De Range Rover is de ultieme luxe SUV.
Niet de eerste, wel de beste. De Range Rover is een waar icoon te noemen. Het idee voor een luxere Land Rover dateert al van vele tientallen jaren gelden. De Land Rover was in zijn eigen genre een groot succes. Er was veel behoefte aan een voertuig dat overal voor ingezet kon worden en bijna overal kon komen. Particulieren, boeren, het leger, de brandweer: de klassieke Land Rover was een veelzijdig stuk gereedschap.
Inhoudsopgave
British Leyland
Al eind jaren ’50 was British Leyland met het idee om een auto boven de bestaande Land Rover te positioneren. Deze moest groter en luxer zijn dan de toenmalige Land Rovers. De eerste prototypes waren alsnog vrij rudimentair. Op het frame van een Defender bouwde men een stationwagon. Het idee werd afgeschoten.
In de tussentijd waren Amerikaanse merken als Ford en Jeep op de proppen gekomen met de Bronco en Wagoneer. Voor de ingenieurs was de Bronco op het gebied van comfort de benchmark en de Wagoneer meer op het gebied van praktisch gemak en luxe.
Van de Bronco werd het idee van schroefveren (in plaats van bladveren) overgenomen. Die werden gemonteerd op een 100 inch wielbasis chassis van een Land Rover. Het resultaat was het Velar prototype.
Eerste generatie Range Rover
De Range Rover kreeg een voornaam koetswerk (van aluminium) en kreeg een V8 met een inhoud van 3.5 liter. Het vierwielaandrijvingssysteem was vrij prijzig, maar de ontwikkelingskosten konden gedeeld worden met een militair project dat Rover net had binnengehaald.
De Range Rover kwam in 1970 op de markt. De vergelijking met de Jeep Wagoneer wordt veel gemaakt, maar de Range Rover was iets kleiner en aanzienlijk verfijnder, zowel op als naast het asfalt. Aanvankelijk was de auto er alleen als driedeurs, een vijfdeurs volgt pas in de jaren ’80.
Vogue
Ook verscheen in de jaren ’80 de Range Rover Vogue. Het bleek dat de klanten het niet luxe genoeg kon zijn. In 1982 werd een automatische transmissie aangeboden. Omdat de V8 op sommige markten vrij prijzig is, wordt er een dieselmotor aangeboden (van VM Motori). De originele Range Rover zou het tot 1995 volhouden, intussen stond de tweede generatie al klaar.
Tweede generatie Range Rover (P38A)
Met de Range Rover P38A nam de auto afstand van het ietwat ruige karakter van zijn voorganger. De tweede generatie was aanzienlijk groter en veel luxer. Items als Conolly leder en navigatie waren mogelijk. Het koetswerk was voornaam en statig en de motoren nog groter (en dorstiger). Er was een 4.0 V8 met 190 pk en een 4.6 V8 met 228 pk.
BMW diesel
De dieselmotor was nu een zes-in-lijn van BMW, bekend uit de 525tds. Deze generatie was slechts van 1994 tot 2002 in productie. Hoewel de P38A op alle vlakken veel moderner is dan zijn voorganger, is de basis min of meer gelijk. Er zijn dus voldoende bedrijven die een oud jaren ’70 of ’80 Range Rover-chassis pakken en daar een moderne P38A-body opzetten. Zo kun je rondrijden met klassieker-status terwijl je een modernere auto ervaart.
Derde generatie Range Rover (L322)
De Range Rover van de L332-generatie is het ware huzarenstukje van BMW en Rover geweest. De samenwerking tussen de Duitsers en de Britten was dikwijls hopeloos, maar met de New Mini en de Range Rover werd een schoolvoorbeeld gegeven van wat Britse flair met Duitse techniek kan bewerkstelligen. De L322 was voorzien van een motor van BMW (4.4 V8 of een 2.9 commonrail diesel) en maakte gebruik van het elektronische systeem van een 5 Serie (E39). Zonde voor BMW is dat ze al Rover en Land Rover hadden verlaten en er dus niet van konden genieten.
Verhuizing naar Ford
In 2000 werd Rover aan de Phoenix Group verkocht, terwijl Land Rover naar Ford ging. Het was dan ook Ford dat de ontwikkeling van dit type Range Rover afrondde.
Daardoor werd de L322 langzaam maar zeker voorzien van meer producten uit de Ford-familie. De BMW 4.4 V8 werd vervangen door een 4.4 V8 van Jaguar en bijgestaan door een 4.2 supercharged V8, ook van Jaguar. In 2007 werd eindelijk de inmiddels verouderde 2.9 diesel van BMW vervangen door een 3.6 TDV8. De motoren werden alsmaar groter en de uitrusting werd alsmaar luxer. De Vogue was niet meer het luxemodel, daarboven kwam nog een Vogue SE en een Autobiography. De V8 motoren werden vervangen door een 5.0 V8, 5.0 Supercharged V8 en een 4.4 TDV8 diesel. De Range Rover L322 bleef tot 2012 in productie.
Vierde generatie Range Rover (L405)
Daarna was de beurt aan de vierde generatie Range Rover, de L405. Het model was een enorme sprong voorwaarts op veel manieren. Ten eerste was de L405 veel lichter. Dat kwam door het gebruik van een aluminium spaceframe. In tegenstelling tot de vorige generatie had de Range Rover nu een zelfdragend koetswerk, in plaats van een ladderchassis. Afhankelijk per uitvoering kon het zo’n 400 kilogram schelen. Ook nieuw: je kan de Range Rover als LWB bestellen.
Motoren
Aangezien de motoren van de Range Rover nog vrij nieuw waren, werden deze meegenomen naar de L405-generatie. Omdat de auto echter veel lichter was dan voorheen, waren de prestaties aanzienlijk verbeterd en het verbruik behoorlijk gedaald. In Nederland kun je de Range Rover krijgen met een 5.0 Supercharged V8 of een trio diesels: 3.0 TDV6, 3.0 SDV65 en 4.4 SDV8.
Facelift
In 2017 wordt de L405-generatie gefacelift. De belangrijkste toevoeging is een plug-in hybride. Deze ‘P400e’ combineert een 2.0 Ingenium viercilinder met elektromotor. Daarmee wordt de Range Rover in Nederland aanzienlijk betaalbaarder. Ondanks dat het model op leeftijd begint te raken, investeert Jaguar Land Rover in nieuwe motoren, waaronder een zes-in-lijn dieselmotor (D300, D350) en een zes-in-lijn benzinemotor (P400 MHEV).
Vijfde generatie Range Rover (L460)
In 2022 verschijnt een compleet nieuwe Range Rover op het toneel. Die lijkt veel op zijn voorganger, maar staat op het kersverse Modular Longitudinal Architecture. De grootste verandering op designgebied zijn de verticale achterlichten. Verder is het vooral evolutie. Je kunt wederom kiezen voor een LWB en voor het eerst is ook een derde zitrij een optie.
Motoren
De instapversie van de vijfde Range Rover is een mild hybrid zes-in-lijn met 400 pk. Daarna volgen twee plug-in hybrides met 440 en 510 pk. De topversie beschikt over een 530 pk sterke 4,4 liter V8 van BMW. Land Rover denkt echter ook aan de toekomst: een volledig elektrische versie staat op de planning.
Meer lezen?
De laatste artikelen over de Range Rover bekijk je hieronder.