De Range Rover Sport is een sportieve Range Rover en toch ook weer niet.
Land Rover is een merk dat enkel en alleen terreinwagens, SUV’s en crossovers bouwt. Jaguar kan wel een crossover bouwen, maar Land Rover kan geen sedan of sportcoupé in de markt zetten. Eigenlijk heel vreemd, maar het is nu eenmaal zo. De opkomst van de SUV zoals wij deze tegenwoordig kennen begon in de jaren ’90. Ondanks dat de Range Rover er al lang was, waren auto’s als de Jeep Grand Cherokee, Range Rover, Mercedes-Benz G-Klasse en Toyota Land Cruiser échte terreinauto’s met een ladderchassis. De BMW X5 was de eerste in zijn klasse met een zelfdragend koetswerk.
Dit zorgde ervoor dat de BMW X5 veel lichter, comfortabeler, sportiever en stiller was. Kortom, bijna beter in alle opzichten, behalve als je het terrein in ging. Auto’s als de Volvo XC90, Porsche Cayenne en Volkswagen Touareg toonden aan dat BMW de juiste weg had gekozen. Een grotere bodemspeling en vierwielaandrijving was voor de meeste mensen voldoende. Hierdoor was er een nieuw segment aangeboord. De Range Rover zou je erin kunnen schalen, maar die auto was groter, luxer en duurder.
Inhoudsopgave
Range Stormer Concept
De Land Rover Discovery zou je ook kunnen zien als een prima concurrent, maar die auto was iets meer op gebruiksgemak afgestemd. De Discovery was groter, ruimer en praktischer. Er moest iets sportievers en prestigieuzers komen. Waarbij mooie leer en grote wielen belangrijker zijn dan binnenruimte en doorwaadhoogte. In 2004, op de NAIAS (North American International Auto Show) in Detroit toont Land Rover de Range Stormer concept. Een oranje Range Rover met slechts drie deuren. Over die dieren gesproken, het zijn heuse vleugeldeuren die naar boven scharnieren.
Land Rover Range Rover Sport (L320)
Het eindresultaat is de Range Rover Sport, de zogenaamde L320-generatie. Ondanks de naam Range Rover staat de auto niet op het platform van de Range Rover, maar ingekort Discovery-platform. Dat betekent dat de Range Rover Sport zowel een zelfdragend chassis als een ladderchassis heeft. Hiermee heeft de auto uitstekende manieren op het asfalt, maar kun je er in het terrein ook iets mee. Dit betekent wel dat de motoren flink moeten werken en veel brandstof verbruiken. Er is keuze uit een 2.7 TDV6 (190 pk), 4.4 V8 (300 pk) en een 4.2 Supercharged V8 met 400 pk. Later komt er een 3.6 TDV8 (272 pk) bij.
Facelift
De Range Rover Sport wordt in 2009 voorzien van een facelift. Daarbij wordt het strakke design iets teniet gedaan door opzichte kampen, achterlichten en chroomwerk. Volgens Land Rover was de nieuwe look ook een stukje aërodynamischer. De motoren gingen ook op de schop. De 2.7 TDV6 werd vervangen door een 3.0 TDV6. De 4.4 V8 gaat eruit en daarvoor komt een Jaguar 5.0 V8 terug. Deze 385 pk sterke motor komt niet naar Nederlland. Als je een dorstige benzineversie wilt, is de 5.0 V8 Supercharged de beste optie. De TDV8 blijft in het aanbod. Wel zijn er nieuwe uitvoeringen in de vorm van de Luxury, Autobiography, Silver, Black Ultimate en Dynamic LE. Als laatste wordt er een biturbo V6 diesels (SDV6 toegevoegd in 2012), als opvolger van de TDV8.
