De Range Rover Evoque is de hipste schot in de roos.
Land Rover heeft als voor- en als nadeel dat ze maar gespecialiseerd zijn in crossovers, SUV’s en terreinwagens. Hun Amerikaanse collega’s bij Jeep hebben dezelfde uitdaging. Zo rond 2008 werd dat maar al te duidelijk toen de financiële crisis erin hakte. Ineens werd brandstof erg prijzig en keken mensen meer naar het verbruik van hun auto’s. Land Rovers waren destijds enorm zwaar en voorzien van zeer grote motoren. De markt droogde behoorlijk op voor de Britten.
Inhoudsopgave
LRX concept
In 2008 werd er gelukkig een kleinere concept ten toon gesteld, de Land Rover LRX. Het idee was om een crossover te bouwen die luxe-elementen en het gevoel van de Range Rover had in combinatie met een kleiner en handzamere auto. Ook moest de auto aanzienlijk zuiniger zijn dan voorheen. De LRX was een goed voorbeeld, de auto was voorzien van een start-generator ter ondersteuningen van de verbrandingsmotor. Tegenwoordig zien we dat op veel auto’s, maar in 2008 was het vrij bijzonder. Volgens de opgave moest de 2.2 liter motor zo’n 1 op 20 kunnen rijden.
Introductie Range Rover Evoque (L538)
De Land Rover Range Rover Evoque, zoals de auto officieel heet maar nooit genoemd wordt, kwam in 2011 op de markt. De auto staat op het platform van de Freelander, dat op zijn beurt weer staat op een Ford-platform. Net als de concept was de auto er als driedeurs coupé. Het idee erachter was dat je deze auto ging gebruiken om luxe door de stad te cruisen in je eentje, terwijl je de drempels trotseerde, ofzo. Vierwielaandrijving was bijvoorbeeld niet eens standaard op alle modellen. De 2.0 Si4 viercilinder benzinemotor (in feite een Ford EcoBoost motor) had het wel, maar de eD4-diesel had het niet. De TD4 en SD4 diesels kregen het wel standaard mee. Een automaat was een optie op de TD4 en SD4, de Si4 heeft altijd een automaat, de eD4 altijd een handbak.
Coupé
Naast de driedeurs, die Land Rover een ‘Coupé’ noemde, was er ook een vijfdeurs. In veel gevallen is het enige verschil tussen een drie- en vijfdeurs de deuren, maar de ‘Coupé’ had een aflopende daklijn en iets slankere achterkant. Dat zag je ook terug in de ruimte. De vijfdeurs heeft een iets grotere bagageruimte (575 tegen 550 liter). Met de bank naar beneden is dat verschil een stukje groter: 1.445 tegen 1.350 liter. Ook is de vijfdeurs 3 centimeter hoger, de breedte (1,90 meter) en lengte (4,36 meter) zijn gelijk.
Facelift Range Rover Evoque L538
In 2013 word de Range Rover gefacelift. Er is een nieuwe automaat en er zijn nieuwe features, opties en extra’s die je kunt bestellen. Bijzonder is het ‘Active Driveline’ op de 4WD-modellen. Dit systeem wordt gemaakt door GKN Driveline. Het bijzondere is dat dit AWD-systeem werkt vanaf de transmissie. Het systeem is efficiënter en effectiever dan het oude Haldex-systeem. Verder waren er nieuwe kleuren, uitvoeringen en velgen leverbaar. Qua motoren veranderde er aanvankelijk niet veel: er was een diesel met 150 en 180 pk, plus de EcoBoost met 240 pk.
Cabrio
De meest bijzondere toevoeging kwam in 2019 in de vorm van de Range Rover Evoque Convertible. Cabrio’s worden telkens minder populair omdat iedereen een crossover wilt. Met deze auto hoef je niet te kiezen. De kap laat zich elektrische bedienen. Volgens Land Rover was de carrosseriestijfheid prima in orde. Je kon de auto bestellen met alle motoren, zij het enkel met vierwielaandrijving. Goedkoop was de Evoque Convertible niet. De luxe en sportieve HSE Dynamic moest zelfs 93 mille kosten, de goedkoopste diesel (TD4 Dynamic) was alsnog 72 mille.
In 2018 wordt de Evoque Coupé uit productie gehaald. Ondanks de beste bedoelingen is het model absoluut niet populair. De Cabrio mag het uitzingen tot 2019. Daarna wordt ook dat model bedankt voor zijn diensten. In 2020 is het namelijk tijd voor een nieuwe generatie van de Range Rover Evoque, de ‘L551’.
Tweede generatie Range Rover Evoque (L551)
De L551 Range Rover Evoque staat op het PTA-platform. Dat is op zijn beurt weer een doornontwikkeling van het D8-platform, wat weer een evolutie is van het Ford EUCD platform. Qua afmetingen zijn de verschillen erg klein, wel groeide de wielbasis ietsje en is het nieuwe model wat hoger. De nadruk komt iets minder op vierwielaandrijving te liggen en er zijn nu ook meer benzinemotoren.
Het begint aanvankelijk met de P200 met 200 pk, maar een P160 met 160 pk driecilinder volgt in 2020. De P250 heeft (uiteraard) 250 pk en de P300 heet de 300 pk sterke Ingenium motor die we ook kennen uit de F-Type. In 2020 wordt een P300e aan de range toegevoegd. Deze combineert de 1.5 driecilinder turbo met een elektromotor. Op de accu kun je 66 km ver rijden volgens de WLTP. Qua diesels is er keuze uit de D150, D180 en de D240. De P165 en D150 hebben standaard voorwielaandrijving.