De Renault Espace is een legendarische ruimte-auto die nu voortleeft in een andere vorm.
In de jaren ’70 was het vrij eenvoudig qua carrosserievarianten. Er waren hatchbacks, sedans, cabrio’s, coupés, stationwagons en eigenlijk was dat het wel, naast terreinwagens en busjes uiteraard. De MPV is een relatief modern fenomeen. De auto kwam in 1984 voor het eerst op de markt en de auto’s in kwestie waren de Chrysler Voyager en de Renault Espace.
De auto’s waren afwijkend qua uitvoering, maar het idee was gelijk. Er waren busjes, maar dat waren veelal bedrijfswagens met ruiten en een achterbank. De Voyager en Espace waren gebaseerd op een personenauto en aanzienlijk comfortabeler en praktischer.
Inhoudsopgave
Matra
Het idee van de Renault Espace was niet eens van Renault zelf, maar van de creatievelingen van Matra. Die fabrikant van bijzondere automobielen zoals de Baghera en Rancho hadden het idee voor een grote ruimte auto. Het idee was eerst om zo een opvolger voor de Matra Rancho te ontwikkelen. Maar Matra was iets te klein om zo’n groot project te completeren. Het idee was om de auto als Simca te te ontwikkelen en als Talbot op de markt te brengen. Helaas kwam het niet zover. Simca werd in 1978 overgenomen door PSA en men liet het idee doodbloeden. Het project was te kostbaar en risicovol. Matra kreeg het idee voor de auto weer terug. Matra werkte het concept iets bij, noemde het de P23, en verkocht het plan aan Renault. Met succes!
Eerste generatie Renault Espace
Wel werd er iets veranderd: de motor zat in het Matra ontwerp overdwars gemonteerd, terwijl Renault de motoren in de lengte plaatste. Dit werd nog wel aangepast voor Renault. Gebleven was het idee voor een kunststof carrosserie om zo gewicht te besparen. Het model was niet direct populair, het publiek moest er eventjes aan wennen. De eerste generatie kwam in 1985 naar Nederland.
Je kon hier kiezen uit een 2.0 benzine viercilinder of een 2.1 diesel. Meer uitvoeringen kwamen er in 1988 na de facelift. Het model werd iets strakker en er was meer keuze in uitvoeringen, waaronder de vierwielaangedreven ‘Quadra’-modellen. Dat was een van de redenen waarom de motor in lengte was geplaatst, dan is het eenvoudiger om er een AWD-variant van te maken.
Tweede generatie Renault Espace
De tweede generatie Renault Espace arriveerde in 1991. Daarbij viel op dat het model veel gestroomlijnder en ronder was geworden. Ook oogde het model nu meer als een Renault. Dat komt omdat het nu ook een Renault-ontwerp was. Matra had het idee om de vorige generatie als Talbot te verkopen en had het design daar al op aangepast. In motorisch opzicht was er keuze uit diverse viercilinders. De bekende 2.0 en 2.2-units, alsmede de 2.1 Douvrin-diesel. Bijzonder was de V6-motor, die samen met PSA, Renault en Volvo is ontwikkeld, vandaar de naam ‘PRV’. Met 152 pk was het geen racemonster, maar het was snel zat voor de jaren ’90 voor het type auto.
Formule 1-motor
Renault zat te spelen met een snellere versie. In eerste instantie de Espace Biturbo. De techniek was identiek aan die van de Safrane Biturbo. De Espace Biturbo zouden we nooit te zien krijgen, maar de Espace F1 wel. Renault was Formule 1-motorenleverancier in die periode en wilde dat kracht bijzetten met de Espace F1. De motor uit de Williams FW15C (de auto van 1993) werd gebruikt en leverde zonder restrictor 800 pk. Eigenlijk was het een carbon chassis met daarop een Espace-esque koetswerk. Uiteraard is hier maar één exemplaar van gemaakt.
Derde generatie Renault Espace
In 1996 verscheen de derde generatie Espace. Voor het eerst was er nu ook een versie met een lange wielbasis, die de naam Grand Espace meekreeg. Wederom werd de auto door Matra gebouwd en wederom had de auto een kunststof carrosserie. Bijzonder was het zeer futuristische en strak vormgegeven interieur. Dat wil niet zeggen dat het kaal was. Het was fraai afgewerkt en overal had Renault laatjes, vakjes en bakjes geplaatst om al je troep op te ruimen. Iets dat erg prettig is als je met zeven man op vakantie bent. In technisch opzicht is de Espace gelieerd aan de Laguna. De motoren zijn identiek: diverse 2.0 liters en 3.0 V6-motoren. Uiteraard waren er ook de nodige diesels.
Facelift
Het model kreeg een facelift in 2000 waarbij eigenlijk niemand precies kan zeggen wat er anders is. Tip: de koplampen zijn iets helderder, de achterlichten wijken licht af en er zijn nieuwe velgen. Je kunt een facelift makkelijker herkennen aan de naam van de uitvoering. Pre-facelift modellen gebruiken codes als RTE, RXE en RXT. Na de facelift werd dit Authentique, Expression en Privilège. De Initiale is verreweg het meest luxe.
