De Renault Koleos is zo’n auto waarbij de ‘naam’ langer meegaat dan de auto zelf.
Vroeger was het leven heel erg simpel in de Renault-showroom. De kleinere modellen hadden een lager nummer, dan de de grotere modellen. Dus aan de onderkant van het gamma had je de Renault 4 en 5, bovenaan de 21 en 25. Daartussen had je de auto’s als 9, 11 en 19. Heel overzichtelijk, toch? In de jaren ’90 kregen de Renaults namen in plaats nummers. Daarbij werden veel namen uiteindelijk gebruikt op een compleet ander type auto.
Bij de Renault Koleos was dat niet helemaal het geval. De Koleos werd op de Salon van Genève in 2000 getoond. Het was een overduidelijke concept zoals Renault er wel meer had in die tijd. Renault was uit een design-technisch dal geklommen en onder Patrick Le Quement werden de meest spectaculaire concept cars getoond. Velen daarvan gingen uiteindelijk in productie, wat leidde tot aparte designs voor de Mégane, Vel Satis en Avantime.
Vierwielaangedreven Renaults
Het zou eventjes duren voordat de Renault Koleos op de markt komt. Ondanks dat er veel vraag is naar een crossover, zijn er maar weinig merken die aan de vraag voldoen. Renault doet het op zijn eigen wijze met de Renault Scénic RX4 en de Renault Kangoo 4×4 Altica. Die auto’s deden precies het tegenovergestelde van wat men wenst. Consumenten willen de uitstraling en looks van een crossover, plus de hoge zitpositie. Maar dan verder moet het gewoon een ‘normale’ auto zijn. De vierwielaandrijvingssystemen van de Scénic RX4 en Kangoo 4×4 Altica zijn vrij serieus. Die auto’s waren dan ook populair op het platteland en in Alpenlanden.
Introductie Renault Koleos
In 2008 komt er dan uiteindelijk een productieversie. Helaas waren de tijden compleet anders. Qua design zat Renault weer in een heel verlegen periode en qua techniek ook, eigenlijk. De vooruitstrevendheid leverde enkele imago-deuken op met de Laguna als hoogtepunt. De Koleos die in 2008 verscheen was een vrij generiek gevormde crossover met een Renault-neus erop. Dat is niet alleen de omschrijving, maar stiekem ook daadwerkelijk het geval.
In 2006 onthuld de eerste generatie Koleos (HY) op de salon van Parijs. Dat was nog een concept. Ietsje later werd de Samsung QMX voorgesteld op de Seoul Motor Show. Dat was grotendeels dezelfde auto. Eigenlijk was het andersom, de auto was voornamelijk een Samsung met Renault-logo die wij in de showrooms kregen. Op zich is dit geen vreemde move. Concurrenten Citroën en Peugeot werkten op dezelfde wijze. De C-Crosser en 4007 waren stiekem gewoon een Mitsubishi Outlander. De Renault Koleos werd dan ook niet in Frankrijk gebouwd, maar Zuid-Korea.
Introductie Nederland
In Nederland kwam de Koleos op de markt. Er was beperkte keuze qua uitvoeringen die eigenlijk niet heel erg geschikt waren voor Nederland. De instapper was een 2.5 liter grote viercilinder met 170 pk en 226 Nm. Dat was dan ook meteen de enige benzine-optie. Wel kon je optioneel kiezen voor vierwielaandrijving. Qua diesels was er ietsje meer keuze. De 2.0 dCi met 150 pk en 320 Nm is de basis-diesel. Deze is er met voor- of vierwielaandrijving. Als je de meest luxe versie neemt, is een automaat mogelijk. Ten slotte is er een 2.0 dCi met 175 pk en 360 Nm. Deze heeft altijd vierwielaandrijving en handbak, plus het luxe Privilege-uitrustingsniveau.
De Renault Koleos is een bescheiden succesje. In vergelijking met andere Renaults in die periode stellen de verkoopcijfers niet zoveel voor, maar met meer dan 700 exemplaren in 2008 en meer dan 500 exemplaren in 2009 zijn ze daadwerkelijk verkocht in ons land. Voor het jaar 2010 haalt de importeur het model van de markt. De in 2011 gefacelifte versie komt dan ook niet naar ons toe. Op zich ook niet erg, want de auto ziet er nog minder uit als een Renault. In Duitsland is het model overigens nog wel te koop, dus je kunt ze nog vrij eenvoudig importeren.
In 2013 krijgt de eerste generatie Koleos nóg een facelift. Wederom wordt de neus flink strakgetrokken. Aan de achterzijde zijn de wijzigingen minder opvallend. Wel gaat het interieur met grote stappen op vooruit. De auto wordt voornamelijk verkocht in landen als Rusland en Argentinië.
Tweede generatie Renault Koleos
In 2016 komt keert de Renault Koleos echter weer terug, ook in Nederland (in 2017 althans) De auto staan nu op het CMF-CD-platform van Renault-Nissan. De auto ziet er ditmaal ook echt uit als een Renault ‘nieuwe stijl’. De auto past perfect naast de nieuwe Espace, Megane en Talisman. Ook in het interieur is het veel ‘meer; een Renault en minder een Samsung met een andere badge.
Toch zou ook dit type geen succes worden. Dat had heel simpel te maken met het belastingklimaat en het motorenaanbod. Plug-in-hybrides en elektrische auto’s zijn zeer populair in de lease, maar de Koleos wordt alleen geleverd met een dieselmotor. En dan nog is er weinig te kiezen. De instapper is een 1.6 dCi met 130 pk.
Met een leeggewicht van bijna 1.600 houdt dat niet over. De dCi 175 is sterker, maar nog eens 100 kilogram zwaarder. Dat niet alleen, het scheelt meteen 16 mille in aanschafprijs. Nu krijg je wel meteen de luxe Initiale Paris met automaat, maar het is een hoop geld en dus een hoop bijtelling. De topversie is de 2.0 dCi 174 Initiale Paris 4×4. Dankzij de stevige belastingen op deze auto concurreert ‘ie meer met een Volvo XC60 en Audi Q5, waardoor de auto bij voorbaat kansloos is.
Verkoopcijfers
Dat zien we ook terug in de verkoopcijfers, want de Renault Koleos blijkt net zo populair als experimentele Jazz-albums van Andre Hazes Jr. Er worden nog geen 60 verkocht in 2017 en dat was dan ook meteen het topjaar. In 2019 blijft de teller steken op 4 (!). Dus waarschijnlijk hebben alle dealers er eentje afgenomen.
Leuk voor de verkoopleider om in rond te rijden, want niemand vraagt er verder naar. In 2020 haalt Renault het model van de markt. Want in dat jaar wordt er 1 exemplaar verkocht. In 2021 worden er waarschijnlijk nog een paar vergeten exemplaren op kenteken gezet, want de verkopen stijgen (in verhouding) op extreme wijze naar 18 stuks.
Meer artikelen over de Renault Koleos
Hieronder een overzicht van artikelen die eerder over dit model op Autoblog zijn verschenen.