De Renault Captur is misschien wel marketingtechnisch de meest verantwoorde auto.
Er zit altijd een verschil tussen wat de consument wil uitstralen en hoe het daadwerkelijk overkomt. Zo kan alleen Samuel L. Jackson een Kangol-pet dragen en is een broek met van die zakken aan de zijkant niet avontuurlijk. Het dragen van een camouflage jas maakt je ook geen militair. Dat niet alleen, je ziet er ook niet zo stoer uit. Nog zo’n verschil: hoe een concept auto gepresenteerd wordt en wat het uiteindelijke product daadwerkelijk is geworden.
Inhoudsopgave
Renault Captur concept
In alle gevallen gaat de vlag op voor de Renault Captur. Renault was een pionier met MPV’s als de Espace en Scénic. Met de Modus, een segmentje lager, kon Renault het niet voor elkaar krijgen. De auto kreeg dan ook geen opvolger. Dat werd de Renault Captur. De Captur Concept in 2011 was heel erg gaaf. De auto leek wat hoog op de poten te staan, maar dat kwam ook doordat er enorme velgen onder zaten. De Captur was breed en laag, wat de auto een zeer sportief voorkomen gaf, evenals het feit dat er maar twee deuren aanwezig waren. Kortom, een bijzonder stoer apparaat.
Productieversie
De eindresultaten waren anders. Er zijn namelijk twee Renault Capturs. Wij kregen er eentje in 2013. In Rusland was daar een Renault Kaptur, een zelfde soort auto, maar dan gebouwd op een eenvoudiger platform. Daarbij was de Russische versie wat groter dan de onze. De Europese Captur beleefde zijn debuut op de Salon van Genève in 2013 en stond een paar weken later in de Nederlandse showrooms.
Europese Captur
Ondanks de coole reclames en folderpraat, was de Captur een relatief eenvoudige crossover op basis van de Renault Clio. Ja, de Captur zag er iets stoerder uit en stond hoger op de poten, maar het was geenzins een terreinauto. Vrijloopnaven, lage gearing, tussenbak of zelfs vierwielaandrijving zitten er niet op en zijn niet mogelijk. De Captur is vooral handig, praktisch en prettig. Standaard vijf deuren, een hoge instap, hoge zitpositie, voldoende bodemvrijheid om drempels sneller te kunnen nemen. Met name die zitpositie is voor velen een groot voordeel.
Motoren
Omdat de Captur gelieerd is aan de Clio, komen de kmotoren ook behoorlijk overeen. De instapper is de TCe90 met, jawel, 90 pk. De TCe120 staat er boven en is de enige optie als je een automaat wil, de TCe90 heeft altijd een handbak. Met de Captur met dieselmotor is het precies andersom. Bij de dCi 90 heb je keuze uit een automaat of handbak, de versie met 110 pk heeft altijd de handgeschakelde transmissie. De Captur is een schot in de roos. In Nederland worden er namelijk in het eerste jaar al meer dan 3.750 van verkocht. Echter, de meeste Capturs werden later in het jaar op kenteken gezet.
Verkopen
Het eerste volle jaar van de Captur in Nederland was 2014. De importeur kon er meer dan 8.300 op kenteken zetten. Dat is vooralsnog ook het beste jaar ooit voor de Captur ooit. In de meeste gevallen zakken de verkoopcijfers dan terug. Telkens 30 tot 40 procent minder komt geregeld voor. Zo niet bij de Captur, die bleef heel stabiel rond de 7.700 tot 7.900 exemplaren jaar in, jaar uit. Veel dealers kijken dan reikhalzend uit naar een facelift, maar dat was met de Captur minder het geval.
Facelift Renault Captur
In 2017 wordt de Renault Captur gefacelift. Het resultaat is niet heel erg schokkend. Logisch, het is een bestseller en daar verander je dan liever niet al te veel aan. De snoet is iets boller dan voorheen, met nieuwe koplampen en en een nieuwe. De dagrijverlichting heeft nu ook de kenmerkende streep, waardoor je de auto direct als een moderne Renault herkent. Voor het eerst LED-verlichting mogelijk. In het interieur is er nu een verbeterd infotainment systeem, waarmee je Android Auto kunt gebruiken. Daarnaast zijn er nieuwe kleuren, wielen en bekledingen. Het gebruikelijke facelift-werk, dus.
Initiale Paris
Ook nieuw is een compleet nieuwe luxe uitvoering, de Captur Initiale Paris. Dit is de meest luxe versie met onder andere lederen bekleding (ook op het dashboard!), bijzondere velgen en een zeer rijke uitrusting. Het motorenaanbod verandert aanvankelijk niet zo veel: een TCe 90 en TCE 120 zijn de opties voor benzine, terwijl er twee diesels zijn: de dCi 90 en dCi 110. In 2018 verandert er meer. De diesels worden namelijk geschrapt, evenals de TCe 120. In plats van die laatste is er nu een TCe met 130 of zelfs 150 pk.
Nieuwe Renault Captur
In 2019 wordt de Captur vervangen door een compleet nieuw model. Uiteraard is de nieuwe beter op alle vlakken. De nieuwe is 10 centimeter langer, 2 centimeter breder en 1 centimeter hoger, terwijl de wielbasis met drie centimeter groeit. De Captur ziet er vooral wat stoerder uit, iets minder iel dan voorheen, ondanks dat de dimensies niet enorm verandert zijn.
Qua motoren is er keuze uit vijf verschillende mogelijkheden. Het begint bij de TCe 100, een driecilinder met 100 pk. Deze kan eventueel ook als Bi-Fuel besteld worden. Een stapje staat de TCe 130, die eventueel met een EDC-automaat geleverd wordt. Die automaat is op de TCe 155 standaard. In 2020 arriveert voor het eerst de Captur plug-in Hybrid. Deze combineert een benzinemotor met een elektromotor.