De Mégane op één na populairste Renault in Nederland. Aller tijden.
Jarenlang hadden alle Renaults een nummer als naam. Het was gewoon heel erg makkelijk. De Renault 5 was klein en de Renault 25 was groot. In 1990 kwam de Renault Clio en sindsdien kregen Renaults een naam. Daarmee was de Renault 19 in de zomer van 1988 de laatste Renault die een nummer had als typeaanduiding. In de herfst van 1988 werd de Renault Mégane concept onthuld. Dat was nog een vrij futuristische concept car die voorlopig nog niet op de markt zou verschijnen, als dat al het plan was.
Inhoudsopgave
Renault Mégane I
De eerste generatie Mégane komt aanvankelijk in twee smaakjes: een driedeurs coupé en een vijfdeurs hatchback. De Coupé heeft een totaal andere achterzijde met kenmerkende achterlichten en zelfs een kortere wielbasis. Deze auto wordt ook de basis voor de Mégane Maxi rally-auto, ook wordt er mee geracet in toerwagenkampioenschappen. De sterkste motor is een 150 pk sterke tweeliter zestienklepper uit de Clio Williams.
In 1996 komt er een zeer duffe sedan bij (Mégane Classic), maar de grootste impact maakt de Mégane Scénic. Dit is een Midi-MPV met de kenmerken van een Espace, op het platform van een B-segment auto. In plaats van een achterbank heeft de Scénic 3 losse stoelen. De Mégane Scénic wordt dan ook auto van het jaar 1997. In 1997 komt de vierde variant: de Mégane Cabriolet. Een vierzits cabrio met stoffen dak.
Phase II
De Mégane wordt in 1999 gefacelift en het is niet een onverdeeld genoegen. De neus is moderner, maar niet fraaier. Voor het eerst verschijnt er nu een Mégane Break. Ook nieuw zijn de dCi dieselmotoren met commonrail-inspuiting en de 2.0 IDE benzinemotor met directe injectie. De Mégane Scénic gaat vanaf de facelift verder als Scénic.
Ook zijn de codes voor de uitvoeringen veranderd naar namen. Dus geen RN, RL of RT, maar Authentique (basis), Expression (iets minder basis), Dynamique (sportiever) en Privilege (lekker luxe).
Renault Mégane II
De tweede generatie Mégane is een enorme cultuurschok. Onder leiding van patrick LeQuement worden de meest bijzondere Renault concept-cars tentlont gesteld en diverse aparte modellen geïntroduceerd. Dat Renault het durfde om zo’n gewaagd design toe te passen op een C-segment auto (toch een enorm belangrijk segment), was opzienbarend.
Mede dankzij dat afwijkende design, de vele technologische features en het feit het een veilige auto was (eerste C-segmenter met 5 sterren in de EuroNCAP), kreeg de auto de titel Auto van het Jaar 2003 toebedeeld.
Mégane R.S.
De Mégane kwam er als drie- en vijfdeurs hatchback, stationwagon (Gran Tour) en Sedan. Een jaar later kwam daar een coupé cabriolet bij. Deze was voorzien van een metalen klapdak. Dat niet alleen, dak was ook nog eens voorzien van een glazen paneel. De Mégane was leverbaar met de bekende 1.4, 1.6 en 2.0 zestienkleppers.
Met de Mégane R.S. kwam Renault eindelijk terug met een echt snelle hatchback. Deze kon in 2005 voorzien worden van het Cup-pakket, waarmee je eens strakker onderstel had. Na de facelift in 2006 werd het aanbod alleen maar groter met speciale edities als de F1 Team, R26, dCi (ja, een diesel) en de R26-R met rolkooi, carbon motorkap en acryl ruiten.
Renault Mégane III
De derde generatie Mégane arriveerde al in 2008. Het model was aanzienlijk minder uitgesproken dan de vorige editie. Ook moest deze Mégane wat recht zetten qua degelijkheid: de vorige generatie werd behoorlijk geplaagd door kinderziekten. De technische basis was echter min of meer gelijk: het C-Platform van Renault-Nissan.
De Mégane Coupé kwam in 2008 op de markt. Na Break en Gran Tour heette de stationwagon versie van de Mégane nu Estate, deze stond in 2009 bij de showrooms. Als laatste werd de Mégane Coupe-Cabriolet in 2010 toegevoegd aan de modelrange. Deze was wederom voorzien van een metalen klapdak.
Aanvankelijk werd de Mégane verkocht met atmosferische benzinemotoren, maar halverwege stapte Renault meer en meer over naar kleinere downsize turbomotoren. Het pretnummer was de Mégane R.S., ditmaal met een 250 pk sterke 2.0 turbomotor. Hiervan kwamen een hele hoop nog sportievere derivaten op de markt.
2012 was het beste jaar ooit voor de Mégane in Nederland. Dit kwam door de bijtellingsvriendelijke diesel-uitvoering, waarbij met name de Estate zeer populair was. De Mégane III ontving twee facelifts: eentje in 2012 en nog een in 2014. Bij de laatste werd de neus voorzien van een compleet nieuwe look.
Renault Mégane IV
De vierde generatie Renault Mégane beleefde zijn primeur op de IAA in Frankfurt in 2016. Er was een vijfdeurs hatchback en een Estate. De Sedan komt er wel, maar niet voor Nederland. Het exterieur was nu ‘kloeker’ en traditioneler dan de meer ‘liftback’-achtige styling dan voorheen. Kenmerkend was de neus met de LED-strip onder de koplampen.
De grootste stappen werden echter in het interieur gezet, met een groot centraal display waarop je alles van de auto kunt bedienen. De namen qua uitvoeringen zoals Life, Zen, Limited en Bose waren ook nieuw. Qua benzinemotoren was er keuze uit allemaal TCe turbomotoren. Daarnaast was er keuze uit enkele dCi diesels.
Plug-in hybride
De Mégane R.S. kreeg voor het eerst een 1.8 motor tot zijn beschikking, deze was met 280 pk overigens krachtiger dan de oude tweeliters. In tegenstelling tot de Clio R.S. Kun je bij de Mégane kiezen uit een handbak of EDC-automaat met dubbele koppeling.
In 2019 lanceerde Renault de nog heftigere Mégane R.S. Trophy. De Mégane werd in 2020 relatief subtiel gefacelift. Belangrijkste wapenfeit is de komst van een E-TECH plug-in hybride. Uiteraard is een R.S. ook gepresenteerd.
Volledig elektrische Renault Mégane
In 2022 verschijnt er een compleet nieuwe Mégane in de vorm van de volledig elektrische Mégane E-Tech. Deze heeft niet alleen een compleet ander design, het is ook een compleet andere auto. Qua binnenruimte is de hatchback groter dan de Clio, maar krapper in vergelijking met de vierde generatie Mégane. Toch is de wielbasis vrij fors voor een auto in het C-segment. De Mégane E-Tech is ook niet direct bedoeld als opvolger van de Mégane. Dit model komt daarom gewoon naast de reguliere Mégane in de prijslijsten te staan. Die wordt in Nederland overigens alleen nog als Estate geleverd.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Renault Mégane.