De Rolls-Royce Dawn is de goedkope, eenvoudige en kleine cabrio van de edele Britten.
Het maken van cabriolets is iets dat Rolls-Royce al jaren doet. Sterker nog, hun eerste auto’s waren open auto’s. Logisch, want dat waren de meeste auto’s in die tijd. De periode van echte cabrio’s op basis van de luxe sedans kwamen pas in de jaren ’60. Het begon met speciale ‘2-door’ modellen, afgeleid van de Silver Shadow. Dat model groeide auto tot de Rolls-Royce Corniche, een legendarische luxe vierzits cabriolet die jarenlang in productie zou blijven.
De Corniche was er in 5 soorten, waarvan de laatste in 2000 op de markt kwam. Dat was de eerste auto die zijn leven als Bentley (Azure) begon en later omgebouwd werd tot Rolls-Royce. Toen de Phantom kwam, verdween de Corniche weer. De opvolger was de Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé. Dat model bleef tot 2016 in productie.
Introductie Rolls-Royce Dawn
De Phantom DHC kreeg eigenlijk geen opvolger. De DHC was gebaseerd op de enorme Phantom en in die klasse worden er nauwelijks cabriolets gebouwd. Daarmee had Rolls-Royce een unieke positie. De auto was echter wel heel erg duur en de oplage erg laag. Maar gelukkig hadden de Britten in de tussentijd nog een modellijn erbij gekregen: die van de Ghost. Deze auto is gebaseerd op de BMW 7 Serie, alhoewel er nauwelijks zichtbare overeenkomsten zijn. Het is voornamelijk. Het platform en de V12-motor (plus transmissie). Om specifieker te zijn, de Rolls-Royce Dawn is een cabriolet-versie van de Wraith (dat weer de coupé-variant is van de Ghost).
De Rolls-Royce Dawn wordt in 2015 geïntroduceerd en is met een vanafprijs van ruim vier-en een halve ton absoluut geen koopje, maar het scheelt wel ruim een ton met de Phantom DHC. Qua kilo’s is de Dawn lichter, alhoewel dat met een gewicht bijna tweeënhalve ton heel erg relatief is. Qua afmetingen lever je wel wat in, want de Dawn is slechts 5,29 meter lang, terwijl de DHC 5,61 meter meet. De breedte van 1,95 meter mag er ook zijn, evenals de 3,11 meter lange wielbasis. Kleiner dan de grote Phantom dus, maar nog altijd heel erg groot.
Motor
Waar de Rolls-Royce Dawn het beter voor elkaar heeft dan de Phantom, is de motor. De Phantom heeft de 6.75 N73B68 onder de kap, een grote atmosferische V12. De Dawn heeft de N74B66 onder de kap. Dat is een 6.6 liter V12 met twee turbo’s. Deze is goed voor 570 pk aan vermogen en maar liefst 820 Nm aan koppel. De motor is in dit geval gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF. Dit betekent een veel krachtigere motor met veel meer koppel, een superieure transmissie in een lichtere auto.
De prestaties zijn ondanks het beperkt aantal aangedreven (slechts twee) wielen en het hoge gewicht indrukwekkend. Van 0-100 km/u accelereren is in slechts 4,9 seconden gedaan. De topsnelheid is 250 km/u, uiteraard begrensd. Nu gaat het in een Rolls-Royce niet om sprintjes en topsnelheid. Maar het het comfort dat zo’n surplus aan koppel geeft past dan wel helemaal bij de auto. Sterker nog, het kenmerkte jarenlang alle Bentley’s, dus is het niet meer dan logisch dat de Rolls-Royce ook iets meer pit krijgt. Zeker niet als je in het achterhoofd hebt dat Rolls-Royce juist iets jongere klanten wil aantrekken met deze auto.
Rolls-Royce Dawn Black Badge
Jongere klanten en iets meer pit is ook van toepassing op de Rolls-Royce Dawn Black Badge. Dat is een iets sportievere versie, zonder dat het een BMW M-product of iets dergelijks iets. Qua motor is de Black Badge van voorzien van iets meer kracht. Zo heeft de Dawn Black Badge meer dan 600 pk en maar liefst 840 Nm. Qua prestaties scheelt het niet wezenlijk veel op papier, maar op asfalt is de Rolls-Royce Dawn Black Badge marginaal sneller. Het is meer een karakterverschil.
De Dawn is in deze uitvoering nog altijd een magnifieke cruiser, maar is een klein beetje directer. Ook ziet de Black Badge er een tikkeltje sportiever uit. Dan wel sportiever in de zin dat enkele Windsor-knoop sportiever is dan een dubbele. Veel chromen delen zijn nu uitgevoerd in hoogglans zwart. Zeker in combinatie met een iets fellere en opvallende kleur valt dit mooi op, alhoewel zwart logischerwijs erg populair is.
Laatste Rolls cabrio met benzinemotor
De Dawn blijft uiteindelijk maar vrij kort in productie, naar Rolls-Royce maatstaven. In 2022 is het namelijk alweer gedaan met de auto. Er staat geen directe opvolger klaar. De Rolls-Royce Dawn is de laatste Rolls die staat op een BMW-platform, de nieuwe Phantom staat op het AOL-platform (Architecture of Luxury). Gelukkig is bevestigd dat er wel weer een open Rolls-Royce aankomt, op basis van de geheel elektrische Spectre. Die Coupé wordt in 2022 getoond en komt in 2023 op de markt. De spirituele opvolger van de Rolls-Royce Dawn komt iets later.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Rolls-Royce Dawn.