Functionele luxe volgens de Duitsers. De Porsche Panamera is dat en meer.
Dankzij modellen als de Boxster, 996 en Cayenne heeft Porsche zich weten te transformeren van kleine sportwagenbouwer met ernstige financiële problemen, tot het wonderkind van de Duitse economie. En dat alles in relatief korte tijd. Deze uitbreiding smaakte Porsche naar meer.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Panamera (970)
Het resultaat was de Porsche Panamera, een luxe, eh… ja, wat was het eigenlijk? Men sprak van een sedan, maar de Panamera heeft een vijfde deur, waardoor het technisch gezien een hatchback is. De daklijn loopt relatief lang door, waardoor de achterzijde juist vrij stijl afloopt. Het is geen fraai aanzicht. Maar er zit wel degelijk logica achter. Porsche baas Wendelin Wiedeking stond erop dat de Panamera voldoende hoofdruimte bood voor volwassenen achterin. De auto moest per se als sedan te gebruiken zijn. Het initiële Panamera-ontwerp was veel fraaier met een mooie aflopende daklijn, maar was dus niet praktisch genoeg voor Wiedeking.
Panamera Turbo
Omdat de Cayenne de Porsche-puristen inmiddels al had overtuigd, was de Panamera minder controversieel. De auto maakte zijn debuut op de Shanghai Motor Show in 2009. Niet veel later werd ook de productie opgestart. De Panamera was in een beperkt aantal smaakjes verkrijgbaar. Het begon met de Panamera S, met een 4.8 liter V8 uit de Porsche Cayenne, goed voor 400 pk. Deze werd zelfs geleverd met een handbak, alhoewel de meeste klanten voor de automaat gingen. De Panamera Turbo (500 pk) heeft altijd een automaat. Je kunt de Turbo eenvoudig herkennen aan de spoiler die uitklapt op hogere snelheid. Over hogere snelheden gesproken, de Panamera Turbo kan 303 km/u per halen.
Instapmodel
De eerste Panamera’s werd in Nederland in 2009 geleverd. Een enorm succes was het niet: de Cayenne was populairder. Ook was de Panamera vrij prijzig. In 2011 kwamen er daarom een groot aantal betaalbaardere modellen bij. Het benzine-instapmodel was de Panamera (zonder toevoeging), die was voorzien van een 3.6 V6. De versie met achterwielaandrijving kon je standaard met een handbak bestellen, de Panamera 4 had een automaat. Een Panamera S Hybrid combineerde een Audi S4-motor met een elektromotor.
Panamera Diesel
Opmerkelijker was de Porsche Panamera Diesel, wederom met een Audi-motor. De 3.0 TDI leverde 250 pk en 550 Nm. In de Cayenne was deze motor niet al te indrukwekkend, maar in de Panamera Diesel kon je 242 km/u halen en in 6,8 seconden naar de 100 km/u sprinten. Qua verbruik moest 1 op 15 tot de mogelijkheden behoren. Combineer dat met de 80 liter tank en je kunt 1.200 kilometer in je Porsche Panamera rijden. In de Panamera Turbo S was dat onmogelijk. Deze kwam ook in 2011 en had een 550 pk sterke V8 in het vooronder. Om het hogere verbruik te compenseren, heeft deze een tankinhoud van 100 liter. Vanaf 2012 was het niet meer mogelijk om een handbak te bestellen.
Facelift
Bij de facelift in 2013 werd het design iets strakgetrokken. De Panamera S E-Hybrid volgde de gewone Hybrid op. De basis was nog steeds een V6 compressor, maar nu met een elektromotor én accupakket, waardoor je zelfs even elektrisch kunt rijden. De Panamera S en Panamera 4S hebben beide een V6 met twee turbo’s. Dit is overigens een ‘echte’ Porsche-motor, geen Audi-unit. Wil je een atmosferische V8, dan ben je aangewezen op de Panamera GTS met 440 pk. De Panamera Turbo (520 pk) en Turbo S (570 pk) stonden aan de bovenkant van het gamma. Die laatste twee plus de Panamera 4S kon je nu ook bestellen als Executive, met een langere wielbasis en meer ruimte voor de inzittenden. De Panamera Diesel kreeg in 2014 een 300 pk sterke V6 diesel, maar werd in 2015 alweer uit het programma gehaald. De Panamera zou tot 2017 in productie blijven.
Tweede generatie Panamera (971)
In dat jaar vindt Porsche het tijd voor de tweede generatie Panamera (971). Waar de vorige Panamera zijn eigen platform heeft, staat de nieuwe op het MSB-platform. Het is overigens wel grotendeels door Porsche ontwikkeld. Naast de Panamera staat de nieuwe Bentley Continental GT ook op deze bodemplaat.
Audi-motoren
Dit betekent dat ook de motoren minder uniek zijn. De vorige Panamera had twee Audi-motoren, de nieuwe generatie deelt al zijn blokken met andere producten van de Volkswagen Groep. De Panamera en Panamera 4 hebben een 3.0 V6 turbo van Audi (340 pk). De Panamera 4S mag het doen met een 2.9 biturbo V6 (440 pk). De Turbo heeft een 4.0 V8 die we ook kennen uit bijvoorbeeld de Audi RS6.
Panamera e-Hybrid
Uiteraard zijn er ook een paar aparte smaakjes, zoals de Panamera e-Hybrid, wederom een plug-in hybride. Porsche probeert het nog heel even met de Panamera 4S Diesel, welke is voorzien van een 435 pk sterke V8 turbodiesel. Dankzij het Volkswagen Dieselgate-schandaal en veranderende attitude tegenover de diesel schrapt Porsche deze uitvoering in 2018.
Panamera Sport Turismo
In 2017 word de range wel uitgebreid met de Sport Turismo, een stationwagon versie in plaats van een liftback. Ondanks de moeite die Porsche heeft gedaan is de behaalde winst niet enorm: de kofferruimte is slechts 50 liter groter. Het is dus vooral een stijl-dingetje. Het nieuwe topmodel voor beide varianten is de Panamera Turbo S E-Hybrid, die een 4.0 V8 biturbo koppelt aan een enorme elektromotor. Het resultaat is een systeemvermogen van 660 pk. Ook een Executive (met lange wielbasis) komt de gelederen versterken. De laatste wijzigingen van de 971 pre facelift komen in 2019. De Panamera GTS komt erbij, die weliswaar onder de Turbo is gepositioneerd, maar dezelfde motor levert. Ook wordt de 10 Years Edition voor de Panamera 4 en 4 E-Hybrid geïntroduceerd, een model om het tienjarig jubileum van de Panamera te vieren.
Facelift
In 2020 krijgt de Panamera een bescheiden facelift. De optische wijzigingen zijn minimaal, maar qua motorengamma verandert er wel het nodige. De Panamera 4 E-Hybrid maakt plaats voor de 4S E-Hybrid met 560 pk en de Turbo wordt vervangen door een Turbo S met 630. Daarnaast krijgt de GTS 20 pk extra en krijgt het instapmodel een biturbo V6. Iets later volgt de absolute topversie: de Turbo S E-Hybrid, die nu een systeemvermogen heeft van maar liefst 700 pk.
Porsche Panamera artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Porsche Panamera.