De Porsche 997 is de opvolger van de controversiële 996.
De Porsche 996 was voor velen een grote cultuurschok, maar voor Porsche zelf was het een goede keuze. De auto’s waren goedkoper om te bouwen en konden zich veel beter meten met de concurrentie. Dat niet alleen, ze verkochten ook in veel grotere getale. Uiteindelijk is de omslag een heel goede beslissing geweest.
Inhoudsopgave
Logisch dus dat Porsche met de 997 voort ging borduren op het gedachtegoed van de 996, maar kwam het de liefhebber iets tegemoet. De 997 werd in 2004 onthuld en speciaal voor de fans waren de ronde koplampen weer terug gekeerd! De knipperlichten zaten nu weer in de bumper. Hierdoor lijkt de 997 meer op de 993 dan de 996. Ondanks dat de 997 er anders uitzag, was de basisstructuur gelijk aan de 996. Het interieur was een grote stap voorwaarts en compleet anders dan dat van de 996.
Motoren Porsche 997
In eerste instantie is er enkel keuze uit een 911 Carrera of een 911 Carrera S. De Carrera heeft een 3.6 motor (325 pk) en de Carrera S een 3.8 (355 pk). Je kunt kiezen uit een handgeschakelde zesbak of een automaat, die nu eindelijk ook zes versnellingen heeft. Voor wie snellere 911’s wenst, zijn de Turbo en Turbo S van de 996-generatie nog leverbaar.
In 2005 lanceert Porsche de 911 Cabriolet, die je als Carrera en Carrera S kunt krijgen. Iets later dat verschijnen de versies met vierwielaandrijving. Deze hebben allemaal een afwijkend koetswerk met de bredere heupen. Dat geldt ook voor de Targa, die in tegenstelling tot de 993 en 996 altijd vierwielaandrijving heeft. Ook hier is de 997 Targa een Cabriolet met twee vaste bogen een glazen dak dat open kan.
Nieuwe Turbo én GT3
Dan verschijnen er twee bijzondere versies in 2006: een Porsche 997 Turbo en een 997 GT3. De Turbo is een monster voor de openbare weg dat in alle omstandigheden snel is, de GT3 is de lichtere, heftigere straatversie van de circuit-racers. De 911 Turbo heeft een 3.6 boxermotor, goed voor maar liefst 480 pk en 620 Nm, een flinke stap ten opzichte van de 996 Turbo. Ook hier heb je vierwielaandrijving standaard. Voor het eerst is de Turbo nu leverbaar met een automaat. Deze is sneller dan de versie met handbak. De 997 Turbo is een van de eerste auto’s waarbij de automaat beter/sneller is dan de handbak. Het is overigens nog een automaat met koppelomvormer.
De 911 GT3 heeft een 3.6 Mezger met 415 pk en 405 Nm en moet het hebben van toeren. Dat wil niet zeggen dat het een langzame auto is, met een topsnelheid van 310 km/u. Op de sprint is de Turbo echter (veel) sneller. Iets later arriveert de 911 GT3 RS, die wederom iets meer hardcore is dan de gewone GT3. Ook heeft deze de bredere heupen en een grotere achtervleugel, plus een kaler interieur. In 2007 combineert Porsche de motor van de Turbo met het chassis van de GT3 in de vorm van de GT2. Met een vermogen van 530 pk is het een bloedsnelle auto, met een top van 329 km/u. De combinatie van 670 Nm en een leeggewicht van 1.415 kg zorgen ervoor dat er op de tussensprint nauwelijks snellere auto’s zijn.
Facelift Porsche 997
In 2008 krijgt de Porsche 911 een facelift. De wijzigingen zijn zoals gebruikelijk vrij subtiel. De Achterlichten zijn nu LEDs. Porsche begon met de 997-generatie serieus met het uitbreiden van het aantal modellen. De Carrera heeft nu 345 pk, de Carrera S is goed voor 385 pk. In 2009 verschijnt de nieuwe 997 GT3, met 435 pk. De GT3 RS komt iets later en heeft voor het eerst iets meer vermogen: 450 pk. De 911 Turbo heeft nu standaard 500 pk. Bijzonder is de transmissie: een 911 heeft nu een handgeschakelde zesbak of een PDK, een automaat met dubbele koppeling.
De Porsche 911 Sport Classic is een speciale uitvoering van Porsche Exclusive. Deze heeft een bijzonder bruin interieur, dubble-bouble dak, Fuchs-velgen, ducktail spoiler, donker koplampen en racestrepen. De basis is de Carrera met power-kit, waardoor je 408 pk hebt. De Sport Classic is bijzonder prijzig, maar de hardware zien we terug op de Carrera GTS. Dit is een stapje tussen de Carrera S en de GT3. Deze kun je met handbak of automaat krijgen, coupé of cabriolet. Er is nu ook een Targa 4S. Tenslotte voegt Porsche de 911 Turbo S aan het gamma toe, om zo de Nissan GT-R van repliek te dienen die gezien kan worden als een rechtstreekse aanval. De 911 Turbo S is er als Coupé en Cabriolet, ook nu kun je kiezen uit een PDK of handbak. Kortom, smaakjes te over.
Ultieme versies van de Porsche 997
Maar daar zijn we er nog niet, want er zijn twee ultieme smaakjes. De eerste is de GT3 RS 4.0, met een 500 pk sterke 4.0 liter Mezger motor en voor velen de ultieme 997 en misschien wel de ultieme 911. Aan de andere kant is daar de 911 GT2 RS (een non-RS versie is er niet).
De 911 GT2 RS heeft 620 pk en 700 Nm, achterwielaandrijving en een handbak. Het gewicht is een relatief bescheiden 1.345 kg. De eerste 997, de reguliere Carrera en Carrera S gaan in 2011 uit productie en worden opgevolgd door de Porsche 911 van de 991-generatie. De exotische varianten blijven nog eventjes in productie.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Porsche 997.