De Porsche Carrera GT is een van de meest a-typische Porsches.
Supercars en Porsche is een combinatie die minder vaak voorkomt dan je zou denken. Ja, er is een Porsche 911, maar dat is een sportwagen. Soms zijn daar bijzondere snelle, heftige en puristische versies van, maar het blijven snelle versies van sportwagens, niet direct supercars. Met de Porsche Carrera GT was dat anders.
Inhoudsopgave
Porsche 959
De Porsche 959 in de jaren ’80 was de eerste poging tot een supercar en meteen een hele goede. Destijds werd de auto geboren als homologatiemodel voor het Group B rallykampioenschap. Nog voordat de auto klaar was, was het al over en uit met dit bijzondere kampioenschap waarbij er bijna geen technologische (en financiële) limieten leken te zijn. De Porsche 959 werd uiteindelijk gebruikt voor Paris-Dakar rallyraids en als 961 maakte de auto ook furore in de racerij, waaronder de 24 uur van Le Mans.
Ook op de straat maakte de Porsche 959 diepe indruk. De auto was voorzien van enorm veel technologische vondsten, waaronder een biturbo set-up, vierwielaandrijving, holle spaken in de velgen en bandendruksensoren. In de jaren ’80! Veel innovaties die debuteerden bij de Porsche 959 zagen we jaren later terug op de 911’s. Je zou kunnen zeggen dat de 959 de blauwdruk zou worden van de latere Porsche 911 Turbo’s.
LMP2000-project
De opvolger van de 959 was een compleet ander type auto. Desondanks was de origine wel identiek: een idee voor de motorsport dat geen doorgang kon vinden zoals dat oorspronkelijk bedoeld was. Bij de 959 kwam dat door het opheffen van Group B. In het geval van de Carrera GT was het een gestrand LMP2000-project van Porsche.
Dit project was weer een doorontwikkeling van het mislukte Formule 1-project begin jaren ’90. Initieel was het de bedoeling dat de nieuwe LMP-auto van Porsche een zescilinder turbomotor zou krijgen, maar de temperatuurhuishouding zou te complex zijn en te veel gewicht in de schaal brengen. Daarom werd er gekozen voor een 3.5 V10, waarvan de basis dus al gelegd was.
Cayenne
Het project zou wederom een stille dood sterven. Porsche stond er destijds nog niet heel erg florissant voor. Alle engineers voor het 9R3-project werden toegewezen om de Porsche Cayenne te gaan ontwikkelen. Daarnaast was Audi ook bezig met een Le Mans-racer, de R8.
Porsche Carrera GT Concept
Om toch nog een beetje loon naar werken te krijgen werd de motor gebruikt in de Porsche Carrera GT Concept. Deze werd in 2000 op de Salon van Parijs geïntroduceerd. De auto werd ontworpen onder leiding van Harm Lagaay. De Carrera GT was laag, breed en lang. Dankzij de middenmotor-lay-out deed de auto denken aan de 550 Spyder en Boxster. De Carrera GT was echter veel serieuzer. Ook dankzij de motor, want de V10 werd vergroot tot 5.5 liter en was in conceptversie goed voor 550 pk!
Productieversie
Normaal gesproken worden de productieversies van de auto’s iets geknepen om zo te kunnen voldoen aan alle geldende regels om zo’n auto op kenteken te krijgen. Maar bij Porsche deed men het tegenovergestelde. De productieversie die in 2002 verscheen had namelijk een grotere V10 (5.7 liter) met meer vermogen (612 pk). Veel technieken kwamen rechtstreeks uit de racerij. Niet alleen de motor, maar ook het chassis dat eigenlijk een soort doorontwikkeling was van de 911 GT1. Het geheel werd opgetrokken uit CFRP: met koolstofvezel versterkt plastic. De Porsche Carrera GT was niet alleen bijzonder licht, maar ook erg stijf.
Prestaties
De prestaties waren bijzonder spectaculair. De achterwielaangedreven auto kon de 100 km/u in 3,9 bereiken en de topsnelheid was 330 km/u. Daarvoor moest je overigens wel je best doen. De Porsche Carrera GT heeft namelijk een handgeschakelde zesbak met keramische koppeling die weliswaar nauwelijks slijt, maar zich erg lastig laat bedienen. Die topsnelheid was overigens een bescheiden opgave, voldoende eigenaren en journalisten hebben er hogere snelheden mee gehaald.
Kleuren en productiecijfers
De eigenaren hadden overigens vrij weinig keuze qua kleuren: rood, zwart, geel, zilver en grijs waren de enige mogelijkheden. Mocht je een Porsche Carrera GT tegenkomen in een andere (originele) kleur, dan is het een later exemplaar. Toen was het tegen flinke meerprijs wel mogelijk om een andere kleur te kiezen.
Het was in eerste instantie de bedoeling om 500 exemplaren te bouwen. Gezien de enorme vraag naar de auto verhoogde Porsche dat aantal bijna direct naar 1.000 stuks. Later wilde Porsche het bijstellen naar 1.500 stuks, iets dat niet lukte. De airbags voldeden niet meer aan een nieuwe restrictie, waardoor Porsche na 1.270 exemplaren de productie moest staken.
Old school
Waar sommige snelle Porsches redelijk makkelijk te besturen zijn op de limiet, is de Carrera GT nog een old school-supercar. De auto was niet voorzien van een hoop veiligheidssystemen. Het was een raceauto met kentekenplaten. Dat zorgde er ook voor dat menigeen zich vergiste in de auto en zijn Waterloo vond in een greppel of vangrail. De Porsche Carrera GT is daarmee niet alleen qua verhaal en geluid een raszuivere supercar, maar ook dankzij de lugubere mystiek die erom heen hangt.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Porsche Carrera GT.