De Renault Kadjar is de perfecte familieauto van de Fransen die eigenlijk iets te laat kwam.
Voor een lange tijd had Renault bijna een soort monopoly als het aan kwam op familieauto’s. Uiteraard bouwde het merk al jarenlang de meest comfortabele berlines en breaks. In de jaren ’80 kwam daar de Renault Espace bij, de eerste echte grote MPV. In de jaren ’90 bracht Renault het concept naar de middenklasse met de Mégane Scénic, een midi-MPV. Deze auto’s waren reuze praktisch vanwege de enorme ruimte en het praktische interieur dankzij de uitneembare stoelen. Ook de hoge zit werd zeer gewaardeerd.
Inhoudsopgave
Familieauto’s
Renault had dus een soms scala aan zakelijk verantwoorde familieauto’s in de showrooms staan. Het nadeel was dat de consument daarbij een stoere auto wensten. Stations, liftbacks, MPV’s: de interesse nam af. In plaats daarvan wenste de consument crossovers. Renault was er al redelijk vroeg mee. Althans, zo leek het. De Renault Koleos arriveerde namelijk in 2008. Deze crossover was echter niets meer dan een Samsung SM5 met een andere badge. Ook was de Renault Koleos nog iets te rudimentair en te stoer. Dat lijkt vreemd bij een auto als deze.
Nissan Qashqai
Als er één auto is die het segment perfect heeft gedefinieerd, dan is het de Nissan Qashqai wel. Dat was een ‘softroader’ zoals wij deze kennen. Dus hoog op de poten, maar een conventioneel chassis en eenvoudige motoren. Het gaat voornamelijk om de hoge instap en de stoere looks. Niet over daadwerkelijke terreincapaciteiten. Drempels zijn waarschijnlijk toch de steilste hellingen die genomen moeten worden. De Nissan Qashqai was een bizar populaire auto, niet alleen in Nederland. Gek genoeg moest Renault het met die gekke Samsung doen, die ook nog eens duurder was.
Renault Kadjar
Helemaal als je bedenkt dat Renault en Nissan onderdeel zijn van dezelfde, ahum, Renault-Nissan Alliance. Gelukkig zette Renault dat eindelijk recht in 2015. Toen werd namelijk de Kadjar geïntroduceerd. De Renault Kadjar staat op het zelfde CMF-CD-platform waarop ook de Renaults Mégane, Talisman en Espace staan. Ook de Nissan Qashqai. Heel kort door de bocht zou je kunnen stellen dat de Renault Kadjar niets meer is dan dan een Qashqai met Renault-badge. Nu is dat het geval met meer auto’s. Daarnaast heeft de Kadjar een compleet uniek koetswerk en een eigen interieur.
Overeenkomsten
Qua techniek zijn er dan wél weer veel overeenkomsten met de Nissan Qashqai. De wielbasis is namelijk krek eender: 2,646 meter. Wel is de Renault Kadjar een stukje langer. Dat zie je ook terug in de bagageruimte, die onder het afdekzeil groter is. Echter, als je de banken neerklapt is de compactere Nissan een stukje ruimer. Helemaal vreemd als je je bedenkt dat de Nissan ook ietsje smaller is.
Motoren Renault Kadjar
De Renault Kadjar is enkel leverbaar met turbomotoren. Instappen gebeurt met de TCe 130, een 1.2 viercilinder met 130 pk. Standaard koppelt Renault deze aan een handbak, maar optioneel kun je een automaat krijgen op de meeste uitvoeringen. Voor wie een beetje meer pit wenst (of een redelijke caravan heeft), is er ook een TCe 165, een 1.6 liter viercilinder turbo met 165 pk. Deze is enkel en alleen leverbaar met een handbak, gek genoeg.
Voor de veelrijders zijn er ook diverse dieselmotoren. De instapper is een 1.5 dCi met 110 pk. Net als bij de 1.2 benzine is er keuze uit een automaat of (standaard) handbak. Ook hier is de sterkere versie enkel en alleen met handbak te krijgen. Opmerkelijk, de dCi 130 (met inderdaad 130 pk) is eventueel leverbaar met vierwielaandrijving. Alleen de Renault Kadjar in luxe ‘Bose’-uitvoering kan optioneel worden uitgerust met aandrijving op alle wielen. Het is overigens geen permanent systeem, maar een Haldex-koppeling die eventueel de achterwielen kan inschakelen wanneer de voorwielen niet voldoende grip hebben.