Land Rover Range Rover Sport (L494)
Een compleet nieuwe generatie staat klaar in 2013. Goed nieuws voor de puristen, want Land Rover verandert twee belangrijke dingen. Ten eerste het platform. De Range Rover Sport staat nu op een Range Rover-platform en niet meer op en ingekort Discovery-platform. Nu moet er wel bij aangetekend worden dat de Discovery later ook dit platform krijgt, maar dat terzijde. Nog een verschil is dat er veel meer gebruik is gemaakt van aluminium. Daardoor is de Range Rover Sport aanzienlijk lichter dan voorheen. Gemiddeld zit het gewicht nu zo rond de 2.200 kilogram> Dat is nog steeds een hoop, maar geeft aan hoe ontiegelijk zwaar de vorige generatie was.
Er zijn uiteraard lekker dikke motoren leverbaar voor deze lekker dikke SUV. Voor het eerst is er nu een benzine V6 te verkrijgen, deze 3.0 V6 met supercharger levert 340 pk. Een stapje hoger staat de 5.0 V8 Supercharged. In Nederland zijn de diesels populairder. De zescilinder waren net vernieuwd, dus die worden overgezicht: een 3.0 TDV6 met één turbo en een SDV6 met twee turbo’s. Bovenaan staat de 4.4 SDV8 met 339 pk. Wil je nog zuiniger, dan kun je opteren voor de 3.0 SDV6 Hybrid, met elektromotor.
SVR
In 2016 komt er een nieuw topmodel, de SVR. De Range Rover Sport Supercharged fungeerde tot voorheen als topmodel, maar had vooral een grotere motor. De SVR heeft nog meer vermogen (550 pk in totaal) en koppel (680 Nm). Daarmee sprint het apparaat in 4,7 tellen naar de 100 km/u. De topsnelheid is 260 km/u. In het beste geval rijd je volgens Land Rover er 1 op 7,8 mee. Mocht je een zuinigere Range Rover Sport wensen, is er in 2017 een SD4, met een tweeliter viercilinder biturbodiesel. Deze levert 240 pk en 500 Nm, in principe voldoende. Het scheelt ook in de aanschafprijs.
Facelift
Iets later in 2017 wordt de gehele lineup nog eens strakgetrokken. Het model ziet er iets sportiever uit dankzij afwijkende bumpers en de koplampen en achterlichten zijn nieuw. Belangrijker zijn de nieuwe motoren die in de periode erna worden uitgerold, waaronder een zescilinder lijn benzine, zes-in-lijn diesel, plug-in hybride versies en een nieuwe HST-uitvoering.
Range Rover Sport (L461)
Land Rover introduceert in 2022 de nieuwe generatie Range Rover Sport, generatie L461. De SUV is breder, langer en hoger in vergelijking met het uitgaande model. De auto meet 4,95 meter in de lengte. Daarnaast is de nieuwe Range Rover Sport 2,21 meter breed en 1,82 meter hoog.
Er zitten allerlei noviteiten aan boord van L461. Denk aan 29 speakers voor subliem geluid en Active Noise Cancellation om rijgeluiden te filteren uit het interieur. Verder zijn de zitplaatsen geoptimaliseerd met 31 mm extra beenruimte en 20 mm extra knieruimte ten opzichte van de uitgaande generatie Range Rover Sport.
Bij Land Rover waren ze nog niet zover om de nieuwe generatie Range Rover Sport direct als volledige elektrische auto op de markt te brengen. Wel zijn er genoeg andere varianten op het gebied van benzine en diesel te krijgen. Er is een P510e Electric Hybrid (PHEV), deze combineert een 3.0-liter Ingenium benzine zescilinder met een elektromotor van 143 pk en een accupakket van 38,2 kWh. Het systeemvermogen bedraagt 510 pk.
Dan is is er de P440e Electric Hybrid (PHEV) met 440 pk. Het topmodel onder de benzinemotoren is een 530 pk sterke variant met een dikke V8 Twin Turbo. Dieselen doe je met de D250 of D350. Er is ook een D300 maar deze motorvariant komt niet naar Nederland.
Artikel Range Rover Sport
Hieronder meer artikelen over de Range Rover Sport.