
De Porsche 991 is de volgende grote stap voor de puristen.
Met elke generatie van de Porsche 911 neemt Porsche iets afstand van de puristen, liefhebbers en historici. Automerken moeten evolueren en hun modellen al helemaal. De tijden veranderen, de consument verandert en misschien wel een vergeten kindje: de concurrentie verandert ook en rap tempo. Soms zijn de stapjes heel erg bescheiden, soms zijn ze erg groot.
Inhoudsopgave
In het geval van de 993 naar de 996 generatie was er een flinke cultuurschok. Van de 996 naar de 997 viel op zich wel mee. De 991 was echter weer een grote stap. Niet voor de neutrale liefhebber althans. Zeker aan de voorzijde leken ze bijkans identiek te zijn. Aan de achterkant waren de achterlichten ietsje platter en dat was het wel, toch? Nou, nee: het zijn compleet andere auto’s.
Afmetingen Porsche 991
Zo is de Porsche 991-generatie een stuk groter: 4,49 meter in plaats van 4,43 meter. De breedte is identiek (1,81 meter), de 991 is wel een paar millimeter lager. Groter verschil is de wielbasis, die maar liefst 10 centimeter groter is. Ook de spoorbreedte voor nam flink voor, terwijl deze achter ietsje afnam. De motor is nog altijd een zescilinder boxer, maar deze is nu iets verder naar de achteras.

Je kan ook zeggen dat de achteras verder naar achteren is geplaatst. Dit was mogelijk dankzij een nieuwe transmissie op de achteras, de zogenaamde transaxle. Ondanks dat de 991 aanzienlijk ruimer is dan de 997 en dus ietsje groter, is de 991 niet zwaarder maar juist wat lichter dan de 997. Een ander groot verschil is de besturing, die nu elektrisch is in plaats van hydraulisch.
Nieuwe motoren
Qua carrosserievarianten begint het uiteraard met een coupé en later een cabriolet. Qua motorvarianten zijn ze allemaal nieuw. Dus geen ouwe Carrera motoren met PMS, IMS en andere issues. De Carrera heeft een 3.4 motor met 350 pk, de Carrera S heeft een 3.8 met 400 pk sterke 3.8 liter. Qua transmissie is de keuze ook nieuw. Het is of een zeventraps PDK automaat met dubbele koppeling of een handgeschakelde zevenbak. Qua prestaties staat de 911 op een enorm hoog peil. De meest eenvoudige gaat al in 4,6 tellen naar de 100 km/u en loopt 287 km/u.
De 991 Turbo verschijnt in 2012. Deze is – uiteraard – sneller dan ooit. In tegenstelling tot vroeger lanceert Porsche automatisch de 911 Turbo (520 pk) en Turbo S (560 pk). Deze zijn in beide gevallen standaard uitgerust met PDK en vierwielaandrijving. Vanaf 2013 kun je beide modellen bestellen als cabriolet.

Nieuwe Porsche 991 GT3 met verrassing
De 911 GT3 komt in 2013 en heeft een 3.8 liter motor met 475 pk. Voor het eerst was de GT3 er alleen met een automatische transmissie. Bijzonder was de meesturende achteras. De basis van de motor is het Carrera-blok, maar dan compleet anders opgebouwd met exotischere materialen. Niet alleen levert de motor in de GT3 meer vermogen, maar kan deze meer toeren draaien.

De Targa keert in 2014 terug, maar is compleet anders. Alsnog is de Targa gebaseerd op de Cabrio. Nu heeft deze echter een rolbeugel met een elektrisch uitneembaar dak. Ruf experimenteerde met een dergelijke beugel al met de 997, Porsche nam het idee over. De uitwerking is wel anders, want dit is de meest complexe en zware constructie mogelijk voor een uitneembaar paneel.

Speciale 911R
In 2015 voegt Porsche de 911 Carrera GTS aan het gamma toe. Ook hier een enorme keuze tussen coupe, cabriolet of Targa, vier- of achterwielaandrijving en automaat of handbak. De GT3 RS met 4.0 zescilinder en 500 pk verschijnt ook in 2015 op de markt. Bijzonder: het is de eerste RS zonder gekke stickers. Wel keren opvallende kleuren als paars en oranje terug. Het meest bijzonder is de 911 R, die combineert de motor van de RS met een eenvoudig koetswerk en nog eenvoudiger interieur. Helemaal apart is de handbak. Investeerders storten zich massaal op de 911 R om ze later met winst te verkopen.

Facelift Porsche 991
Aan het einde van 2015 staar op de IAA de gefacelifte 911 te schitteren. Uiteraard gaat ook deze verandering gepaard met de nodige controverse. De Carrera krijgt namelijk motoren met twee turbo’s. Zowel de Carrera (370 pk) als de Carrera S (420 pk) zijn nu voorzien van drukvulling. Daarmee klinken ze anders dan de oude Carrera’s. Wel is het zo dat Porsche zijn best heeft gedaan om het karakter te laten afwijken van de 911 Turbo. Een Carrera draait nog altijd graag toeren en het koppel komt er vrij geleidelijk in. Wederom is er keuze uit drie koetswerkvarianten. Een GTS met 450 pk komt in 2017. De Turbo blijft de Turbo, zij het nu met 540 pk of 580 pk (Turbo S).

Touring Package
Wil je per se een atmosferische motor, dan moet je je wenden tot de 911 GT3. Deze heeft een 4.0 met 500 pk. Je kunt kiezen uit een versie met spoiler, of het zogenaamde Touring package. Deze heeft geen spoiler en kun je zelfs met handbak krijgen. Inderdaad, net als bij de 911 R. In feite is het een 911 R zonder strepen. Mocht de GT3 TP net even te hoog gegrepen zijn, de 911 Carrera T is gebaseerd op de basis-911 en heeft een paar sportieve opties om net eventjes leuker en specialer te zijn. Zonder dat het meteen een exotische auto wordt.

De 911 GT3 RS komt in 2018 op de markt en heeft maar liefst 520 pk uit zijn atmosferische motor. Deze heb je niet met handbak, alleen met flippers achter het stuurwiel. De alles-overtreffende trap is echter de 911 GT2 RS, net als bij de 997-generatie. De motor is een opgevoerde versie uit de Turbo S, nu goed voor 700 pk en 750 Nm. In tegenstelling tot de Turbo heeft de GT2 RS enkel en alleen achterwielaandrijving. Middels het Weissach Package kun je ‘m nog meer geschikt maken voor het circuit.

Porsche 991 Speedster
De laatste 911 van de 991-generatie is de Speedster. Deze kwam toen de opvolger van de 991, de 992, al in de showrooms stond. Net als bij de 997 is het een 911 met lagere vooruit en is het een tweezitter. De basis is nu een GT3, geen Carrera. Dus een motor met 500 pk die 9.000 toeren kan draaien met een handbak. De laatste 991 liep eind 2019 van de band. In totaal zijn er 233.540 exemplaren van de 991 gemaakt.

Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Porsche 991.