De Porsche 959 is in feite de eerste moderne hypercar zoals we die tegenwoordig gewoon kennen.
Als er twee merken altijd hebben gestreden met elkaar, zonder dat het écht regelrechte concurrenten zijn, dan zijn het Porsche en Ferrari wel. Over het algemeen zit Ferrari net een marktsegment hoger qua prijs. Qua prestaties komt het vaak redelijk overeen, waardoor men de vergelijkingen maakt. De filosofie is ook compleet anders. Enzo Ferrari had altijd als doel om met de verkoop van straatauto’s de raceactiviteiten te kunnen bekostigen. Bij Porsche was het precies andersom. Porsche deed mee aan races om zo straatauto’s te kunnen verkopen.
Inhoudsopgave
En ondanks dat Ferrari zich meer richtte op Formule 1 en Porsche meer op Le Mans, waren de twee geregeld elkaars concurrent. Ferrari racete immers ook in de toerwagenracerij en Porsche heeft ook Formule 1-motoren gebouwd. De concurrentie tussen Porsche en Ferrari was echter nooit heviger dan tussen de Ferrari F40 en de Porsche 959 in de late jaren ’80.
Basis van de 911
De benadering kon echter niet anders zijn. De Ferrari F40 was bijna een raceauto voor de weg: kaal, puur en rauw. De Porsche 959 was het tegenovergestelde. Het idee achter de auto was de Group B-rally competitie. Vandaar dat de auto gebruik maakte van vierwielaandrijving, een Nomex-vloer en kevlar voor de koetswerkpanelen. Ondanks dat de basis min of meer een Porsche 911 was, zag Porsche het als een compleet nieuwe auto. De motor ligt achterin en de ‘greenhouse’ (ramen, dak en stijlen) zijn van een 911, maar verder is bijna eigenlijk alles anders.
Hoogtepunt is natuurlijk de 2.85 liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s. Bijzonder was dat de motor vier kleppen per cilinder had, in plaats van twee. De koppen waren dan ook watergekoeld (luchtgekoeld bij alle 911-modellen tot en met de 993-generatie). De motor was overigens geen opgevoerd en aangepaste 911-motor, maar vertoont meer overeenkomsten met de Le Mans racers zoals de 956 en 962. De turboinstallatie was een sequentiële, om zo over het hele toerengebied vermogen en koppel te hebben. Er was namelijk 450 pk voorhanden en maar liefst 500 Nm. Dat waren dan nog behoorlijk bescheiden opgaven.
Prestaties Porsche 959
De 959 heeft niet alleen heel erg veel vermogen en koppel, maar kon er ook echt wat mee. Dankzij het bijzondere vierwielaandrijvingssysteem kan de 959 het ook goed kwijt. Dit betekende dat je de 100 km/u kon aantikken in minder dan 4 seconden en een topsnelheid kon halen van 315 km/u. De transmissie van een 959 is ook een bijzondere. In feite heeft de 959 namelijk een zesbak, maar het is technisch gezien een vijfbak met een extra ‘gelande’-versnelling. Dat is een kortere overbrenging, ideaal voor als je door het terrein gaat. Het was duidelijk dat de 959 intenties had om deel te nemen aan rally’s.
Dat gebeurde dan ook. In eerste instantie met de Porsche 953, dat was een 911 met het aandrijfsysteem van een 959. Die 953 diende ook als een soort ontwikkelingswagen voor de 959. In 1985 ging met rijden met 959’s in de Dakar, maar die hadden alsnog de motor van de 953 (dus de de 911 ) onder de kap. Later werden de turbomotoren gebruikt voor de 959 rallyauto’s, zij het voor een korte tijd. Group B werd namelijk opgeheven. Aangezien de 959 specifiek gebouwd werd voor de Group B, zat er niets op dan terugtrekken uit de sport.
Porsche 959 op Le Mans als 961
Dat wil niet zeggen dat het project helemaal mislukt was, want Porsche gebruikte de auto ook voor de Endurance-racerij. In 1986 maakt de raceversie van de 959, de Porsche 961, zijn debuut bij de 24 uur van Le Mans. De Porsche 961 heeft wel de motor van de 959, dus met de dubbele turbo. In 1986 won de 961 in zijn klasse tijdens de Le Mans race. In het IMSA-kampioenschap en een jaar later op Le Mans deed 961 eveneens mee, met gematigd succes.
Naast een Porsche 959 is er ook een 959 S. Hiervan is het verhaal erachter bijna mooier dan de auto zelf. De Porsche 959 was niet gehomologeerd voor de US, terwijl daar wel vraag naar was. Het idee van de Porsche 959 S (voor Sport) was om zo de auto als raceauto in de VS te verkopen. De 959 heeft racekuipen, een kaler interieur zonder achterbankje, een sportstuurwiel en een rolkooi.
Motor 959 S
De techniek is ook eenvoudiger, de 959 heeft niet de bijzondere vering van het standaardmodel, maar standaard vering. De motor werd ook aangepakt middels grotere turbo’s, waardoor het vermogen steeg naar 515 pk. Het idee was dat dit model in Amerika als competitie-auto verkocht werd, maar je kon er ook een setje kentekenplaten opschroeven. Daar was de Amerikaanse overheid geen fan. Uiteindelijk zijn van de 959 S 29 exemplaren gebouwd. Het hoeft geen betoog dat deze modellen nu heel erg gewild zijn.
De Porsche 959 bleef tot 1993 in productie. De auto was vanwege zijn meer allround karakter niet zo heftig als zijn aartsrivaal, de Ferrari F40. De F40 is een van de laatste raceauto’s voor de openbare weg, de 959 is meer de auto van de toekomst. Heel veel technieken van de 959 zijn uiteindelijk door-gedruppeld naar de 911-range. Het gebruik van biturbo-motoren, vierwielaandrijving en een hele hoop electronica, bijvoorbeeld. De auto gaf de toekomst van de 911 Turbo zoals wij die tegenwoordig kennen, met een zescilinder boxer turbomotor en vierwielaandrijving.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Porsche 959.