De Renault Talisman is de opvolger van de 21 en Laguna en kan wel wat geluk gebruiken.
De Renault 21 en de Laguna waren jarenlang de ruggengraat van het Franse merk Renault. De middenklasse berlines waren de ideale auto’s. Doordeweeks waren het comfortabele en representatieve zakenauto’s en in het weekend en de vakanties waren het perfecte praktische gezinsauto’s.
Inhoudsopgave
Laguna
Toch zakten de verkopen van de Laguna behoorlijk in. De eerste twee generaties waren zeer populair. In 1995 werden er bijna 11.000 van verkocht in ons land. In 2001 wederom 11.000 en in 2002 meer dan 13.500 stuks. Waar ging het mis? Middenklasse MPV’s waren populair, dus de traditionele Laguna-koper kon bij Renault ook terecht voor een Grand Scénic. Dat is echter al sinds 1996 het geval en de Laguna was er slechts 2 jaar eerder. Nee, ook hier is waarschijnlijk de crossover de grootste bedreiging. Met de derde generatie kon Renault blij zijn dat er in 2008 nog meer dan 4.000 stuks verkocht werden. Daarna zakten de cijfers wederom helemaal in naar amper 1.500 stuks.
Opvolger: Renault Talisman
Renault nam een bijzonder besluit. Er kwam wel een opvolger, maar die zou compleet anders zijn. Ten eerste zou de basis geen Berline (vijfdeurs hatchback) zijn, maar een vierdeurs sedan. Ook werd de auto niet verkocht op markten met het stuur links, vanwege de verwacht lage prognose. De Talisman werd ook verkocht als Samsung SM6 op sommige markten waar Samsung als automerk actief is. Andersom gebeurde dit ook: de Renault Koleos was bijvoorbeeld een Samsung SM5 met andere badge.
Renault Talisman debuut
De Renault Talisman beleeft zijn debuut op de IAA in 2015 en staat in 2016 bij de Nederlandse dealers. Het is een knappe, keurige middenklasser. De sedan is verkrijgbaar als TCe 150, TCe 200 en TCe 225 benzinemotoren, waarbij de driecijfers het vermogen verklappen. Ook zijn er enkele diesels, de dCi 110, dCi 130 en dCi 160, waarbij de cijfers corresponderen met het maximum vermogen. Qua luxeniveaus begint het met de Life, daarboven staan de Zen, Zen en Initiale Paris, de meest luxe variant.
Alle benzinemotoren hebben een automaat, sommige diesels zijn met handbak te verkrijgen. De Talisman is in sedan-vorm gezegend met een ruime kofferbak: 608 liter. Mocht je meer wensen is de Talisman Estate een optie. Deze biedt onder het afdekzeil 572 liter inhoud, maar kun je eenvoudig uitbreiden tot 1.681 liter. Alle motoren en uitvoeringen zijn ook leverbaar als Estate. In 2018 wordt de dCi 110 vervangen door een iets sterke dCi 120. In 2019 komt er ook een 200 pk sterke diesel bij. De instap-benzine wordt vervangen door een TCe 160 met, jawel: 160 pk.
Renault Talisman facelift
De gehele Talisman lineup krijgt in 2020 een facelift. LED is het toverwoord bij de modelwijziging van de ranke Franse middenklasser. Zowel aan de voorzijde als de achterzijde zien we nieuwe LED-verlichting. Optioneel zijn zelfs LED Matrix Vision koplampen leverbaar. De grootste wijzigingen zijn te vinden in het interieur. Dat was op zich best aardig, maar het centrale scherm raakte vrij snel verouderd. De tijden qua tech vliegen dan ook voorbij. Het centrale TFT kleurenscherm werd aangepast, verfijnd en verbeterd.
Standaard ondersteunt de auto nu ook Apple CarPlay en Android Auto. De smartphone kun je nu draadloos opladen en de binnenspiegel is nu gewoon een binnenspiegel, er zit geen frame omheen. Verder zijn de materialen aan boord net even wat fraaier dan voorheen. Dat is helemaal het geval als je kiest voor de Initiale Paris, met standaard lederen bekleding, fraaie stiksels en houtafwerking. Daarnaast zijn er drie nieuwe kleuren (Gris Baltic, Rouge Vintage en Gris Highland) en kan je kiezen uit nieuwe lichtmetalen velgen in de maten 17-, 18- of 19-inch.
