De Porsche 964 is een generatie van de 911. Een legendarische generatie zelfs.
Eigenlijk is het vreemd dat bij Porsches er niet veel eerder generatiecodes werden gebruikt. De 911 is namelijk een type auto dat jarenlang min of meer hetzelfde is gebleven, maar langzaam evolueerde middels technische verbeteringen. Er zijn diverse ‘series’ van A tot en met K en de Turbo-versie kreeg een de typenaam 930. In 1989 maakte Porsche het eenvoudiger met de 964.
Inhoudsopgave
Hoewel ook de 964 eruit zag als al zijn voorgangers, wil dat niet zeggen dat ‘ie identiek was. Volgens Porsche was 85% van het model compleet nieuw. Zo namen we in 1989 afscheid van de harmonica-bumpers ten faveure van moderne in kleur meegespoten bumpers.
Porsche 964 uitvoeringen
Qua uitvoeringen ging het ook wat anders dan voorheen. Er is namelijk geen ‘SC’ meer of een instapper. De 964 was altijd een Carrera. Helemaal bijzonder was dat de auto in 1989 werd geïntroduceerd als Carrera 4. Vierwielaandrijving zagen we bij de bijzonder exotische 959, maar de 911 had het nu ook. De motor was de M64, een 3.6 liter zescilinder-boxer, goed voor 250 pk. De versie met achterwielaandrijving, de Carrera 2, kwam een jaartje later. Ook kon je toen kiezen uit meerdere carrosserievarianten: naast de coupé kwam er een cabriolet én een Targa.
Legendarische RS
Misschien wel de meest legendarische Porsche 964 is de 911 Carrera RS. Deze had niet zozeer meer vermogen, maar was veel lager, lichter en eigenlijk een soort raceauto voor op de weg. Deze variant is nu verreweg het meeste geld waard, Destijds was de RS ongeveer 20 tot 25 mille duurder dan de Carrera 2 en aanzienlijk goedkoper dan de Turbo. Met de gebruikte prijzen van tegenwoordig is dat compleet anders. Overigens is de ene RS niet de andere RS. Er zijn namelijk een paar verschillen. De Britse RS is verreweg het tofst, die is zo kaal en puristisch dat ‘ie geeneens stuurbekrachtiging heeft.
Vervolgens heb je keuze uit een ‘Touring’ of een Leichtbau, waarbij de laatste nog wat lichter en Spartaanser is. De Carrera RS America is eigenlijk een iets sportievere Carrera en niet een hardcore RS. De Carrera RS 3.8 is wellicht de meest tot de verbeelding sprekende. Deze kreeg namelijk de 3.8 liter zescilinder met 300 atmosferische paarden. Deze is qua uiterlijk afwijkend met een enorme spoiler en bodykit, waardoor je nu iets beter ziet dat de RS iets bijzonders is. Er zijn er slechts 90 van gebouwd en tegenwoordig een zeer gewild collectors item. De 911 Speedster, in feite een 911 RS in cabrio-uitvoering kwam ook beschikbaar.
Nog exclusiever
De meest bijzondere RS heet trouwens geen RS, maar is de Carrera 4 Leichtbau. Deze werd in 1993 gebouwd door Porsche Exclusive. Er waren simpelweg wat onderdelen over van de Porsche 953 (een Dakar rallyauto). Daarmee creëerde Porsche Exclusive een bijzondere variant die helemaal kaal en gestript was, maar voorzien van handbak en vierwielaandrijving (uit de 959). De motor is een gekietelde 3.6, nu goed voor 300 pk.
Porsche 964 Turbo
Over Turbo gesproken, er kwam ook een Turbo-variant van de Porsche 964. In eerste instantie was het een ‘moetje’. Porsche wilde zo snel mogelijk een dure 964 Turbo in de showrooms hebben staan. De motor was echter nog niet klaar. Daarom gebruikte men nog eventjes de 3.3 turbo uit de 930. Deze leverde in de 964 Turbo alsnog 320 pk. Dat dit blok goed op te voeren was, bleek wel uit de resultaten van Porsches motorsport-programma en natuurlijk wat de tuners ermee deden. Porsche kon het zelf ook voor de straat auto’s.
De 911 Turbo S kwam in 1992 en was aanzienlijk sterker: 381 pk (toevallig precies 280 kW). Uiteraard deed Porsche niet door simpelweg de druk op te voeren. Er kwamen grotere injectoren en compleet andere (en wildere) nokkenas. In tegenstelling tot de 911 Turbo S van tegenwoordig, was de 964 Turbo S bijzonder kaal uitgerust om zo licht mogelijk mogelijk te zijn. Het was de snelste 911 op het moment en een van de snelste auto’s op de sprint.
Nog dikkere Turbo
In 1993 komt er dan eindelijk een ‘echte’ Porsche 964 Turbo met de geblazen M64-motor. Deze was met 360 pk een stuk krachtiger. Het maximale koppel is met 520 Nm nog altijd bijzonder indrukwekkend. Aan het einde van de productieperiode van de Porsche 911 964 kwamen er een paar bijzondere varianten.
Dat kwam omdat Porsche nog wat Turbo’s ‘over’ had, terwijl de opvolger al op de deur aan het kloppen was (de Porsche 911 van de 993-generatie). Porsche Exclusive ging ermee aan de slag. Projecten als de 911 Turbo S 3.6 (385 pk!), Flachbau’s en een Turbo S Flachbau waren mogelijk. In 1993 neemt de 993 het stokje over.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Porsche 964.