De Renault Kangoo is een Franse Ludospace en bestelwagen avant la lettre. En zo.
Franse automerken zijn ijzersterk als ze een briljante auto moeten ontwikkelen die voor een lage prijs verkocht moet worden. Een hypercar die miljoenen kost is in principe geen kunst, technisch gezien. Maar een betaalbare auto wel. In gevallen is dat dan een kleine auto. In Frankrijk heb je auto’s als de Citroën 2CV, Peugeot 205 en Renault Twingo.
Inhoudsopgave
Ludospace
Maar ook als het aankomt op ruimteauto’s (Renault Espace en Scénic) en bedrijfswagens (Citroen HY, Renault Trafic) heeft Frankrijk een naam hoog te houden. In de jaren ’90 kwam er een nieuw fenomeen: de Ludospace. In principe is de Ludospace niets meer dan een kleine bestelwagen met een achterbank. Aan de andere kant: het is zoveel meer dan dat. We zullen het even toelichten. Er is altijd vraag naar kleine bestelwagens geweest. Voor veel bedrijven zijn de Transporters, Transits en Trafics van deze wereld te groot.
Nu is het begrip compacte bedrijfswagen niet nieuw. In veel gevallen is het recept hetzelfde. Op het platform van een B-segment hatchback bouwt men zo’n ding. Het probleem is dat je een kleine auto hebt dus ook nog eens vrij duur is om te produceren. Het is simpelweg een vrij groot compromis. Citroen had het glorieuze idee om niet die twee te combineren, maar juist om een kleine bedrijfswagen te ontwikkelen die ook als personenauto dienst kon doen. Dus met beide doeleinden in het achterhoofd. Die auto werd de Citroen Berlingo en niet veel later het zustermodel, De Peugeot Partner.
Eerst generatie Renault Kangoo
Renault kwam met een tegenhanger in 1997 in de vorm van de Kangoo. Dit was een lijnrechte concurrent. Een groot verschil was de styling, de Kangoo was een guitig ding om te zien met de Twingo-esque koplampen en de hooggeplaatste achterlichten. Zeker in het knalgeel of felrood smoelde de auto goed. In 1997 kwam de Kangoo in eerste instantie als vierdeurs. Dat betekent twee voordeuren, een deur aan de zijkant achter en een achterklep.
Er zijn drie motoren en alle drie de motoren maakten het de voorwielen niet lastig. Een 1.2 (60 pk), 1.4 (75 pk) en een 1.9 atmosferische diesel met 65 pk. Alleen de 1.4 kon met een automaat besteld worden, ideaal voor senioren die een betaalbare auto zoeken met een hoge instap, rechte zit en automaat.
In 1999 kwam er een vijfdeurs versie met twee schuifdeuren. Deze versie werd als ‘MPV’ in de markt gezet. Een beetje als alternatief op een Scénic als je meer ruimte nodig had, maar minder wilde uitgeven. De vijfdeurs uitvoeringen zijn een stukje luxer en qua motoren is het ook feest, want er is een dTi-turbodiesel mogelijk met 90 briesende pk’s.
Facelift
In 2001 krijgt de Renault Kangoo een facelift. Wederom kun je kiezen tussen een vier- en vijfdeurs versie waarbij de vijfdeurs luxer is. Er is een nieuwe motor (1.2 16v met 75 pk) voor de vierdeurs. Deze motor komt ook voor de vijfdeurs, die je bovendien ook als 1.6 16v kunt krijgen. Bijzonder is de 4×4 uitvoering met échte vierwielaandrijving. Zie het als de spirituele voorganger van de Matra Rancho.
Vierwielaandrijving is alleen leverbaar op de 1.6 16v of de nieuwe 1.9 dCi, die in 2002 verschijnt. In 2003 krijgt de Kangoo een ingrijpendere facelift. De neus is een stuk ronder en sluit beter aan bij het modelgamma anno 2003. Nieuw is de 1.5 dCi motor. Ook nieuw is de Nissan variant, de Nissan Kubistar. Dit is in principe dezelfde versie.
Tweede generatie Renault Kangoo
De tweede generatie Kangoo wordt onthuld in 2007. Wederom kun je kiezen uit een bedrijfswagen (de Express) of een personenversie (de Family). In 2009 komt er een kortere versie, de Kangoo Be Bop. Qua motoren is er keuze uit twee varianten van de 1.6 16v (90 of 110 pk) en een 1.5 dCi (70 of 85 pk). Later wordt dat 75, 90 of 110 pk. In 2011 verschijnt de compleet elektrische Kangoo Maxi Z.E..
Nieuw is de Grand Kangoo met lange wielbasis. Dit model wordt tot 2021 in leven gehouden met allerlei facelifts en updates. Zo komen er turbomotoren (TCe 115) en zelfs een luxe Duitse versie in de vorm van de Mercedes-Benz Citan!
En weer een nieuwe versie
De derde generatie Renault Kangoo komt er in 2021. De auto is wederom verkrijgbaar als Mercedes-Benz Citan. De Kangoo is een stuk serieuzer en strakker qua uiterlijk. Er zijn twee benzinemotoren. Een TCe 100 (met 100 pk) en een TCe 130 (met jawel: 130 pk).
Die laatste heeft een automaat, de eerste een handbak. Dan zijn er ook drie diesels: dCi 75, dCi 95 en dCi 115, waarbij het getal uiteraard correspondeert met het vermogen. Een elektrische Kangoo, de E-Tech, komt in 2022.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Renault Kangoo.