De Taycan: een elektrische sportsedan, maar dan volgens Porsche.
Ieder merk vult de overgang naar elektrische auto’s op zijn eigen manier in. Er komen nieuwe automerken die zich enkel en alleen richten op elektrische auto’s (Rivian, Tesla en dergelijke) en traditionele merken die een grote ommezwaai moeten maken. Porsche is zo’n merk. Ondanks dat het Ferdinand Porsche met de Lohner-Porsche een pionier was op het gebied van elektrificatie, was de auto geen groot succes. Logisch, aangezien het concept automobiel toen nog heel erg jong was. Het eerste volledig elektrische productiemodel Porsche zou pas ruim een eeuw later komen in de vorm van de Taycan.
Inhoudsopgave
Hybrides
Porsche is een merk dat actief is in de hogere regionen van de markt. Auto’s met grotere motoren die meer uitstoten dus. Nu valt er in het geval van de Porsche 911 en Boxster iets voor te zeggen: dat zijn sportwagens die niet dag en nacht rijden, maar bij de Cayenne ligt dat natuurlijk anders. Mede daardoor wordt er op basis van de Cayenne geoefend met hybridetechniek. Een paar jaar later zijn de E-Hybrids op basis van de Panamera en Cayenne aan de beurt: plug-in hybrides om het verbruik nog verder te drukken.
Mission E
Maar de eerste volledig elektrische Porsche zou nog even op zich laten wachten. In 2015 onthult Porsche de Mission E concept car. De Mission E moet een rechtstreekse ‘Tesla-killer’ van Porsche worden. De Tesla Model S is op dat moment al een paar jaar in productie en maakt furore als auto waarmee je daadwerkelijk afstanden kunt afleggen. Daarnaast zijn de prestaties ook niet verkeerd.
De Mission E heeft twee motoren: eentje op de vooras en eentje op de achteras. De motor op de vooras dreef beide voorwielen aan, de motor op de achteras de achterwielen. Qua gecombineerd vermogen leveren de motoren zo’n 600 pk. Daarmee moest het mogelijk zijn om in 3,5 seconden naar de 100 km/u te sprinten. De topsnelheid van de Mission E is meer dan 250 km/u. Het meest indrukwekkend is echter de sprinttijd van 0-200 km/u: 12 seconden. Belangrijk voor een elektrische auto is de actieradius: volgens Porsche bedraagt deze minimaal 500 km.
Ontwikkeling
Vervolgens gebeurde er een hele tijd niets. Een fabrikant heeft altijd even de tijd nodig om een concept car te vertalen naar een productieauto. Normaal gesproken duurt dat altijd een een jaartje of twee, drie. De Mission-E was redelijk ‘productierijp’, zoals ze dat noemen. Op de wielen, suïcide deuren en het interieur na, althans.
Mission E Cross Turismo
In plaats van een productiemodel van de Mission-E, komt er eerst een variant op de conceptversie: de Mission E Cross Turismo. Er zijn twee belangrijke afwijkingen ten opzichte van de gewone Mission-E. Ten eerste staat de Cross Turismo behoorlijk wat hoger op de poten. Het is geen SUV, maar een soort ‘Allroad’-variant. Een andere feature is de vijfde deur. De auto diende als voorbeeld om te tonen wat Porsche nog meer met het Mission-E idee kon doen. De auto maakte zijn debuut op de Salon van Genève in 2018. In dat jaar werd ook bevestigd dat de Mission E Cross Turismo in productie zou gaan. Het zou wel even duren voordat dat model aan de range kon worden toegevoegd. Met name omdat de Mission E zelf nog niet eens productie was.
Taycan
In de zomer van 2018 bevestigt Porsche de officiële naam van de Mission E: Taycan. Ook doet Porsche wat informatie uit de doeken. De auto haalt 500 km op een tank, volgens de NEDC. Ook zijn de prestatiecijfers niet op het niveau van een Tesla. Kortom, het lijkt in eerste instantie een teleurstelling te worden.
Taycan Turbo S
In 2020 gaat de Taycan dan eindelijk in productie. Aanvankelijk zijn er twee modellen, waarvan de Taycan Turbo S het topmodel is. Deze beschikt over maximaal 750 pk en 1.050 Nm. Hiermee is het mogelijk in van 0-100 km/u in 2,8 seconden te sprinten. De topsnelheid bedraagt 260 km/u. Afhankelijk van de specificatie kun je volgens de WLTP zo’n 400 km rijden op een accu. Niet zo snel als een Model S, maar er is wel een verschil. De Taycan moet het namelijk onder alle omstandigheden halen, keer op keer. Terwijl je bij Tesla de boel moet laten afkoelen en maar een paar gebruik kan maken van de ‘ludicrous mode’.
