De Porsche Boxster is stiekem de leukere en betere 911.
In de autoindustrie zijn er van die modellen die hun makers hebben gered van de ondergang. Een noodlijdend bedrijf dat een kassucces nodig had en wel heel snel. Denk aan de Peugeot 205, de Aston Martin DB7 of de Chrysler Voyager. Ondanks dat Porsche tegenwoordig een van de meest succesvolle en winstgevende bedrijven is, ging het niet altijd even goed.
Inhoudsopgave
Verouderd
In de jaren ’90 had het merk te kampen met flinke productiekosten en een relatief weinig omzet door lage verkoopcijfers. Logisch, want de auto’s waren in basis erg verouderd. De 928 stond al sinds 1978 in de showrooms en de Porsche 911 was een doorontwikkeling. Ook de instapper van Porsche, de 968, was stiekem een zwaar gefacelifte Porsche 944, die op zijn beurt weer een herziene Porsche 924 was. Om geld in het laatje te krijgen bouwde Porsche de Mercedes-Benz 500 E en daarna de Audi RS2. Maar dat waren noodoplossingen, er moest structureel iets veranderen.
Roadster-revival
Er moest een kleiner model komen. Eentje onder de 911. Nu was daar de 968, maar die basis was te oud. Daarbij was een krappe coupé met viercilinder motor waar 130.000 gulden je voor moest betalen niet bepaald een gunstige propositie. De Mazda MX-5 had onlangs gezorgd voor een behoorlijke roadster-revival. Veel merken gingen aan de slag om zo snel mogelijk een betaalbare roadster in de showrooms te hebben staan. Porsche zag aan de bovenkant van dit segment ruimte.
Boxster Concept
Het eerste teken van leven was de Porsche Boxster Concept. Deze concept car werd op de Detroit Motor Show in 1993 onthuld. De auto was een hoedtik naar de legendarische 550 Roadster. De Boxster was laag, breed en was voorzien van een zogenaamde middenmotor: het blok lag achter de stoelen, maar voor de achteras. De productieversie van deze auto moest komen. Om te zorgen dat Porsche zo’n grootschalige productie goed aan kon, werd de hulp van Toyota ingeroepen. Er moest natuurlijk wél geld in het laatje komen voor Porsche.
Porsche Boxster (986)
De productieversie van de Boxster (986) arriveerde in 1996. De Boxster was nog altijd een fraaie sportwagen, maar aanzienlijk minder bruut dan de concept. Dat gold ook voor de motor. Dat was namelijk een watergekoelde 2.5 zescilinder boxer met een uiterst bescheiden 204 pk bij 6.000 toeren en 245 Nm bij 4.500 toeren. Het geluid was echter briljant, de rijeigenschappen waren dat ook. Alle Porsche-sensaties, maar dan wat minder heftig.
Om een idee te krijgen: een top van 240 km/u en een 0-100 km/u sprinttijd van 6,9 tellen waren nét genoeg om snel te zijn. De automaat was aanzienlijk langzamer. Met name door de briljante wegligging bleef de roep om meer vermogen aanwezig.
Boxster S
In 1999 kwam Porsche hen tegemoet met de Porsche Boxster S, deze had een 3.2 liter motor met 252 pk onder de kap. Ook de standaard Boxster kreeg een upgrade: van 204 naar 220 pk. In 2002 werd de eerste generatie Boxster (986) gefacelift. Het standaardmodel had nu 228 pk, de Boxster S leverde nu 260 pk. Er was heel beperkt een Boxster S 550 Spyder leverbaar. Dit was een speciaal model met 266 pk.
Tweede generatie Boxster (987)
Ondanks alle verbeteringen, werd de Boxster alsnog vaak gezien als een iets te lieve auto. Ook was er maar één reden om een Boxster te kopen: je kon geen 911 betalen. Helemaal waar is dit niet, want de midden-motor layout is in basis superieur aan de 911-layout, met de motor achter de achteras. De tweede generatie Boxster (987) was een stuk serieuzer, de basis was gelijk aan de 986, maar motor, interieur en koetswerk zijn afwijkend. Qua styling, maar ook qua performance. De instap-Boxster had een 2.7 motor met 240 pk, de Boxster S 3.2 zescilinder had maar liefst 280 pk.
In 2006 steeg dat respectievelijk naar 245 pk en 295 pk. Niet geheel ontoevallig dezelfde waarden als de Cayman, wat in feit een Boxster Coupé is. De Boxster 987 werd gefacelift in 2009. De standaard Boxster kreeg een 2.9 motor, goed voor 255 pk. De Boxster S was goed voor 310 pk en er was een nieuw topmodel, de Boxster Spyder met een tentkapje in plaats van een goed functionerend dak.
Derde generatie Porsche Boxster (981)
De eerste écht nieuwe Boxster was de 981 en die verscheen in 2012. De Boxster groeide een klein beetje. Het exterieurdesign was nu nog wat serieuzer en fraaier, minder ‘911 Light’ en meer een eigen model. Qua motoren ging Porsche verder. De instap-Boxster had 265 pk, de Boxster S zelfs 315 pk. Er was een nieuw subtop-model, de Boxster GTS, goed voor 330 pk uit de 3.4 zescilinder. De Boxster Spyder was in feite een 911 Roadster: dus het chassis van een Boxster maar de 3.8 motor uit de Carrera S.
Porsche 718 Boxster (982)
De Boxster werd gefacelift in 2016. Daarbij gebeurden er een paar dingen. De auto zag er moderner uit. Belangrijker nieuws waren de motoren: dat waren nu viercilinder turbo’s. Het nadeel was de veel mindere geluidsproductie. Er waren wel voordelen. De meest basale 718 heeft al 300 pk uit een 2.0, de 718 Boxster S heeft 350 pk uit een 2.5 liter. Later komt er een Boxster GTS met zelfs 365 pk.
Terugkeer zescilinders
In 2019 komen er twee Boxsters voor de puristen. In maart van 2019 arriveert de 718 Boxster T, deze heeft de standaard motor, maar is sportiever afgesteld met grotere wielen, een strakker chassis en minder rijke basisuitrusting. De tweede is de 718 Boxster Spyder, met 4.0 zescilinder. Deze motor is in feite de 992 zescilinder, maar dan zonder de turbo’s en met een liter meer slagvolume. Daarmee komt er gelukkig toch weer een atmosferische zescilinder in de auto te liggen. Maar er is meer goed nieuws: de 718 Boxster GTS 4.0 vervangt de gewone GTS. De viercilinder turbo is nu vervangen door een 4.0 zescilinder, zij het iets minder potent dan in de Spyder. Toch, met 400 pk is er geen enkele reden tot klagen.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Porsche Boxster.