De redder van de Porsche-sportwagen is een SUV: de Porsche Cayenne.
Tegenwoordig kennen we Porsche allemaal als een winst- en toonaangevend bedrijf. Dat is niet altijd zo geweest. Natuurlijk hebben ze met de 911 altijd een auto gebouwd die in zijn segment erg populair was, maar begin jaren ’90 zag het er niet goed uit voor de Züffenhausers.
Inhoudsopgave
Vierdeurs Porsches
Er zijn meerdere reddingen geweest voor Porsche. De eerste was de Boxster. Met hulp van Toyota (op het gebied van productiemanagement) kon Porsche tegen concurrerende prijzen een winstgevende sportauto aanbieden. Maar op enkel sportauto’s kon Porsche niet overleven. Porsche heeft wel vaker gekeken naar de mogelijkheden voor een vierdeursauto op basis van bijvoorbeeld de 928 en 911, maar verder dan een paar studiemodellen en prototypes kwam men niet.
Eerste generatie Cayenne (955)
Cultuurshock
Wel voorzag Porsche een grote, groeiende markt voor SUV’s en cross-overs. Dat is één ding, maar de uitvoering is een tweede. Ontwikkelen is simpelweg erg kostbaar. Daarom werkte men samen met Volkswagen. VW kon de auto namelijk gebruiken voor zichzelf (Touareg) en uiteraard voor Audi (Q7). De Porsche Cayenne werd onthuld in 2002 en was een ware cultuurshock. Niet alleen was het de eerste vijfdeurs Porsche, bijzonder fraai was ‘ie ook niet te noemen.
Cayenne S en Turbo
Dat uiterlijk is eenvoudig te verklaren. De Cayenne moest ruim, praktisch en handig zijn. Dan zit je vast aan bepaalde vormen en afmetingen. Voor wie de Touareg erin herkent: dat klopt, je kunt zelfs de deuren uitwisselen, alhoewel de handgrepen iets anders zijn. De Cayenne werd in eerste instantie geleverd met twee V8-motoren van 4,5 liter: de Cayenne S (345 pk) en de Cayenne Turbo (450 pk). De Cayenne S werd vanaf 2003 standaard voorzien van een handgeschakelde zesbak, alhoewel de meeste S’en een automaat hebben.
Instapper en Turbo S
In 2003 kwam er ook een Cayenne zonder toevoeging. Deze ‘instapper’ heeft een Volkswagen VR6 onder de kap, met 250 pk. Ook hier was er keuze uit een automaat of zelf schakelen. De Cayenne bleek een enorm succes. Wereldwijd was de auto niet aan te slepen en ondanks solide verkoopcijfers van de Boxster en 911 werd de Cayenne al snel het bestverkochte model. In 2006 ziet de Cayenne Turbo S het levenslicht, met een 521 pk sterke V8 in het vooronder.
Alhoewel de Cayenne ook in Nederland een populaire auto was, vielen de verkoopcijfers best mee. In 2004 werden er een kleine 350 van verkocht. In totaal zijn er zo’n 1.000 exemplaren van de Cayenne 955 verkocht.
Cayenne (957)
De Cayenne 957 kwam in 2007. De naam impliceert dat het een nieuw model is, maar het is eigenlijk een flinke facelift. De Cayenne S heeft nu een 4.8 motor met 385 pk, de Cayenne Turbo heeft ook een V8, maar dankzij twee turbo’s levert die nu 500 pk.
Cayenne GTS
Nieuw is de Cayenne GTS, een model voor wie de Turbo net iets te gek is en de S te braaf. De GTS heeft de meeste sportieve hardware van de Turbo, maar de motor is een licht gekietelde, 405 pk sterke V8 afgeleid van de S. Bijzonder is dat ook de GTS met een handbak en zelfs met schroefveren is te bestellen. In 2008 arriveert de overtreffende trap van de Turbo, de 550 pk sterke Cayenne Turbo S. Voor wie juist een Cayenne zoekt die heel erg bescheiden is, biedt Porsche de Cayenne Diesel aan. Deze heeft een vrij modale 3.0 V6 van Audi met 240 pk en 550 Nm tot zijn beschikking. Deze Cayenne is een van de langzaamste Porsches ooit gebouwd: van 0-100 km/u duurt 8,3 seconden en bij 214 km/u is de gang eruit.
Tweede generatie Cayenne (958)
De tweede generatie Porsche Cayenne (958) staat in 2010 klaar. Qua styling zet Porsche grote stappen. De Cayenne is aanzienlijk strakker, ranker en slanker dan voorheen. Ondanks dat is de Cayenne wel ruimer en groter geworden. Dat doet Porsche met een paar handige design trucjes: de achterlichten zijn breder, de vooruit licht vlakker, de achterzijde eveneens en de koplampen zijn minder groot. Wel is de nieuwe generatie aanzienlijk lichter.