Vierde generatie Renault Espace
In 2002 arriveert de vierde generatie Espace en dit is een compleet andere auto. Voor het eerst heeft de Espace géén kunststof body. Dat heeft ook te maken met de producent, want Matra maakt ‘m niet meer. De auto is door Renault ontworpen, ontwikkeld en gebouwd. De Espace is een klasse hoger, niet alleen qua ruimte maar ook qua aankleding. Het interieur is bijzonder fraai en luxe. De auto is ook flink zwaarder geworden. Dus waar eerst de 2.0 benzinemotor verrassend acceptabel is, is dat bij de vierde generatie niet het geval.
Gelukkig zijn er ook (veel) dikkere motoren, zoals een 2.0 Turbo (165 pk) en zelfs een 3.5 V6 met 245 pk. Op dieselgebied is er een 1.9 dCi (130 pk), 2.2 dCI (150 pk) en een 3.0 V6 diesel met 180 pk. Uiteraard keert de Grand Espace weer terug. Deze kun je niet met de turboloze 2.0 krijgen, vanwege eenvoudig verklaarbare redenen. De Espace krijgt in 2006 een facelift. Zoals het een Renault betaamt, is de facelift vrij eenvoudig en mild.
Eerste facelift
De markt voor MPV’s begint intussen een beetje in te storten. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de opkomst van de SUV. In plaats van in een groot busje kun je ook in een stoere terreinauto rijden. Er komt dus niet direct een nieuwe Renault Espace. Er komt een facelift in 2010. Daarbij wordt het motorengamma flink uitgekleed. Er is nu alleen een 2.0T met 165 pk of een 2.0 dCi met naar keuze 150 of 175 pk. De Grand Espace blijft ook nog eventjes.
Nóg een facelift
In 2012 krijg de Espace nóg een facelift. Het model begint nu serieus uit de pas te lopen met de andere modellen. De auto is in 2012 namelijk al 10 jaar oud. Qua motoren blijft de keuze gelijk, qua uitvoeringen is er nu nog minder keuze. Er is een Dynamique of superluxe Initiale.
Vijfde generatie Renault Espace
In 2014 komt er dan toch een vijfde generatie van de Renault Espace, tegen de verwachting in. De auto staat in 2014 op de Salon van Parijs en in 2015 bij ons bij de Renault-dealer. Om een beetje verkoopkansen te creëren, heeft Renault besloten om iets minder op ‘personenvervoer’ in te zetten en iets meer op stijlvolle rijdende loungeroom. Dat lukt heel aardig. De Espace staat iets hoger op zijn poten, om zo de crossover-fanaten (gedeeltelijk) voor zich te winnen. Ook is het MPV-gehalte iets minder aanwezig. Dat betekent bijvoorbeeld een lager dak, een stoerder en hoger front en een bijzondere achterzijde. Het schreeuwt absoluut niet dat het een MPV is.
Opmerkelijk genoeg is de Espace wél hoger dan voorheen, maar is vierwielaandrijving niet aanwezig. Ook niet optioneel. In motorisch opzicht is er keuze uit benzine- of dieselmotoren. Een plug-in hybride behoort helaas niet tot de mogelijkheden. Als het gaat om benzinemotoren, begint het feest bij de TCe200 met, jawel, 200 pk. De focus ligt op diesels: de dCi 130 en dCI 160 moeten voor de aantallen zorgen. De 130 pk versie heeft een handbak, de 160 pk variant een automaat. In 2017 wordt de TCe 200 vervangen door de TCe 225 en in 2018 komt er een dCi 200 bij.
Facelift
In 2020 krijgt de Espace een facelift. Daarbij wordt de neus strakgetrokken en zijn er de nodige facelift-dingen als nieuwe kleuren, wielen en bekledingen. Renault past het gamma ook flink aan. Lees: dat wordt ernstig uitgekleed. Er is alleen keuze uit een TCe met 225 pk in de superluxe Initiale-uitvoering. De enige keuze die je hebt is een vijf- of zevenzitter. In 2021 komt er een 190 pk sterke diesel bij (de dCi 190). Ook hier alleen als Initiale. In 2021 wordt het model in Nederland geschrapt van het modelgamma. Op andere markten blijft de Espace nog wel eventjes verkrijgbaar.
Zesde generatie Renault Espace
In 2023 maakt de Renault Espace toch weer een comeback, met een compleet nieuwe generatie. De Espace is echter niet meer het ruimtewonder wat het altijd geweest is. De nieuwe generatie is nu helemaal geen MPV meer, maar puur een cross-over. Sterker nog: het is feitelijk niets meer dan een verlengde Renault Austral. Daarmee is de Espace kleiner dan zijn voorganger. Desondanks is de Espace nog steeds een ruime auto, met plaats voor zeven personen. Dat laatste is optioneel, een vijfzits configuratie is ook gewoon mogelijk.
Met de zesde generatie is er voor het eerst een hybride Espace. Sterker nog: de Espace is er uitsluitend als hybride. Er staat maar één aandrijflijn in de prijslijsten, de hybrid 200 met een 1.2 driecilinder en twee elektromotoren. Deze zijn samen dus goed voor 200 pk, zoals de naam al doet vermoeden.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Renault Espace.