De Rimac Nevera rijdende showcase met extreem snelheidspotentieel.
Het starten van een klein supercarmerk gaat altijd met de nodige risico’s. In veel gevallen eindigt het ook in tranen. Een nieuw merk bedenkt extreme prestatiecijfers, een spectaculair ontwerp en een nieuw logo. Het geld dat ze bij investeerders ophalen gaat op aan het bouwen van een enigszins functionerend prototype, nog voor er een productieversie is. Het gaat heel erg vaak zo. Maar met Rimac is dat net eventjes wat anders. Dat komt omdat het eigenlijk een toeleverancier is van elektrische autotechnologie en de supercars van het merk zijn meer een showcase van waartoe het merk in staat is.
Inhoudsopgave
Concept One
De eerste hypercar van het merk is de Rimac Concept One. Deze kwam in 2013 op de markt. Er zijn er daar 8 stuks van gemaakt. Eentje daarvan heeft Richard Hammond kort gereden in The Grand Tour, waar hij in Zwitserland van een bochtige weg afrijdt en de auto crasht. In 2016 lanceert Rimac de Concept S, een iets lichtere en nóg sterkere versie, meer gericht op circuitgebruik. Daar worden er twee van gebouwd.
Ondanks dat Rimac slechts tien auto’s heeft gebouwd, heeft het merk in de tussentijd haar stempel kunnen drukken op de automotive industrie. De Audi e-Tron GT en Porsche Taycan maken bijvoorbeeld gebruik van elektrotechniek ontwikkeld door Rimac. Dat is dan ook waar het Kroatische merk zijn geld mee verdient.
Voorproefje: de Rimac C_two
Op de salon van Genève in 2018 staat de Rimac C_two. Deze heeft een compleet nieuwe basis, in plaats dat het een doorontwikkeling is van de Concept One, een tactiek die Koenigsegg en Pagani wel gewoon toepassen. Het is een hypercar die in alle opzichten de Concept One moet overtreffen. De auto moet in minder dan 2 seconden naar de 100 km/u kunnen knallen. De topsnelheid is 412 km/u, sneller dan de Bugatti Veyron, dus. Normaal gesproken is topsnelheid bij elektrische auto’s een dingetje (excessief verbruik), waardoor de topsnelheid begrensd wordt, maar dus niet bij de Rimac C_two.
Mocht je de Rimac C_two niet mooi vinden, dan is er een oplossing. Op basis van de C_two bouwt Pininfarina namelijk de Battista. Pininfarina kenden we jarenlang van de samenwerking met Ferrari, maar die is dan inmiddels al gestopt. Om te laten zien dat ze het supercars ontwerpen niet verleerd zijn, tonen ze de Battista. In technisch opzicht is deze identiek aan de Rimac C_two. De naam is overigens een concept naam. Mate Rimac (de eigenaar en oprichter van het merk) bevestigt dat de naam verandert zal worden, alleen is de exacte naam niet bekend.
Onthulling Rimac Nevera
Op 1 juni 2021 is het dan zover. Dan wordt het officiële productiemodel getoond en de nieuwe naam bekend gemaakt: Rimac Nevera. De 1.914 sterke hypercar heeft vier elektromotoren: op elk wiel eentje. Van 0-100 km/u sprinten kost je slechts 1,9 seconden. De 0-300 km/u-tijd is zo mogelijk nog indrukwekkender: 9,3 seconden. Daarmee is de Rimac Nevera sneller dan menig hypercar. Correctie: véél sneller. Het is niet dat Rimac een klein accupakket monteert om eenmalig deze prestaties te kunnen halen. De capaciteit van de batterij is 120 kWh, waarmee je nog serieuze afstanden kunt overbruggen (mits je niet constant het maximum vermogen aanspreekt).
Overigens beschermd Rimac de accu wel een beetje, want de normale topsnelheid is namelijk 350 km/u. Net als bij Bugatti (en sommige andere hypercars) moet je een speciale modus activeren om de topsnelheid te kunnen halen. Het laden van de accu is een showcase van technisch kunnen. Want in normale omstandigheden kun je de Rimac Nevera snelladen op 350 kW. Mits de laadpaal en de omstandigheden het toelaten, is het zelfs mogelijk om 500 kW te laden.
Prijs Rimac Nevera
De prijs van dit alles is 2.000.000 euro voor belastingen. Daarmee zal Rimac dan wellicht ook geld kunnen verdienen aan de Nevera. Want in plaats van enkele exemplaren, is de oplage volgens Rimac precies 150 exemplaren. In Nederland kun je ook een Rimac Nevera bestellen. De Nederlandse Volkswagen-importeur Pon heeft het merk opgenomen in het merkportfolio. Dat is ook niet zo vreemd, want er zijn vele connecties tussen Rimac en diverse VW-merken. Niet in de laatste plaats het feit dat Rimac in de tussentijd Bugatti heeft overgenomen van VW en een groot aandeel heeft in de elektrificering van de merken uit dat concern.
Daarbij heeft Pon ervaring met de andere luxemerken van Volkswagen, zoals Porsche, Bentley en Lamborghini. De importeur heeft er een speciale divisie voor: Pon Luxury & Performance Cars. Dit zodat je niet in de rij hoeft te staan bij de koffieautomaat tussen klanten die wachten op een offerte voor een nieuwe Skoda Fabia, Seat Ateca of Volkswagen Golf. Een van de klanten voor een nieuwe Rimac Nevera is Nico Rosberg, die een zwarte Nevera heeft en ‘m door de bergen van Monaco jaagt en zo een YouTube-sensatie teweeg brengt.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Rimac Nevera.