Cayenne Turbo
Het instapmodel (de Cayenne zonder toevoeging) heeft nog altijd een 3.6 motor, zij het nu met 300 pk. De Cayenne S met V8 heeft nu directe brandstofinjectie en levert 400 pk. Het topmodel is de Cayenne Turbo met 500 pk. Voor het eerst is er een Cayenne Hybrid. De basis is een 3.0 V6 met mechanische compressor (uit de Audi S4 B8). De Cayenne S met V6 diesel (en 250 pk) volgt in 2011.
Cayenne GTS
In 2012 maakt de Cayenne GTS zijn rentree. Deze heeft een V8 met 420 pk en 515 Nm. Voor wie vooral heel erg veel trekkracht wil hebben: de Cayenne S Diesel heeft een 4.2 liter grote V8 biturbodiesel met 385 pk en maar liefst 850 Nm. Eveneens nieuw voor 2012 is de Cayenne Turbo S, die een hoog vermogen (550 pk) aan een veel draaimoment (750 Nm) weet te koppelen.
Facelift
In 2014 wordt de Cayenne 958 gefacelift. Het grootste verschil zijn de achterlichten: die zijn nu veel strakker. De Cayenne ‘zonder iets’ is er slechts een jaartje, de Cayenne S heeft nu een biturbo V6. Het belangrijkste nieuws is de Cayenne S E-Hybrid. Dit is een doorontwikkeling van de Cayenne Hybrid. De basis is gelijk, een V6 compressor motor van Audi. Het is nu echter een plug-in hybride, waarmee het zelfs mogelijk is langere tijd puur en alleen elektrisch te rijden.
Cayenne Turbo S
Voor de snelwegtijgers zijn er twee diesels. De Cayenne Turbo S heeft nu 570 pk. Qua verkoopcijfers doet de Cayenne S E-Hybrid het bijzonder goed in Nederland. In 2015 worden er meer dan 1.300 Cayennes verkocht, waarvan het gros een PHEV is. Nadat er geen fiscale voordelen meer zijn voor de Cayenne, zakken de verkopen in Nederland ook een beetje in.
Derde generatie Cayenne (536)
Gelukkig staat in 2017 de derde generatie Cayenne klaar. Deze staat op het MLB-platform. Eerst deelde de Cayenne alleen zijn techniek met de Touareg. Tegenwoordig zijn de Audi Q7, Audi Q8, Bentley Bentayga, Lamborghini Urus, Volkswagen Touareg en Cayenne allemaal elkaar verwant. Bijzonder is de Cayenne Turbo S E-Hybrid. Dat is niet alleen een potentieel erg schone Cayenne, maar ook de snelste Cayenne ooit gebouwd. De SUV sprint in slechts 3,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u.
Coupé
Met de Cayenne was Porsche er vroeg bij op de SUV-markt, maar in de niche van de coupé-SUV’s waren ze aanmerkelijk later. De Cayenne Coupé wordt namelijk pas in 2019 geïntroduceerd als concurrent voor de BMW X6 en Mercedes GLE, die al veel langer op de markt zijn. Naast de aflopende daklijn is ook de kont anders vormgegeven en zijn de spatborden wat breder.
Turbo GT
Voor het eerst brengt Porsche met de Turbo GT een spectaculair topmodel naar de Cayenne. Het is de overtreffende trap en één van de meest snelle SUV’s van het moment.
Grappig genoeg is het niet de krachtigste variant. De Turbo GT levert 640 pk, terwijl de Turbo S E Hybrid maar liefst 680 pk eruit perst. Maar de Turbo GT heeft als voordeel geen zware batterijen mee te hoeven zeulen. En dus gaat de Turbo GT de hybride Turbo S voorbij qua rijeigenschappen.
De Porsche Cayenne Turbo GT accelereert in 3,3 seconden naar honderd kilometer per uur. De topsnelheid ligt op 300 km/u. Dat de Porsche meer kan dan hard rechtdoor rijden bewijst de recordtijd op de Nürburgring Nordschleife. Daar reed de super SUV een tijd van 7:38.9.
Facelift
In 2023 is het de hoogste tijd voor een facelift van de Cayenne. Deze is voor Porsche-begrippen behoorlijk ingrijpend. Qua exterieur behelst de facelift nieuwe koplampen, een nieuwe voorbumper en nieuwe achterlichten in de stijl van de 992.
Bij een facelift moet je de aanpassingen aan het interieur meestal met een vergrootglas zoeken, maar niet in dit geval. Het interieur is flink op de schop gegooid. Het dashboard is nu in lijn met de Porsche Taycan, met twee schermen die verzonken zijn in het dashboard.
Qua motoren is er ook het nodige gewijzigd. De Cayenne S krijgt de 4.0 V8 biturbo, in plaats van de 2.9 V6 biturbo. Ook is er een nieuwe Cayenne E-Hybrid met 470 pk. Daarnaast komt er nog een Cayenne S E-Hybrid en een Cayenne Turbo E-Hybrid, waarmee je de keuze hebt uit drie plug-in hybrides. De topversie is wederom de Turbo GT, die nu goed is voor 659 pk.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Porsche Cayenne.