De Porsche Taycan Cross Turismo is eigenlijk hoe de Taycan hoort te zijn.
Uiteraard was het Tesla dat als eerste bewees dat een grote, praktische en dure elektrische auto ook commercieel interessant kan zijn. Daar zit op zich wel een logische gedachte achter. In het non-premium middenklasse segment is de concurrentie moordend. Daar zijn de technische gegevens, prijsstelling en uitrusting van groot belang. Om compleet nieuwe technieken in die klasse te lanceren is bijzonder lastig. Daarom heeft Tesla ook eerst gekozen voor de Model S voordat de Model 3 kwam.
Bij Porsche ligt dat iets anders, want die doen niet aan ‘middenklasse’ en ‘non-premium’. Een elektrische sportsedan past wat dat betreft uitstekend bij het sportwagenmerk dat al geruime tijd vooral crossovers als de Macan en Cayenne maakt. De Porsche Panamera bewijst dat een praktische Porsche ook wel degelijke commercieel interessant kan zijn. De Porsche Taycan komt in 2019 op de markt, na een hele lange tijd wachten. De Porsche Taycan is op sommige punten revolutionair, maar loopt bij introductie al achter op de veel oudere Tesla Model S.
Inhoudsopgave
Mission E Cross Turismo
Een groot nadeel van de Porsche Taycan is dat het eigenlijk geen praktische auto is. De ruimte op de achterbank is nauwelijks toereikend. De bagageruimte is erg klein en misschien nog wel erger, de achterklep is bijzonder klein. Dus ondanks het bizar hoge gewicht is de Taycan bijna meer een elektrische sportwagen dan een praktische sportsedan. Gelukkig zag Porsche dat zelf ook al aankomen.
Al in 2018 werd de Porsche Mission E Cross Turismo geïntroduceerd. Dit was een iets hogere versie met stoerdere bumpers misschien el belangrijker, een langer doorlopende daklijn én grotere rijhoogte. Echter, bij de introductie van de Taycan was er nog geen praktische variant te vinden. Die kwam pas in 2019 op de markt onder de naam Porsche Taycan Cross Turismo. Het idee was letterlijk dat van de Mission E Cross Turismo.
Porsche Taycan Cross Turismo
De twee zijn zeer aan elkaar gewaagd qua cijfers, maar er zijn verschillen. Zo is de Porsche Taycan Cross Turismo 11 millimeter langer dan het reguliere model. Ook is de Cross Turismo uiteraard 3 centimeter hoger. Opmerkelijk genoeg is alles cosmetisch, want de rijhoogte is in beide gevallen identiek.
De Porsche Taycan Cross Turismo is bij introductie leverbaar in 4 verschillende uitvoeringen, die allemaal hetzelfde accupakket hebben. Dat is bij de reguliere uitvoeringen óók het geval. Toch is de line-up niet helemaal hetzelfde. Een groot verschil is dat er wél een Taycan sedan met achterwielaandrijving is, maar dat is niet mogelijk bij de Taycan Cross Turismo. Dit verklaart ook meteen het grote prijsverschil in aanschafprijs. De goedkoopste Taycan heb je voor iets minder dan 90 mille in euro’s, de Cross Turismo is meer dan 10.000 euro goedkoper.
Instappers
Het gamma begint bij de Porsche Taycan 4 Cross Turismo. Dit is de uitvoering die uniek is voor de Cross-versie. Een groot verschil met de Taycan sedan is het aantal motoren, de Taycan 4 heeft er namelijk 2. Eentje op de vooras en eentje op de achteras. Gezamenlijk zijn ze goed voor 476 pk en 500 Nm aan koppel. Daarmee kun je in 5,1 seconden naar de 100 km/u sprinten, terwijl de topsnelheid is begrensd op 220 km/u. Alsnog sneller dan eerste generatie Porsche Cayenne Diesel. De actieradius voor de instapper is het beste van alle Cross Turismo’s: 456 km.
Een stap hoger staat de Taycan 4S Cross Turismo. Deze kost dik 16 mille méér dan de instapper. Ook de 4S heeft vierwielaandrijving, zij het met sterkere motoren. De 4S heeft namelijk 571 pk en 650 Nm tot zijn beschikking. Daarmee sprint je in 4,1 tellen naar de 100 km/u en kun je een topsnelheid van 240 km/u halen. Dat zijn al meer Porsche-waardige prestaties. De actieradius is 452 km.
Turbo-modellen
De Porsche Taycan Turbo Cross Turismo is een flinke stap, mede doordat deze 40 mille duurder is dan de Taycan 4S. Qua prestaties krijg je wel waar voor je geld. De elektromotoren zijn nu goed voor maar liefst 680 pk en 850 Nm. Daarmee is een 0-100 km.u-sprint van 3,3 seconden mogelijk. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Maar tot de 250 km/u kun je met hele serieuze 911’s goed mee komen. De Turbo heeft overigens ook een rijkere standaarduitrusting dan de 4S, dus je krijgt niet alleen meer prestaties voor 40 mille. De actieradius bedraagt 452 km.
Dat is met het topmodel helemaal het geval. De Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo heeft de reguliere Turbo als basis en kost nog eens 33 mille meer. Een enorm verschil, terwijl de verschillen op papier minder groot lijken te zijn. De motoren persen er nu 761 pk en 1.050 Nm uit. Daardoor katapulteert de Turbo S in 3,3 seconden naar de 100 km/u. De actieradius is 419 km. Dus toch een echte Porsche?
Meer lezen over de Porsche Taycan Cross Turismo?
Hieronder een overzicht van de meest recente artikelen over de Porsche Taycan Cross Turismo.