De Porsche Cayman is de ideale sportwagen, maar dan zonder 911 op de bips.
Porsche heeft een lange historie als het aankomt op relatief betaalbare sportwagens met gesloten dak. De Porsche 924, 944 en 968 hebben jarenlang Porsche geholpen aan acceptabele verkoopcijfers op de momenten dat het niet zo wilde vlotten met de stokoude 911 en overgecompliceerde 928. Ondanks de verschillende namen waren de 924, 944 en 968 in technisch opzicht nauw aan elkaar verbonden. Daarnaast waren ze ook relatief prijzig om te produceren.
Inhoudsopgave
Boxster
In 1996 kwam de Porsche Boxster op de markt die de 968 verving. De Boxster had geen viercilinder lijnmotor, maar een midscheeps geplaatst zescilinder boxermotor. De Boxster kwam midden tijdens de roadster-revival van de jaren ’90 op de markt en was uiteraard een roadster. Het dak dat je kan openen was het belangrijkste aan de gehele auto, in eerste instantie.
Eerste generatie Porsche Cayman (987C)
Met de tweede generatie van de Porsche Boxster (987) zag Porsche wél markt voor een dichte variant. De eerste generatie Porsche Cayman komt in 2005 op de markt. In de herfst van dat jaar staat de auto ook in de Nederlandse showrooms. In eerste instantie wordt alleen de Porsche Cayman S geleverd. Wat met name opmerkelijk is: Porsche positioneert de auto boven de Boxster. Normaal gesproken is de cabrio-versie duurder dan de roadster, maar bij de Cayman is het precies andersom. De Porsche Cayman heeft wel ietsje meer vermogen, om zo de hogere prijs te rechtvaardigen. Groot zijn de verschillen niet.
Cayman en Cayman S Sport
De Cayman komt in eerste instantie als ’S’. Deze heeft een 3.4 boxermotor met 295 pk, terwijl de Boxster S een 3.2 liter motor heeft met 280 pk. De Cayman S is ook ietsje lichter en heeft een stijvere carrosserie. Dientengevolge is de Cayman sneller dan de Boxster en is de wegligging ook iets beter. Een instap-Cayman (zonder S) arriveert een jaartje later in 2006. Deze heeft een 2.7 liter motor met 245 pk. Het voorlopige topmodel is de Cayman S Sport Edition. Deze heeft dankzij een sportuitlaat zelfs 303 pk. Er zijn er 700 van gebouwd.
Subtiele facelift
De gehele Porsche 987-lijn werd in 2009 voorzien van een facelift. De wijzigingen waren vrij bescheiden: bumpers, wielen, koplampen en achterlichten waren iets strakgetrokken. De basis Cayman had nu een 2.9 liter motor en de Cayman S behield de 3.4 liter motor, maar dan nu met directe injectie. Het vermogen steeg aanzienlijk.
De Cayman had 265 pk, de Cayman S zelfs 325 pk, 10 pk meer dan de gelijkwaardige Boxster uit dezelfde motoren wist te halen. Ook nieuw was de transmissie. De handgeschakelde zesbak bleef, maar de conventionele automaat werd vervangen door een PDK, een automaat met dubbele koppeling. In dit geval was de automaat sneller dan de handbak, iets wat tegenwoordig een gegeven is.
Cayman R
De gaafste Cayman van deze generatie is de Cayman R. Deze kwam in 2011 op de markt. Het was de snelste Cayman tot dat moment. De motor was goed voor 330 pk. Het gewicht juist ietsje lager. Je kon kiezen tussen de handbak of PDK. De topsnelheid van de handbak was hoger (282 tegen 280 km/u), maar de 0-100 acceleratietijd van de PDK was sneller (4,9 tegen 5 seconden).
Tweede generatie Porsche Cayman (981C)
In 2013 verscheen de compleet nieuwe Porsche Cayman. Het model was veel volwassener en met name fraaier geworden. In eerste instantie kon je kiezen uit de Cayman (275 pk) of Cayman S (325 pk), beide met een direct ingespoten zescilinder boxermotor. In 2014 krijgt de Cayman voor het eerst een GTS-variant. Deze is gebaseerd op de S, maar heeft dan net een beetje meer pit en uitrusting. Zo levert de motor nu 340 pk. In 2015 verschijnt de Cayman GT4, de eerste GT-versie van een Cayman. Deze heeft een compleet andere voorwielophanging. De motor is de 3.8 liter zescilinder uit de Porsche 911 Carrera S.
Porsche 718 Cayman
Een ware cultuurschok vindt plaats in 2016. Dan worden de Boxster en Cayman vernieuwd en samengevoegd tot één model: de 718. De namen Cayman en Boxster blijven wel behouden om zo de roadster en coupé te onderscheiden. Maar daar houdt het grote nieuws niet op. Ze hebben nu allemaal dezelfde motoren en vermogensopgaven. Ook is de Cayman nu ietsje goedkoper dan de Boxster. De kunstmatige manier om de Cayman hoger in de markt te positioneren was geen succes.
Turbotorretjes
Maar het grootste verschil moet wel de motor zijn. De nieuwe generatie (982) heeft namelijk geen atmosferische zescilinder meer, maar viercilinder boxermotoren met turbo. Deze klinken compleet anders: als een opgevoerde pepermolen. Wel zijn er twee grote voordelen. Het verbruik ligt aanzienlijk lager, alhoewel dat de gemiddelde klant niet zoveel uit zal maken. Wel is het zo dat de nieuwe Cayman sneller dan ooit is met 300 pk voor de Cayman en 350 pk voor de Cayman S. Voor het eerst is er ook een Cayman T, een puristische uitgevoerde versie, die motorisch verder identiek is aan de instap-Cayman.
In 2019 keert de Cayman GT4 terug, ditmaal met 4.0 zescilinder boxermotor. In 2020 wordt de Porsche 718 Cayman GTS iets aangepast: de opgevoerde bromtol viercilinder wordt vervangen door een iets terug getunede 4.0 zescilinder. Waarschijnlijk ook om de verkoopcijfers iets op te trekken, want de auto slaat vooralsnog niet heel erg aan. Een opvolger laat daarom ook eventjes op zich wachten. Naar het schijnt zal de volgende generatie geheel elektrisch zijn.
Omdat de GT4 blijkbaar nog niet hardcore genoeg is, presenteert Porsche in 2021 een overtreffende trap: de GT4 RS. Deze perst maar liefst 500 pk uit de atmosferische zescilinder. Daarnaast is de RS 35 kg lichter dan de GT4, mede dankzij de carbon voorklep. Dat is ook meteen waar je de GT4 RS aan kunt herkennen. Naast de grote spoiler met zwanenhalssteunen, de louvres in de voorschermen en de luchtinlaten achter de zijruitjes.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Porsche Cayman.