De Porsche 992 is letterlijk de dikste 911 aller tijden.
Porsches evolueren nu eenmaal. Om de paar jaar verandert Porsche een paar dingen aan zijn modellen. In het geval van de Porsche 911 roepen alle puristen moord en brand, terwijl de buitenstaander de zelfde auto ziet. De overgang van de 991 naar de 992-generatie is niet een heel erg grote. In principe is het vrij eenvoudig te verklaren. Porsche gebruikt een platform stiekem twee keer. De 964 en 993 maken gebruik van hetzelfde platform en geraamte.
Inhoudsopgave
De 996 en de 997 zijn ook nauw aan elkaar verwant. Ze hebben een eigen koetswerk, interieur en motoren, maar de basis is grotendeels gelijk. Met de Porsche 991 en 992 is dat ook het geval. De 992 groeit wel een beetje. De 992 is 2 centimeter langer en bijna 5 centimeter breder. Dat komt omdat nu elke 911 een brede achterzijde krijgt. Er is geen slanke Carrera body meer.
Motoren Porsche 992
Er is een een keur aan motoren en uitvoeringen, uiteraard. In eerste instantie lanceert Porsche de 911 Carrera S met PDK-automaat. Deze heeft 450 pk en 530 Nm en is al behoorlijk snel met een top van 308 km/u en een 0-100 km/u tijd van 3.7 seconden. Een paar maanden later lanceert Porsche de 911 Carrera zonder S, die alsnog 385 pk en 450 Nm tot zijn beschikking heeft. Ook hier een PDK met acht versnellingen. Ook komt er in 2019 een 992 Cabriolet. In 2020 komt de handbak voor de Carrera S, voor het eerst niet voor de standaardversie. Een 911 Targa komt in 2020 op de markt.
In 2020 komen er meer snelle smaakjes van de Porsche 992. De 911 Turbo heeft 580 pk en 750 Nm. Die kan in 2,8 seconden naar de 100 km/u sprinten en een top halen van 320 km/u. Echter, niemand heeft het over die uitvoering want net als met de 991 lanceert meteen Porsche meteen de 911 Turbo S en in dit geval is deze echt een klap sterker (en sneller). De 3.7 liter zescilinder boxermotor is goed voor 650 pk en 800 Nm. In combinatie met de enorme sloffen, slimme electronica, vierwielaandrijving en effectieve automaat is de 911 Turbo S zelfs sneller dan sommige bloedsnelle elektrische auto’s.
911 GT3
Het werd eventjes spannend, maar de 911 GT3 keer terug met een atmosferische motor, in dit geval met 510 pk en 470 Nm. Je kan kiezen uit een GT3 met (hangende) spoilers of het Touring Package zonder spoiler. In 2022 lanceert Porsche de GT3 RS, waarbij je echt wel moet houden van spoilers. Het complete koetswerk is eigenlijk afwijkend en staat in het teken van zo veel mogelijk downforce. De vleugel is dan ook echt enorm.
Grappig: de 911 GT3 RS staat hoger in de pikorde dan de GT3, maar toch scoort ‘ie niet op alle punten beter. De 911 GT3 heeft weliswaar 525 pk, maar met 465 Nm juist 5 Nm minder dan de GT3. Op de 0-100 km/u sprint is de GT3 RS weliswaar twee tienden vlotter (3,2 in plaats van 3,4), maar op topsnelheid is de GT3 met 318 km/u veel sneller dan de GT3 RS die slechts 296 km/u haalt. Overigens is de GT3 met handbak nog iets sneller: 320 km/u.
Nieuwe Porsche 992 GTS én Sport Classic
Ondanks dat dit aantal smaakjes meer dan voldoende is, blijft het er niet bij. De GTS keert in 2021 terug. Deze heeft 480 pk en kun je krijgen als coupé, Targa en Cabriolet. Bijzonder is de Sport Classic. Dat is in dit geval een een 911 Turbo met achterwielaandrijving en handbak. De motor is echter ietsje terug-getuned naar 550 pk, maar het is wel degelijk de 3.7 biturbo en niet de 3.0 uit de Carrera’s. Het koppel is echter met 150 Nm teruggeschroefd naar 600 Nm. Dit is gedaan om de handbak te ontzien. Je zou theoretisch de motor zo kunnen chippen naar bizarre waarden, de bak zal het echter niet houden.
De leukste uitvoering is echter de Porsche 911 Carrera T. Deze heeft de eenvoudige 3.0 motor uit de Carrera motor, maar met een sportievere chassis, sportstoelen en de mogelijkheid voor een handbak en achterwiel-besturing, wat niet mogelijk is op de standaard Carrera.
Dakar én ST
Maar het houdt niet op qua uitvoeringen voor de Porsche 992. Porsche heeft de smaak te pakken en lanceert de 911 Dakar. Een iets opgehoogde Carrera GTS 4 met 480 pk. De auto moet een beetje inhaken op de andere offroad supercars die rond die tijd erg in trek zijn.
Er is zelfs een pakket leverbaar waarmee de auto het kleurenschema heeft van de Rothmans 959 Dakar auto’s. De laatste smaak voordat de facelift aangekondigd wordt, is de Carrera ST. Dat is in feite een 911 GT3 RS zonder spoiler-pakket en is aanzienlijk lichter.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Porsche 992.