Nieuwe motoren
Helaas kleedt Renault Nederland voor ons de keuzelijsten ietsje uit. Er zijn minder motoren om uit te kiezen. Er zijn twee benzinemotoren: de TCe 140 en TCe160. De versie met 140 pk heeft een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen. De TCe 160 krijgt standaard een automaat. In tegenstelling tot voor de facelift hoef je bij de diesel facelift juist niet te schakelen. De instapper is de dCi 160. Een stapje hoger staat de dCi 190.
Fiscaal vriendelijk
Het nadeel is dat er geen extra ‘schone’ of ‘fiscaalvriendelijke’ uitvoeringen zijn van de Talisman. In 2015 worden er een handjevol exemplaren op kenteken gezet, waarschijnlijk allemaal dealerdemo’s. In 2017 weet Renault Nederland er meer dan 1.700 weg te zetten en in 2017 zijn het dik 1.900 stuks. Daarna neemt de interesse alweer af. In 2018 zakt het aantal met 1000 stuks naar dik 900 exemplaren. Maar het kan nog veel erger: in 2019 worden er slechts 311 Renaults Talisman aan de man gebracht. Alsof de appel nog niet zuur genoeg is, wordt 2020 helemaal een rampjaar. Amper 150 nieuwe Renaults Talisman worden er verkocht. Nu is 2020 een bijzonder jaar vanwege covid-19, maar ook als we naar de concurrenten kijken zien we dat de traditionele middenklasser het bijzonder lastig heeft.
Het is voor Renault een teken aan de wand. Waar vroeger de importeur niet wist waar hij de 21’s en Laguna’s vandaan moest halen, zijn de Talismans dus nauwelijks te slijten. Bijzonder opmerkelijk, want het zijn nog altijd bovengemiddeld puike auto’s. Sterker nog, objectief gezien is de Renault Talisman wellicht de beste D-segmenter die Renault ooit heeft gebouwd.
Waarom sloeg de Renault Talisman niet aan?
Het probleem is meervoudig. De Talisman werd in 2016 op gemarkt gebracht. Dat was eigenlijk het laatste moment dat auto’s geïntroduceerd worden zonder geëlektrificeerde aandrijflijn. Daarna heeft bijna elk merk wel een een milde hybride, hybride of plug-in hybride-optie beschikbaar voor zijn D-segment-auto.
Een andere reden is dat grote Franse auto’s bij voorbaat lastig verkopen. Aanvankelijk waren de grote Franse auto’s als de Citroen C6, Peugeot 607 en Renault Vel Satis de laatste der mohikanen. Daarna werden dat de Citroen C5, Peugeot 508 en Renault Talisman. De C5 als D-segment Berline of Break bestaat niet meer, dat is nu een crossover (Citroen C5 Aircross) of een crossover tussen crossover en een station (de Citroen C5 X). Peugeot boekt nog wel redelijk succes met de 508, door het iets meer in de sportieve hoek te zitten. Echter, de taart wordt telkens kleiner.
Nog een reden is dat de consument tegenwoordig een premium badge verlangt in dit segment. Waar er vroeger zoiets bestond als een Safrane met handbak en 2.0 motor (en stoffen bekleding), wil men een premium badge, met veel opties en de badge-delete om de instapmotor te maskeren. Als laatste reden is er natuurlijk de opkomst van de crossover. Sedans, liftbacks en stationwagons zijn telkens minder populair.
Talisman niet de enige Renault
Daarmee komt er een voortijdig een einde aan de Renault Talisman. Ondanks de introductie in 2016, is in 2022 het einde al daar voor de auto. In Nederland gaat de importeur rigoreuzer te werk. Alle Talisman-modellen worden in 2021 keihard gecanceld. Dat betekent een levensloop van slechts 5 jaar. Overigens is de Renault Talisman zeker niet het enige model dat komt te vervallen.
Ook de Renault Espace, Renault Scénic, Renault Grand Scénic, Renault Koleos en Renault Kadjar komen uiteindelijk vlak na elkaar te vervallen. Die laatste krijgt nog een opvolger in de vorm van de Renault Austral, maar die anderen moeten het zonder directe opvolger doen. Daarmee is er niet alleen een einde gekomen aan de Renault Talisman, maar ook een bijzonder autotype: de grote, comfortabele Fransoos.
Uiteraard is de Renault Talisman als occasion verkrijgbaar in Nederland en zullen er voldoende Renault-garages zijn die het model tot in lengte van dagen kunnen onderhouden. In totaal zijn er iets meer dan 5.000 Talismans verkocht in Nederland. Daarmee is de Talisman ruim twee keer zo populair als de Renault Vel Satis, maar nog niet half zo succesvol in Nederland als de Renault Safrane.