De Porsche Macan is de populairste Porsche van dit moment.
Wat doe je na een groot succes? Inderdaad, je gaat het uitmelken. Porsche was al lekker bezig met de Cayenne. De impact van die auto kan bijna niet onderschat worden. Porsche was behoorlijk op sterven na dood. Natuurlijk, de Boxster en 996 hebben het merk uit het slop getrokken, maar dankzij de Cayenne kon Porsche uitgroeien tot het enorm succesvolle merk dat het vandaag de dag is. Het leek daarom redelijk logisch dat Porsche meer cross-overs op de markt zou brengen.
Inhoudsopgave
Porsche Cayenne
Dat duurde wel eventjes. Eerst gaf Porsche voorrang aan een sportieve limousine, de Panamera. Toen kwam de tweede generatie Cayenne en pas daarna was het tijd voor een tweede cross-over van Porsche. Het is een bekend gegeven dat de Porsche Macan techniek deelt met de Audi Q5. De verschillen tussen die twee auto’s zijn echter enorm groot. De Porsche-ingenieurs waren niet onder de indruk van de rijkwaliteiten van de Q5 en veranderden zo wat alles.
Introductie
De Macan heeft een uniek koetswerk, unieke ophanging en grotendeels eigen motoren en transmissies. Waar er bij de Touareg en Cayenne veel zichtbare en onzichtbare overeenkomsten zijn, is dat bij de Macan veel minder het geval. De Macan wordt in 2013 onthuld aan het grote publiek op de Tokyo Motor Show. In 2014 kwam de Porsche Macan (95B) op de markt, ook in Nederland.
In eerste instantie is de Porsche Macan te kopen in drie smaakjes. De instapper is de Macan S, voorzien van een 3.0 V6 turbomotor met 340 pk en 460 Nm. Dit is geen Audi- of VW-motor, maar een echte Porsche-motor met een enorme boring (96 mm) en kleine slag (69 mm). De Macan S heeft een zeventraps PDK-automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving.
Macan Turbo
De Macan Turbo is het topmodel. De motor is in dit geval een 3.6 liter turbo, met 400 pk en 550 Nm. Wederom is het een zogenaamde overvierkante motor met een grotere boring (97 mm) dan slag (83 mm). Het voordeel is dat deze motoren makkelijker toeren maken en directer reageren. Wel is het verbruik wat hoger. Over een hoger verbruik gesproken: de Macan Turbo is logischerwijs dorstiger dan de Macan S. Echter, om dat verschil te compenseren heeft de Macan Turbo een tien liter grotere brandstoftank.
Macan Diesel
Als je die logica aanhoudt zou je kunnen raden dat de Macan Diesel de kleinste brandstoftank heeft en dat klopt ook. De Macan Diesel heeft wél een Audi-motor, we kunnen de turbodiesel ook uit diverse Audi’s en Porsches. In de Macan is de motor goed voor 258 pk en 650 Nm.
Macan GTS
Naast deze drie smaakjes komen er later drie versies van de Macan bij. Begin 2016 komt de Macan GTS. Deze is gebaseerd op de Macan S, maar dan net een tandje sportiever, sneller, sterker en scherper. Met 340 pk is deze versie ook rap genoeg.
Basis-Macan
Belangrijker is de toevoeging van een basis-Macan in de lente van 2016. Deze krijgt geen toevoeging. De motor is een 2.0 viercilinder turbo, afkomstig van Audi, die hem ook in de Q5 gebruikt. In de Macan is de motor goed voor 252 pk en 370 Nm. Daarmee is de Macan net vlot te noemen: de 0-100 km/u-sprint duurt 6,7 tellen en de topsnelheid is 229 km/u.
Performance Package
Aan de andere kant van het spectrum is daar in 2017 de Macan Turbo Performance Package, die om onverklaarbare reden geen Macan Turbo S genoemd kan worden. In dit geval is de motor opgeschroefd tot 440 pk en 600 Nm. Het is de snelste Macan: 0-100 km/u duurt slechts 4,4 seconden en de topsnelheid is 272 km/u.
Facelift
In 2018 wordt de Porsche Macan gefacelift. De auto is inmiddels uitgegroeid tot het populairste model van Porsche en de instapversie is weer de belangrijkste versie. Voor de puristen is het een hard gelag: de populairste Porsche is een cross-over met viercilinder motor. Met de facelift gaat Porsche relatief voorzichtig te werk. De voorzijde wordt subtiel strakgetrokken. Je kan in dit geval aan de achterzijde het beste zien dat je met de facelift-versie van doen hebt.
Nieuwe zescilinders
In eerste instantie komt in Nederland alleen de Macan-instapper op de markt. Pas in 2019 worden de Macan S en Macan Turbo toegevoegd. De Macan S heeft nu een 3.0 V6 met enkele turbo (354 pk), de Turbo een 2.9 V6 met dubbele turbo (440 pk). Belangrijker is dat het nu langeslag-motoren zijn. In 2020 wordt de Macan instapper aangepast en krijgt deze een 245 pk sterke viercilinder. Diesels keren niet meer terug.
Porsche Macan GTS
Leuker nieuws is dat de Macan GTS wel weer terugkeert. Deze heeft geen opgevoerde Macan S-motor, maar een teruggetuned Turbo-blok, goed voor 380 pk en 520 Nm. De Porsche Macan blijft zo nog een tijdje de meest populaire Porsche. De toekomst voor het model laat zich wat lastig bepalen. Porsche is voornemens om de auto nog een tijdje te blijven aanbieden met de huidige motoren, terwijl een elektrische variant op latere termijn moet volgen. Volgens de laatste berichten wordt de nieuwe Macan geheel elektrisch en wordt de huidige voor de liefhebber daarnaast nog aangeboden.
Porsche Macan artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Porsche Macan.