Er zat tussen de Evoque en Sport nog een beetje ruimte. Die heeft Land Rover opgevuld met de Range Rover Velar.
In eerste instantie was er in 1970 de originele Range Rover. Die werd in 2006 bijgestaan door de Range Rover Sport. In 2011 zag Land Rover ruimte om daar nog een model onder te plaatsen, de Range Rover Evoque. Je zou dus kunnen aannemen dat Land Rover wel voldoende soorten Range Rovers in het gamma had, maar niets is minder waar. De Britten zagen ruimte voor nog een model, de Range Rover Velar.
Inhoudsopgave
Range Rover Velar
De naam Velar is geen onbekende naam voor de Range Rover-fans. De naam Land Rover Velar was de werktitel voor het prototype voor de Range Rover. Net zoals de andere Range Rover-modellen is de Velar ingesteld op luxe. Qua segmentering zit de auto boven de Range Rover Evoque, maar onder de Range Rover Sport. De auto staat op het zogenaamde D7A-platform. Dit betekent dat de auto zijn techniek grotendeels deelt met de Jaguar F-Pace, een auto die hetzelfde marktsegment bedient. De concurrentie wordt gevormd door de luxere uitvoeringen van auto’s als de Mercedes-Benz GLC, BMW X3 en Porsche Macan.
Motoren
De Range Rover Velar komt in 2017 op de markt. Het model is dan ook in Nederland leverbaar. Veel motoren kennen we van andere Jaguars en Land Rovers. De Ingenium 2.0 viercilinder turbo is er als P250 (met 250 pk) en P300 met 300 pk. Heel eventjes is er een 3.0 supercharged zescilinder P380 met 380 pk leverbaar. Er is ook een versie met 340 pk, maar die is niet in Nederland verkrijgbaar. Deze wordt in 2018 alweer geschrapt. Qua luxe niveau’s lijkt het ingewikkeld, maar het valt redelijk mee. Er is een S, SE en HSE, die je kunt combineren als ‘R-Dynamic’. Deze modellen zijn sportiever uitgevoerd, maar hebben dezelfde motor. Ze gaan dus niet sneller.
In dit segment zijn diesels nog redelijk populair. Het begint voor de Range Rover Velar met een heel modale D180. Deze heeft een 180 pk sterke 2.0 viercilinder. Een stapje hoger staat de D240, die dezelfde motor heeft maar dan met twee turbo’s in plaats van eentje. De D300 is wellicht de fijnste motor voor deze auto, dankzij een 300 pk sterke 3.0 V6. Iets later komt er een wat bescheidenere D275 bij. Qua vermogen scheelt het nauwelijks, maar qua prijs maakt het ook niet echt uit.
SVAutobiography Dynamic
Het maakt wel wat uit met het topmodel, de SVAutobiography Dynamic. Een bijzonder omslachtige naam voor een bijzonder omslachtige auto. De motor is een 550 pk en 680 Nm sterke V8 met een slagvolume van 5 liter. Vanwege de enorme CO2-uitstoot en de in Nederland daaraan gerelateerde BPM, wordt dit model niet in Nederland geleverd. De Velar is in ons land überhaupt geen enorm succes. In 2017 worden er bijna 200 stuks van verkocht. Het recordjaar is tot nu toe 2018, het eerste volledige kalenderjaar. Iets meer dan 400 stuks van de Range Rover Velar worden op geel kenteken gezet.
Update
In 2020 wordt de Range Rover Velar voorzien van een modelupdate. De verschillen zijn qua uiterlijk minimaal. Dat is op zich erg logisch, want het design wordt juist gezien als een van zijn sterke punten. Het is daarom ook niet echt een facelift, maar er zijn te veel technische wijzigingen om niet te spreken van een ingrijpende wijziging.
Range Rover Velar plug-in hybride
Grootste noviteit is de komst van de P400e, een plug-in hybride. Dat is in deze klasse onontbeerlijk, de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes GLC zijn ook met een dergelijke aandrijflijn leverbaar. Het is niet dat de consument enorm voordeel geniet, maar wel dat de BPM-boete heel erg meevalt. Het is de enige manier om een grotere en luxere auto met verbrandingsmotor te kunnen rijden. In het geval van de Range Rover Velar is er een 2.0 Ingenium viercilinder turbomotor. Deze werkt samen met een elektromotor, die 143 pk levert. Het systeemvermogen bedraagt 404 pk en het systeemkoppel is 640 Nm. Door die power kun je in 5,4 tellen naar de 100 km/u sprinten. Een verbruik van 2,2 liter op 100 km gaat je dan niet lukken, maar als je veel stekker kun je 53 kilometer puur elektrisch afleggen.
Nieuwe zescilinders
Voor de petrolhead is er echter genoeg te genieten. De 3.0 V6 was al een tijdje niet meer leverbaar, maar er is een spiksplinternieuwe zes-in-lijn benzine met 400 pk en 550 Nm. Ook is er een compleet nieuwe zes-in-lijn diesel, die met 300 pk en 650 Nm meer dan adequaat gemotoriseerd is. Een P250 benzineversie is leverbaar, ook in Nederland. Dat is eigenlijk vreemd, want die uitvoering is dankzij de hogere theoretische CO2-uitstoot 15 mille duurder dan de P400e. De instapdiesel is nu de D200, maar ook deze is aanzienlijk duurder dan de P400e.
Facelift Range Rover Velar
In 2023 komt er wederom een update, dit keer wel een echte facelift (zij het een subtiele). De koplampen, grille, achterlichten en achterbumper zijn allemaal licht gewijzigd. Belangrijker zijn de aanpassingen in het interieur. In plaats van twee schermen op de middenconsole is er nu het nieuwe Pivi Pro-systeem met één 11,4 inch scherm. Het stuur en de middenconsole zijn eveneens vernieuwd. Technische wijzigingen zijn er ook: de P400e heeft een grotere accu gekregen. Die heeft nu een capaciteit van 19,2 kWh, waarmee je 64 km ver kunt komen zonder de verbrandingsmotor te gebruiken (volgens de WLTP).
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Range Rover Velar.