Nordschleife
Dat zien we ook op de Nordschleife, waar Porsche met de Taycan Turbo S het ronderecord pakt voor elektrische sedans. Tesla probeert met een speciaal getunede ‘Model S Plaid’ de tijd te ‘slopen’, maar het lukt uiteindelijk niet. De Model S Plaid is overigens niet in productie, terwijl de Taycan Turbo S dat wel is.
Taycan Turbo zonder S
Naast de Porsche Taycan Turbo S, is er ook een Taycan Turbo, zonder S. Deze heeft maximaal 680 pk en 850 Nm. Net als de waarden voor de Taycan Turbo S zijn deze opgaven via de zogenaamde ‘overboost’-modus. Zonder overboost hebben beide modellen altijd 625 pk. De Turbo is ook iets minder rijk aangekleed als de Turbo S.
Taycan 4S
Voor wie een Turbo (S) teveel van het goede vindt, is er een Taycan 4S. Een groot verschil is de prijs: terwijl de Taycan Turbo S dicht bij de twee ton in de buurt komt, is de Taycan 4S 109.000 euro. Qua prestaties is het nog altijd dik voor elkaar. Met 530 pk en 640 Nm kom je niets te kort. Nog een voordeel is het gewicht: de 4S weegt dik 150 kg minder dan een Turbo-derivaat. Als het gaat om prestaties, valt er eveneens weinig te klagen: 0-100 km/u in 4 seconden en een top van 250 km/u zijn uitstekend. Volgens de WLTP haal je 330 tot 400 km op een tank. Wil je meer, kun je de Performance Battery Plus-optie bestellen. Dan heb je een klein beetje meer vermogen, maar voornamelijk een betere actieradius, tot wel 460 km.
Instap-Taycan
Een kleine anderhalf jaar na de introductie van de Porsche Taycan volgt de instapper. De Taycan zonder enige toevoegingen dus. In tegenstelling tot de snellere versies heeft de instap-Taycan alleen een elektromotor op de achteras en heeft de auto derhalve geen vierwielaandrijving. Met 408 pk in overboost-modus is het desondanks niet behelpen. Het 79,2 kWh accupakket maakt een actieradius van 431 km mogelijk. Dat kan eventueel nog verhoogd worden met het optionele Performance Battery Plus-pakket. Met een prijskaartje van €87.200 is deze versie ruim de helft goedkoper dan de Turbo S.
Porsche Taycan Cross Turismo
In 2021 komt er een tweede carrosserievariant van de Taycan, die al was aangekondigd in de vorm van de eerdergenoemde Mission E Cross Turismo. Niet verrassend heet deze auto de <a href="http://<!– wp:paragraph –> <p>In 2021 is komt er een tweede carrosserievariant van de Taycan, die al was aangekondigd in de vorm van de eerdergenoemde Mission E Cross Turismo. Niet verrassend heet deze auto de Taycan Cross Turismo. Het is in feite de stationwagen-versie van de Taycan, maar dan met een ruige look á la Audi Allroad. De Cross Turismo is in grotendeels dezelfde uitvoeringen te krijgen, maar de achterwielaangedreven instapversie wordt overgeslagen.</p> Taycan Cross Turismo. Het is in feite de stationwagen-versie van de Taycan, maar dan met een ruige look á la Audi Allroad. De Cross Turismo is in grotendeels dezelfde uitvoeringen te krijgen, maar de achterwielaangedreven instapversie wordt overgeslagen.
Porsche Taycan GTS
Eind 2021 volgt er alsnog een ‘normale’ stationwagen-variant van de Taycan: de Taycan Sport Turismo. Een dergelijke uitvoering kenden we ook al van de Panamera. Met de Sport Turismo lanceert Porsche ook meteen een nieuwe uitvoering: de GTS. Dit is dus de sportieve versie die tussen de 4S en de Turbo gepositioneerd is. Met 598 pk zit de GTS ook qua vermogen tussen deze twee modellen in. Met 504 km volgens de WLTP-cyclus is de GTS de versie met de grootste range.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Porsche Taycan.