De Porsche 996 is de meest controversiële 911 ooit gebouwd. En wellicht ook de beste.
Het probleem met puristen is dat ze problemen hebben met verandering. Het nadeel met puristen is dat je toko er niet op kan draaien. Porsche bevond zich in zwaar weer begin jaren ’90. De modellen raakten ernstig verouderd en nieuwe auto’s ontwikkelen is erg prijzig. Porsche moest echter wel, want niet alleen verkochten de 968, 928 en 993 matig, ze waren ook nog eens peperduur om te produceren. Daarom gooiden de Duitsers alles om halverwege de jaren ’90. Met behulp van Toyota verbeterde Porsche zijn productiemethodes. Ook stapte Porsche in op de nieuwe Roadster-hype van de jaren ’90 met een betaalbare tweezits Roadster, de Boxster.
Inhoudsopgave
Overeenkomsten Porsche 996 en Boxster
De Boxster was voor een gedeelte een blauwdruk van de 911. Het idee was door een goedkoper model te lanceren en dan daarop een duurder model te baseren. Tot de voorportieren zijn ze min of meer identiek aan elkaar. De beruchte koplampen waren geen ongeluk, maar bewust zo gekozen. Daarmee had Porsche koplamp-units waarin alle verlichting was ondergebracht. Dit was goedkoper en eenvoudiger om te produceren. De voorkant van de 996 was dus een Boxster (986 voor kenners), de achterzijde was de nieuw ontwikkelde achteras van de 993.
Maar het grootste verschil tussen de 993 en 996 is de motor. Nog altijd is het een zescilinder boxermotor, maar deze is nu vloeistofgekoeld in plaats van luchtgekoeld. Voor de puristen een schande, alhoewel het vooral heel erg bijzonder is dat Porsche zo lang nog heeft kunnen vast houden aan het oude recept. Dankzij waterkoeling kon Porsche de motor stiller, schoner, efficiënter en krachtiger maken. De 996 heeft een 3.4 motor die 300 pk en 370 Nm levert. De zesbak is afkomstig uit de 993, zij het aangepast. De automaat is een vijftraps Tiptronic S.
Extra varianten Porsche 996
In 1998 komen er een hoop varianten bij, de Carrera 4 (met vierwielaandrijving) en een Carrera Cabriolet. Voor het eerst in de historie van de 911 heeft deze een kap die uit zichzelf helemaal weg klapt, je hoeft niet meer te zeulen met een afdekkap. De Cabriolet is er als Carrera 2 en Carrera 4. De Carrera 4 kan nu voor het eerst met automaat besteld worden.
De Porsche 911 GT3 komt in 1999 op de markt. Het is een extra sportieve variant, maar niet een turbo. De auto lijkt meer op de RS-modellen van weleer. De GT3 heeft een ander type motor, de Mezger uit de 911 GT1, maar dan zonder de turbo’s. In dit geval is het blok goed voor 360 pk en een topsnelheid van 302 km/u. Het is de eerste GT3 in de geschiedenis en herkenbaar aan de bijzondere achterspoiler.
911 Turbo, met nieuwe neus en bips
In 2000 verschijnt de Porsche 911 Turbo van de 996-generatie. Deze heeft ook de Mezger motor, maar dan met twee turbo’s. Het maximum vermogen is 420 pk, waarmee je 305 km/u kunt halen. Serieuze snelheden voor een 911. De 911 Turbo ziet er ook afwijkend uit, met een uniek front, andere koplampen, een bredere body en andere achterlichten.
Nog heftiger is de Porsche 911 GT2. Dat is nu geen lichtgewicht homologatiespecial meer, maar het topmodel van de 996-reeks. De motor, uit de Turbo maar dan krachtiger, levert maar liefst 462 pk. Het is in feite een iets lichtere 911 Turbo met enkel en alleen achterwielaandrijving.
Facelift Porsche 996
In 2001 krijgt de Porsche 996 een flinke facelift. Er waren nogal wat 996-eigenaren die vonden dat hun dure 911 te veel leek op de goedkope Boxster. Daarom kregen alle 911’s een nieuwe neus met de 996 Turbo koplampen, unieke voorbumper en andere achterbumper. Ook verscheen er een nieuwe variant: de Carrera 4S.
Deze heeft ook de Turbo heupen en Turbo achterlichten, maar de Carrera motor. Die motor is nu een 3.6 liter met 320 pk. Ook keert de Targa terug. Net als bij de 993 is de 996 Targa gebaseerd op de Cabriolet, maar dan met twee vaste bogen en een groot glazen dak dat ook hier open kan. De Targa is meer op comfort afgestemd.
Allerlei niches
Voor de sportievere automobilist komen nu de echt leuke uitvoeringen. Zo is vanaf 2003 de Carrera 4S er ook als Cabriolet. De Turbo is er sinds 2004 als cabriolet. De tofste varianten zijn op basis van de Coupé. Zo keert de 996 GT3 terug in 2003, ditmaal met 381 pk. In 2004 gooit Porsche Motorsport er een schepje bovenop met de GT3 RS. Dit zijn rauwe versies met kaal interieur en alles gericht op circuit-prestaties.
Ze zijn altijd wit, maar je kan kiezen uit rode striping en wielen of babyblauwe striping. De GT2 wordt ietsje verbeterd en is nu goed voor 485 pk. Met 75 exemplaren is dat een van de meest zeldzame uitvoeringen van de 996. Ondanks het feit dat Porsche-fans de 996 minder hoog hebben zitten, is het een zeer belangrijke auto geweest voor het merk. Sterker nog, zonder de Boxster-996 combinatie zou Porsche niet hebben kunnen overleven. In commercieel opzicht is het ook een succes, want er zijn er meer dan 175.000 van verkocht.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Porsche 996.