De Porsche 918 Spyder is de eerste hypercar met lage bijtelling. Raar maar waar.
Eens in de zoveel tijd komen Ferrari en Porsche met een alles overtreffende supercar. In veel gevallen zit er ook een beetje overlap, waardoor er een (voor het publiek) leuke concurrentiestrijd ontwaard. Bij Porsche begint het in 1986 met de Porsche 959. In de verte is er nog wel iets van Porsche 911 in te herkennen, maar alles is anders. De auto is gebouwd met Group B-kampioenschappen in het achterhoofd, vandaar de 2,85 liter motor met in dit geval twee turbo’s. Ook heeft de 959 voor het eerst vierwielaandrijving en een hele hoop vooruitstrevende elektrische voorzieningen zoals bandenspanningscontrole.
Inhoudsopgave
In 2002 verschijnt de Porsche Carrera GT, een gefaald Le Mans project waar Porsche uiteindelijk een bijzondere supercar van maakt. Deze sportwagen met carbon chassis wordt gezien als een van de laatste ‘analoge’ supercars met handbak, atmosferische motor, achterwielaandrijving en het ontbreken van ESP. De Carrera GT gaat in 2006 uit productie. Het is afwachten waar Porsche vervolgens mee gaat komen.
Porsche 918 Spyder Concept
Begin 2010 op de Salon van Genève krijgen we een voorproefje te zien in de vorm van de Porsche 918 Spyder Concept. Gek genoeg is de auto niet een compleet andere verschijning dan zijn voorganger. De 918 is herkenbaar Porsche en vrij eenvoudig gestileerd. Net als de Carrera GT is het een supercar waarvan het dak eraf gehaald kan worden. In technisch opzicht is de auto wel anders: er is een 500 pk sterke V8, die wordt bijgestaan door drie elektromotoren. Daarmee kan de auto 315 km/u halen en in 3,2 seconden naar de 100 km/u sprinten. De reactie van het publiek is heel erg enthousiast. Dat niet alleen, veel vermogende prospects staan met hun cheque te zwaaien. Na 2.000 getekende koopintenties vindt het management van Porsche het ook een solide plan en kan men gaan bouwen.
918 RSR Concept
Een jaartje later maken we kennis met de Porsche 918 RSR, een raceversie van de Spyder. Deze heeft twee elektromotoren op de vooras (beide goed voor 102 pk) en een V8 die 10.300 toeren kan leveren en dan 563 pk levert. Verder is deze auto zo kaal en licht mogelijk. Leuk detail: de nummer ’22’ van het prototype verwijst naar de Le Mans-racer waar Gijs van Lennep de 24 uur van Le Mans won, samen met Helmut Marko. Over de RSR horen we vrij weinig, maar al in mei van 2011 maakt Porsche bekend dat alle exemplaren voor de 918 Spyder zijn uitverkocht.
Dan zijn nog niet eens alle specificaties bekend. We gingen er allemaal vanuit dat de cijfers van de concept min of meer gelijk zouden zijn. Maar net als bij de Carrera GT is de productieversie van de 918 Spyder sterker dan de concepts. In het geval van de 918 scheelt het zelfs behoorlijk flink. Waarschijnlijk ziet Porsche zich genoodzaakt door de McLaren P1 en Ferrari LaFerrari, twee andere hybride hypercars die rond hetzelfde moment zullen debuteren. De V8 levert nu 608 pk, waardoor het gezamenlijk vermogen 887 pk bedraagt.
Prestaties
De prestaties van de 918 Spyder zijn dan ook veel beter dan verwacht. Van 0-100 km/u is nu al in 2,8 seconden achter de rug. Van 0-200 km/u duurt slechts 7,9 seconden en van 0-300 km/u doe je in 23 tellen. Ook wel grappig, de 918 Spyder kán geheel op de elektromotoren rijden en naar 100 km/u accelereren, dat duurt dan een alleszins vlotte 7 tellen. De topsnelheid op de elektromotor alleen is begrensd op 150 km/u. Met de V8 erbij is de topsnelheid 340 km/u.
Het grote voordeel van de elektromotoren is dat de auto relatief eenvoudig door de NEDC heen kon fietsen op de elektromotor, de CO2-uitstoot was slecht 79 gram per 100 km, bijzonder laag voor een hypercar met dergelijke prestaties. In Nederland betekende het dat er nauwelijks BPM betaald hoefde te worden en het betekende dat je de auto zakelijk kon rijden tegen 14% bijtelling. Niet dat ook maar iemand dat kon, maar het was bijzonder dat de 918 voldeed aan de strenge eisen.
Porsche 918 Spyder Weissach Package
De Nederlandse prijs was destijds dik 780 mille, maar dat was nog vóór opties. Uiteraard had Porsche een aantal extreem dure opties zoals speciale lakken en natuurlijk het Weissach Package. Dat kost ongeveer 85 mille, maar dan krijg je diverse aerodynamische upgrades qua spoilers en diffusor. Uiteraard alles van carbon. Ook de spiegelkappen, achterschermen, het dak en zelfs het frame van de voorruit is van koolstofvezel. De velgen zijn ook lichter, want nu gemaakt van Magnesium. Het is deze uitvoering waarmee Porsche een rondetijd van 6:57 neerzette op de Nordschleife van de Nürburgring.
De Porsche 918 Spyder blijft in productie tot 2015. In juni van dat jaar loopt het laatste exemplaar van de band. Uiteindelijk zijn er – heel toevallig – 918 exemplaren gebouwd van de hypercar.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Porsche 918 Spyder.