Renault Kadjar facelift
In 2018 werd de Kadjar gefacelift. Renault maakte van de gelegenheid gebruik om het model ietsje straks te trekken. In technisch opzicht waren er enkele wijzigingen. Instapper was de TCe 140 met 140 pk, wederom met keuze tussen een handbak of automaat. Een stapje hoger staat de TCe 160, die voor het eerst ook met een automaat besteld kan worden! De keuze qua diesels neemt af (net als de interesse, overigens). De 115 pk sterke dCi 115 is de enige die is te bestellen. Vierwielaandrijving is nu niet meer mogelijk voor de liefhebbers en caravaneigenaren.
De Renault Kadjar heeft de Franse autobouwer zeker geen windeieren gelegd, maar een overdonderend succes was het zeker niet. Waar Nissan op jaarbasis met gemak 4.000 Qashqai’s wist te slijten, lukte Renault dat alleen in het eerste volle jaar. In 2016 werden er nét niet 4.000 verkocht. Daarna zakten de verkopen in naar bijna 2.800 stuks in 2017, dik 2.300 Kadjar in 2018 en iets meer dan 1.600 exemplaren in 2019. 2020 is dankzij corona niet echt een representatief, maar het overdonderende succes blijft een beetje uit.
Einde productie Renault Kadjar
Dat zou er ook niet gaan komen. De verkopen holden namelijk nog veel verder achteruit. Wellicht dat Renault daarom ervoor gekozen heeft om er de brui aan te geven. Na een slecht corona-jaar konden de Fransen niet zorgen voor een ommekeer in Nederland.
Nu is dat op zich ook niet heel erg vreemd. Dit segment is eigenlijk alleen populair als er sprake is van elektrificatie. Als er geen hybride, plug-in hybride of volledige EV-versie van is, dan is de auto bijkans onverkoopbaar. In 2021 werden er alsnog dik 400 van verkocht, evenals in 2022.
Meerdere opvolgers
Voor Renault was het dus ook het moment om de auto uit productie te halen. De auto kreeg wel en geen opvolger. Met ‘geen opvolger’ bedoelen we: er is niet zoiets als een tweede generatie Renault Kadjar. Met ‘wel’ bedoelen we: er is een auto die de Kadjar vervangt, namelijk de Austral.
Renault gaf met de Kadjar aan dat de Fransen alleen inzetten op duurzame mobiliteit en dat de Kadjar niet in dat plaatje paste. Nu klopt dat ook, maar zowel de Kadjar als de Austral zijn in basis een Nissan Qashqai. De Austral is een milde hybrid of plug-in hybride. Wederom is de auto heel erg verwant aan een Nissan, in dit geval de Qashai van de J12-generatie.
Daarnaast is er nu ook de Renault Arkana, een iets compactere coupé-esque cross-over (geen tweedeurs, maar aflopende daklijn). Voor mensen die de Austral net ietsje te duur is, is zo’n Arkana een prima alternatief. In beide gevallen zijn de modellen te krijgen als E-Tech Hybrid. Wil je een compacte cross-over die geheel elektrisch heeft, kun je bij Renault ook terecht voor de Mégane E-Tech Electric.
Volgens Renault staat de Kadjar bij veel dealers op het moment dat de levering van nieuwe auto’s gestopt werd. Uiteraard is de Kadjar sowieso als occasion verkrijgbaar. Mede dankzij de Japanse roots is het een interessante auto voor mensen die een praktische familieauto zoeken waar een grote caravan achter kan. In Nederland zijn er uiteindelijk dik 13.000 exemplaren van verkocht. Daarmee is de Kadjar ietsje populairder dan de Renault Safrane en aanzienlijk minder populair dan de Modus, wat ook niet echt geldt als een succes voor Renault. Gelukkig is er de Austral om het tij te keren.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Renault Kadjar.