Een van de automobiele hoogtepunten uit de jaren ’90 was de Renault Twingo.
Het is vrij gangbaar dat een model per generatie ietsje groeit. Een paar centimeters in de lengte, een of twee in de breedte, een iets grotere wielbasis en spoorbreedte en ga zo maar door. Er moet immers wel een reden zijn voor de consument om de upgrade naar het nieuwe model te maken. Daarnaast moeten auto’s aan telkens meer eisen voldoen op het gebied van veiligheid en emissies. Daardoor hebben de ontwikkelaars vaak net even wat meer ruimte nodig. Kortom, auto’s groeien per generatie altijd een beetje.
Inhoudsopgave
Renault 4
Bij Renault was het niet anders. De Renault 5 groeide per generatie en de Clio was wederom wat groter. De Renault 4 was een betaalbaar alternatief daaronder, maar was wel erg ouderwets. Het model ging al in productie in 1961 en bleef tot 1994 in de showrooms staan. Ondanks dat de auto behoorlijk vooruitstrevend was in de jaren ’60, was dat in de jaren ’70 niet meer het geval. In de jaren ’80 was het een praktische budget aanbieding met charme, maar op het gebied van prestaties, comfort en met name veiligheid was de auto simpelweg te oud aan het worden. Gelukkig werd de R4 voortijdig afgelost.
Renault Twingo
Renault was al een tijdje aan het broeden op een klein model. Het idee was om wat praktische eigenschappen van de Espace toe te passen in een eer kleine auto. Dat betekende een zogenaamde ‘monospace’-carrosserie. De motorkap was schuin en was onder de zelfde hoek als de voorruit. Mede hierdoor bood de auto maximale ruimte met een zo compact mogelijke auto.
Het eindresultaat heette de Renault Twingo. Twingo is een samenvoeging van drie woorden: Twist, Swing en Tango. De Twingo werd gebracht als een vrolijk autootje, mede dankzij de koplampen en de ‘lachende’ bumper. Ook de leverbare kleuren en opmerkelijke reclames droegen daaraan bij.
Nederland
De Renault Twingo kwam in 1993 op de markt, ook in Nederland. Dat benoemen we even specifiek, want niet alle Europese landen kregen de Twingo. De auto werd alleen aangeboden met het stuur aan de linkerkant. De Twingo had naast een opmerkelijk exterieur ook een bijzonder interieur. Zo waren de stoelleuningen dermate ver naar beneden te klappen dat je een bed kon creëren. De achterbank was verschuifbaar. Zo kon je kiezen of je meer beenruimte of bagageruimte wenste.
De Renault Twingo heeft altijd een 1.2 motor gehad. Aanvankelijk een ouderwetse achtklepper. Als je meer vermogen, deuren of luxe wenste, kon je opteren voor een grotere en duurdere Clio. Wel kwam er in 1996 een Twingo ‘Matic met gerobotiseerde handbak.
Twingo Phase II
In 1998 werd de Twingo voor het eerst gefacelift. De neus friste enorm op, met dank aan de meegespoten bumpers, heldere koplampen en eventuele mistlampen in de bumpers. Daarnaast waren er nieuw kleuren, bekledingen en uitvoeringen. Qua uitvoeringen waren er nu drie. Een basis-uitvoering met niets. De Comfort had items als centrale deurvergrendeling en elektrische ramen.
De Initiale was bijzonder luxe en had items als lederen bekleding, airco en lichtmetalen wielen. De Renault Twingo wordt in 2000 weer een klein beetje strak getrokken. Er komen meer uitvoeringen en een extra motor, een 1.2 16v met 75 pk. De eerste generatie Twingo wordt in 2002 wéér voorzien van een een facelift en jawel, in 2004 nog een keer.
Renault Twingo II
In 2007 wordt de originele Twingo na 14 jaar dan eindelijk afgelost. De tweede generatie Twingo is 16 centimeter langer, 2 centimeter breder en 5 centimeter hoger. Daarnaast heeft Renault afscheid genomen van het Monospace-ontwerp.
Wederom waren het vooral 1.2 motoren in de Twingo: een achtklepper (60 pk), 1.2 zestienklepper (75 pk) en een 1.2 TCe met turbo, goed voor 100 pk. Die laatste was specifiek voor de Twingo GT, een sportieve variant van de Twingo.
Renault Twingo R.S.
Dat was echter niet de meest sportieve Twingo, dat was namelijk de Twingo R.S.. Jazeker, Renault Sport ging aan de slag met de Twingo. Deze kreeg een hitsige 1.6 16v onder de kap met maar liefst 133 pk. Deze versie kon in 8,7 seconden naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid halen van 201 km/u. Het ging echter niet zozeer om prestaties in een rechte lijn, maar juist de lol in de bochten.
Daarom was er eventueel een Cup-chassis leverbaar. In 2011 verschenen er dieselversies die tijdelijk heel erg populair waren in Nederland. De twee generatie werd in 2012 gefacelift. Deze kun je niet missen, want de neus werd compleet anders: een enorm groot logo in het midden, plus twee hele grote ronde verstralers boven de koplampen. Mooi is wellicht anders, herkenbaar is ‘ie wel.
Derde generatie Renault Twingo
De derde generatie Twingo was compleet anders. De auto werd in samenwerking met Daimler ontwikkeld, dat een partner nodig had om de volgende generatie Smarts te ontwikkelen en bouwen. De Renault Twingo heeft dan ook de layout van een Smart: een motor op de achteras en achterwielaandrijving. Qua uiterlijk was de Twingo aanzienlijk strakker dan voorheen, maar had de neus min of meer dezelfde kenmerken. Je kon kiezen uit twee driecilinders: een SCe 70 of TCe 90. Later kwam daar de 110 pk sterke Twingo GT bij.
Voor 2019 werd de Twingo gefacelift. De kenmerkende ronde verstralers verdwenen nu. Dankzij luchthappers in de zijkant van de voorbumper was de Twingo optisch iets breder. Wederom zijn er twee benzinemotoren: de SCe 75 en TCe 95 waren beide 5 pk sterker dan hun voorgangers. Nieuw is de Twingo Electric die in 2020 aan het Gama wordt toegevoegd.