De Renault Arkana is de compacte crossover coupé van Renault.
De automarkt is in rap tempo aan het veranderen en automerken moeten daar op inspringen. Je kunt dan denken aan nieuwe vormen van aandrijving, maar ook andere type auto’s. De reguliere B-, C- en D-segmentauto’s zijn niet meer de meest populaire auto’s. Hatchbacks, Sedans en stationwagons hebben hun tijd gehad.
Inhoudsopgave
Renault is in een vrij rap tempo alles aan het aanpassen. Niet alleen met elektrische modellen als de Mégane E-Tech Electric, maar ook qua koetswerkvarianten. De Renault Arkana is een voorbeeld daarvan. Het is in principe een B-segment auto, met bijna de afmetingen van een C-segment auto (en diens prijs). Qua uitstraling is het een crossover, maar dan wat hipper en vlotter.
Premiere Renault Arkana Rusland
De Renault Arkana beleeft zijn premiere in 2018. De auto is specifiek voor de Russische markt bedoeld en wordt ook bij de Renault-fabriek in Rusland gebouwd. In 2019 gaat de Arkana in productie. De auto staat op het B0+-platform en is dus wat ouder qua techniek. Het is een aangepast platform waar ook de eerste generatie Duster op staat. Ondanks die verouderde basis, is er wel degelijk interesse in Europa voor een dergelijke auto.
Renault besluit dan ook coupe-crossover te maken voor ons Europeanen. Ondanks dat de naam en het autotype – alsmede een groot gedeelte van de styling – identiek is, zijn het verschillende auto’s. De Europese versie staat op het CMF-B-platform waar de Renault Captur ook op staat. Mede daardoor is de Europese versie ook 25 millimeter langer. Om een goed beeld te krijgen van de auto: de lengte van de Renault Arkana is 4,57 meter lang, 1,82 meter breed en 1,57 meter hoog. Dat zijn flinke afmetingen voor een C-segment auto. De wielbasis is bedraagt 2,72 meter. Nog niet lang geleden waren dit afmetingen voor een D-segment-auto.
Samsung XM3
Overigens is de auto ook bekend onder de naam Samsung XM3. Het is niet de eerste keer dat een Samsung ook als Renault verkocht wordt. De eerste generatie Renault Koleos was stiekem ook een Samsung.
In Nederland is de Renault Arkana leverbaar met twee motoren. De eerste is de E-Tech Hybrid 145. Zoals de naam al een beetje doet verklappen is dat een een hybride met 145 pk. Deze heeft een 1.6 motor met 94 pk en 148 Nm, een vrij eenvoudige motor. Deze is echter gekoppeld aan een elektromotor. Het systeemvermogen is 143 pk en 250 Nm. In principe meer dan voldoende voor dit autotype. De motor is gekoppeld aan een achttraps-automaat met koppelomvormer. Alle Arkana’s zijn voorwielaangedreven, vierwielaandrijving is niet eens mogelijk. Dit terwijl het technisch gezien wel mogelijk is bij de Russische variant. Die is dan ook aanzienlijk dorstiger dan de Europese.
Elektromotor
Dankzij de viercilinder en elektromotor zijn de prestaties en het theoretische verbruik van de Renault Arkan E-Tech Hybrid vrij aangenaam. Van 0-100 km/u sprinten duurt 10,8 seconden. De topsnelheid bedraagt 172 km/u. Dankzij een verbruik van precies 1 op 20 valt de CO2-uitstoot per kilometer heel erg mee: 112 gram per km is niet verkeerd voor het type auto. Dit zorgt er ook voor dat de prijs relatief scherp is en voor Nederland het meest interessant.
Een stapje hoger staat de Renault Arkana met TCe160-motor. Deze heeft enkel en alleen een 1,33 liter viercilinder motor met turbo. Deze levert met 156 pk nauwelijks meer vermogen dan de hybride. Ook is het koppel met 270 Nm nauwelijks hoger. Toch zijn de prestaties vele malen beter. Van 0-100 km/u sprinten duurt namelijk slechts 9,1 seconden en de topsnelheid is 205 km/u. Er zijn nog wel wat verschillen, naast het lagere gewicht vanwege het ontbreken van een elektromotor en accupakket. De 1,33 is namelijk voorzien van een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Overigens is de TCe160 wel mild hybrid, er is namelijk een 48V-generator aan de transmissie die assisteert met wegrijden en filerijden.
Uitvoeringen Renault Arkana en verkoopcijfers
Qua uitvoeringen is er vooral keuze bij de hybrid. Die kun je krijgen als Zen, Intens en R.S. Line. Een jaartje later komen die alledrie te vervallen. De nieuwe instapper heet ‘Evolution’. Een stapje hoger staat de ‘Techno’ en ‘Engineered’ De TCE160 is er pas sinds 2022 en is er alleen als Techno en R.S Line. Het prijsverschil tussen de Hybrid en de TCe160 is precies 1.000 euro in het voordeel van de hybride. In Nederland is de Renault Arkana een bescheiden succes. Er rijden er meer dan 2.500 stuks van rond anderhalf jaar na zijn introductie. Gezien de leveringsissues voor eigenlijk automerken is het best een goede score. In Europa is het zeker een hit: in het eerste jaar (dat niet een vol jaar was) werden er meer dan 40.000 van verkocht. In het jaar erop waren het er flink meer.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Renault Arkana.