor is nog altijd de 6.6 V12, maar dan nu met 608 pk en 850 Nm.
Hierdoor is de auto ietsje sneller dan voorheen: 0-100 km.u duurt 4,8 tellen. De topsnelheid is alsnog begrensd op 250 km/u. Misschien well nog belangrijker is dat de Black badge een stuk stoerder is qua uitstraling. Dus veel minder chroom en een sportiever uiterlijk. In 2016 komt er een nog een carrosserievariant van de Ghost, de Dawn, een vierzits cabriolet.
Tweede generatie Rolls-Royce Ghost
In 2020 staat er een compleet nieuwe generatie Rolls-Royce Ghost klaar. Een belangrijk verschil is het platform. Ditmaal is de Ghost geen ‘luxe BMW 7 Serie’, maar meer een ‘goedkopere Phantom’. Het platform is namelijk een ‘Architectura of Luxury’-platform. Nu zijn daar componenten bij die we kennen van het CLAR-platform van BMW. In motorisch opzicht krijg je ook de Phantom-motor.
voor lange tijd had de Ghost een krachtigere motor dan de Phantom, nu hebben ze alle twee de N74-motor. Een 6.75 liter V12 met twee turbo’s, goed voor 570 pk en 780 pk. Niet alleen de prestaties maken indruk, ook de enorm trillingsvrij loop en uiteraard de brandstofconsumptie. In 2021 lanceren de Britten de Rolls-Royce Ghost EWB met meer ruimte voor de achterpassagiers.
Meer artikelen over de Rolls Royce Ghost
Wil je meer lezen over dit model, check dan 1 van de artikelen hieronder die al eerder verschenen op Autoblog.