De Renault Austral is het vervolg van een redelijk groot succes.
De Nissan Qashqai was niet de eerste compacte crossover, maar wel de eerste die het segment definieerde. De auto zette de toon voor alle compacte crossovers in dit segment. In veel gevallen waren de crossovers nog net even te serieus. Een Hyundai Tuscon kon je met V6 en AWD krijgen, terwijl niet iedereen daar op zat te wachten. Hetzelfde geldt voor terreinwaardigheid. Fabrikanten zorgden er ‘vroeger’ nog voor dat je in de blubber nog iets kon doen. Maar nee, ook dat is niet relevant. De Nissan Qashqai was een hippe en correcte crossover. Een prima alternatief voor een C- of D-segment auto. In het geval van Nissan kan dat niet meer waar zijn, want de Almera en Primera kregen géén opvolger.
Inhoudsopgave
Renault Kadjar
Bij de Renault Kadjar was dat niet het geval. De Kadjar is het zustermodel van de tweede generatie Nissan Qashqai. Het gaat veel te ver om te zeggen dat de ontwikkeling van deze auto afgeraffeld is, maar het Nissan-gehalte was duidelijk aanwezig. Met de facelift kreeg het interieur de gewenste upgrade, maar qua design was de Kadjar niet heel erg onderscheidend. In de periode 2015 tot 2022 zijn er uiteindelijk meer dan 13.000 van verkocht. Dat is dus zeker geen keiharde flop, alhoewel die 13.000 (en een beetje) minder exemplaren zijn dan van de Renault Modus, die wel als flop wordt gezien.
Mede daardoor kreeg de opvolger een paar nieuwe opdrachten mee. De auto moest meer onderscheidend zijn. Niet alleen ten opzichte van de concurrentie, maar ook van de Nissan Qashqai. De Renault Kadjar had namelijk een ‘vibe’ van de Nissan. Nogal logisch, de bodemplaat en de hardpoints zijn identiek. In het interieur was het eigenlijk nog erger, met name in de middenconsole waren net eventjes te veel Nissan-invloeden.
Rechtzetten
Dat zetten de Fransen met de Renault Austral helemaal recht.
De Austral verschijnt na een lange tease-periode op de markt in 2022. De Austral groeit een klein beetje ten opzichte van zijn voorganger. De lengte van het apparaat is 4,51 meter, de breedte is 1,83 meter, de hoogte 1,62 meter en de wielbasis bleef gelijk met 2,67 meter. Renault belooft meer binnenruimte door slim gebruik van de achterbank. Net als bij de eerste generatie van de Twingo is de achterbank verschuifbaar. Schuif ‘m naar voren voor meer bagageruimte, dan gaat de kofferbak-ruimte van 500 naar 570 liter. Dat is dan wel met een conventionele benzinemotor. In het geval van een hybride wordt een gedeelte van deze ruimte opgesnoept door een accu. Dan is er maximaal 430 liter beschikbaar. Daar zie je niets van als je de klep open overigens, want het gaat om de ruimte onder de bodem.
Motoren voor Renault Austral
Over motoren gesproken, de Austral is verkrijgbaar met diverse 1.2 driecilinder turbomotoren die gloednieuw zijn. De instapper is een 1.2 met 130 pk, deze krijgt assistentie van een 48V-motor. Dan zijn er twee reguliere hybrides, die de naam Austral E-Tech meekrijgen. Wederom met de 1.2 turbomotor, maar dan met een grote elektrische motor eraan. Er is keuze tussen een versie met een systeemvermogen van 160 pk of 200 pk. Vierwielaandrijving is niet mogelijk op deze crossover, maar vierwielbesturing wel, dat Renault 4Control noemt. Een plug-in hybride is niet aangekondigd bij de introductie. Er is natuurijk wel een volledig elektrische Mégane E-tech die de honneurs waarneemt.
Interieur Renault Austral
In het interieur is de Austral een stuk moderner dan de Kadjar. Sterker nog, als je niet beter zou weten denk je dat er een complete generatie tussen de laatste Kadjar en eerste Austral zit, zo groot is het verschil. Voor de bestuurder zit een digitaal instrumentarium en in het midden een enorm infotainmentdisplay. Deze lijken enigszins in elkaar over te vloeien. In de middentunnel is er veel ruimte voor vakjes, bekerhouders en dergelijke. Let wel: dat heb je alleen als je kiest voor een versie met automaat. Dan heb je bovenop de stuurkolom een handel zitten voor de automaat-bediening. De 1.2 mild hybrid heeft standaard een handbak.
Qua uitvoeringen is er een mooie nieuwe versie, de Esprit Alpine. Deze heeft niets met een Lotus Esprit te maken, dan wel met Alpine. Dat is het sportieve merk van Renault. Dit label vervangt de R.S.-lIne modellen. Als je een Renault Austral in het mat-grijs tegen komt, is het automatisch een Esprit Alpine, die kleur is alleen mogelijk op die versie. Andere versies zijn uiteraard ook leverbaar voor als het niet zo sportief hoort te zijn. Ook een geheel elektrische versie volgt later.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Renault Austral.