De Renault Mégane E-TECH Electric is de elektrische Mégane.
Het lastigste voor een autofabrikant is om ineens nieuwe auto’s te moeten maken. Lange tijd volstond het om de gebruikte technieken te verbeteren. In sommige gevallen liepen de motorengeneraties langer mee dan de auto’s zelf. Dat veranderde in een rap tempo na de milleniumwisseling. Eerst kregen we te maken met downsizing, daarna elektrificatie (hybride en plug-in hybride) en vervolgens volledig elektrische auto’s.
Ondanks dat Renault vroeg met elektrische auto’s aan de slag ging, zoals de Fluence Z.E. en Zoe, bleef een elektrische Mégane lang uit. Dat is op zich vreemd, daar de Nissan Leaf een C-segment auto is. Een Renault-versie daarvan maken zou technisch mogelijk moeten zijn. Om elkaar niet te veel in het vaarwater te zitten richte Renault zich op het B-segment (Zoe) en Nissan zich op het C-segment.
PHEV
De Mégane bleef lange tijd enkel en alleen leverbaar met benzine- of dieselmotoren. Aanvankelijk was dat ook met de vierde generatie Mégane het geval. Pas na de facelift deden de plug-in hybrides hun intrede. Dat gebeurde in 2020 en alleen als je koos voor de stationwagon-versie. Een interessante auto vanwege het halftarief met de motorrijtuigen belasting en het groene label. Voor de bijtelling zijn PHEV’s echter al lang niet meer interessant.
Gelukkig komt daar al heel snel na de introductie van de Renault Mégane E-Tech de Renault Mégane E-Tech Electric. Deze wordt geïntroduceerd in 2021. Qua naam en segment is de naam Mégane correct, maar de auto heeft in technisch opzicht niets te maken met de reguliere Mégane.
Platform Renault Mégane E-TECH Electric
De Mégane E-Tech staat op het CMF-EV-platform van de Renault-Nissan Alliantie. Dat platform is de opvolger van de basis waar de Nissan Leaf op stond. CMF staat voor ‘Common Module Family’.
In het geval van het CMF-EV platform, is het platform enkel en alleen voor elektrische auto’s. Dit betekent dat alleen elektrische auto’s erop gebouwd worden. Dit heeft grote voordelen voor de indeling van de elektrische auto. Een EV heeft namelijk geen uitlaat, transmissie of cardanas. Hier hoeft dus geen ruimte te worden gereserveerd (zoals bij auto’s die met verbrandingsmotor en elektromotor verkocht worden).
Dit komt al tot uiting in de afmetingen. Want ondanks dat de Mégane E-Tech zo ruim is als een Mégane, lijken de formaten aan de buitenzijde meer op die van de Captur. Het apparaat is 4,20 meter lang, 1,86 meter breed en 1,50 hoog. Een belangrijke factor waardoor de auto zo ruim is voor zijn lengte, is de wielbasis. Die bedraagt 2,68 meter wat erg genereus is voor een C-segment auto.
Drie smaakjes
De Mégane E-Tech Electric is er in verschillende smaakjes, de EV40 en de EV60. De E-TECH EV40 met 130 pk, de E-TECH EV60 met 130 pk en de E-TECH EV60 met 220 pk. De EV40 heeft een 130 pk en 250 Nm sterke elektromotor. Het accupakket is een 40 kWh groot. De prestaties zijn conform de klasse: 00-100 km/u in 10 seconden en een topsnelheid van 150 km/u.
Op een volle accu moet je volgens de WLTP 300 km halen. De Mégane E-Tech EV60 met 130 pk heeft dezelfde motor, maar dan met een groter accupakket: 60 kWh. Op een volle accu kun je nu ineens 470 km halen. De prestaties lijden er een klein beetje onder, want van 0-100 km/u duurt nu 10,5 seconden. De reden is simpel: de EV60 weegt met 1.600 kg 125 kg meer dan de EV40.
Het topmodel heeft altijd het grote EV60-accupakket, maar ook een sterkere motor. Qua trekkracht (nu 300 Nm) scheelt het niet veel, maar er is wel 70 pk meer voorhanden. Daardoor kun je in 7,5 seconden naar de 100 km/u accelereren. De topsnelheid is ietsje hoger met 160 km/u. Deze is alsnog begrensd om te zorgen dat er nog iets over blijft van de range. Over range gesproken, die is bij het topmodel eveneens 470 km.
Uitrustingsniveau’s
Een ander verschil tussen veel andere elektrische auto’s is dat je bij de Renault Mégane E-TECH keuze hebt uit een range aan verschillende uitrustingsniveau’s. Meestal kiest een fabrikant voor 1, 2 of hoogtui 3. Voor de Mégane E-TECH zijn er vier: Equilibre, Techni, Iconoic, Evolution. Zo goedkoop als een Mégane is de E-Tech niet. De hatchback had je voor zo’n 24 mille, de E-TECH is dik 36 mille. Die Hatchback vervalt overigens helemaal in 2021, vlak voordat de E-Tech arriveert. Het programma van de Estate wordt flink uitgekleed.De hoop komt dus – in Nederland – althans – te liggen bij de Mégane E-Tech.
Meer lezen over Renault E-Tech modellen?
Hieronder vind je een overzicht van de artikelen die eerder op Autoblog zijn verschenen.